برنامه ریزی و هدف گذاریموفقیت

چگونه با برنامه ریزی به اهداف خود برسیم؟

چگونه هدف گذاری کنیم؟

 ما در عین حال که برنامه ریزی بلندمدت داریم، بایستی به شکلی زندگی کنیم که بتوانیم از تمامی لحظات خود بهره کافی را ببریم. لذا چنانچه با برنامه ریزی هوشمندانه، اهداف خود را دنیال کنیم می توانیم به نتایج ارزشمندی دست یابیم. هدف گذاری امر قدرتمندی است، چراکه شما با معطوف کردن همه حواس تان بدان، بتدریج رویاهایتان را به واقعیت نزدیک تر می‌ سازید. در این مقاله می خواهیم در مسیر رسیدن به اهداف تان، راهکارهایی را منوط به برنامه ریزی و هدف گذاری یادآور شویم تا به شیوه‌ی  درست زندگی خود را بسازید. بنابراین با پازل زندگی همراه شوید.

برنامه ریزی

راهکارهایی برای برنامه ریزی در زندگی

  • موقعیت‌ خود را ارزیابی کنید:

در راستای هدف گذاری و برنامه ریزی در بهبود وضعیت خود، بایستی درک درست از موقعیت فعلی و خواسته های خود داشته باشید و با توجه به آن خواسته ها آینده تان را ترسیم نمایید. لذا برای شروع، یک سوال از خود بپرسید، آیا از زندگی اکنون خود راضی هستم؟ سپس در ادامه موقعیت خود را بر روی برگه کاغذی یادداشت نمایید. برای ارزیابی و سنجش  موقعیت خود زمان صرف نمایید.

  • اهداف را به درستی ‌تعریف کنید:

برای داشتن برنامه ریزی هدفمند، تعریف درست از آرزوها و رویاهایتان داشته باشید؟ از سویی ما این توانایی را داریم تا خواست هایمان را به حقیقت مبدل سازیم. بنابراین با طرح سوالی، برنامه و هدف تا ن را مشخص سازید. واقعا از زندگی چه می‌خواهید؟چرا به بیراهه می روید، آرزوهای ما اینجا، در درون ما نهفته هستند. لطفاً کمی دست از شتاب بردارید و برای لحظه ای هم که شده در جایی دور از این هیاهوی اطرافمان، به آنچه در سر می پروارنیم توجه کنیم و به آن بال و پر دهیم تا دنیای زیبایی را در خود نمایان سازیم. کدام افکار بزرگ قلب‌تان را به هیجان می‌آورند و شادتان می‌کنند؟ تمام آرزوهایتان را مکتوب کنید البته با ذکر تمام جزئیات اهدف می تواند کار را برای شما در ادامه راحتر سازد. پس از پی گیری این کارها، به ترتیب اهمیت این آرزوها را اولویت بندی کنید. بس از برنامه ریزی و هدف گذاری مطلوب می توانید یک دید کلی از خود و خواسته های خود داشته باشید.

  • هدف گذاری هوشمندانه
این راه هم بخوانید بدنیست:  چطور کارآفرین شویم و واقعا کسب‌و‌کارمان را راه‌اندازی کنیم؟ – قسمت پنجم

شما می توانید برای داشتن برنامه ریزی هدفمند، هدف گذاری را به طرز خاصی شکل دهید. منظور از هدف گذاری هوشمندانه:

  • اهداف ویژه:

اهدافی که شک و شبهه ای ندارند و کاملا مشخص هستند چه می‌خواهید.

  • اهداف قابل اندازه‌گیری:

همواره به گونه ای هدف گذاری کنید که بتوانید اهداف‌تان را با توجه به خصوصیات فردی خود بسنجید.

  • اهداف قابل دست‌یابی:

منظور اهداف دست یافتنی که با توجه به توانایی های شما بشود به آن هدف دست یافت

  • اهداف واقع‌بینانه

 این نکته را در راستای برنامه ریزی و هدف گذاری هوشمندانه در نظر داشته باشید که، هدف چیزی است که ما می‌توانیم در دنیای واقعی به آن برسیم.

هدف گذاری

  • اهداف زمان‌بندی شده

یکی از بخش های  قدرتمند یک هدفِ خوب و مناسب این است که بتوان آن را تا بازه‌ی زمانی تعیین شده به اتمام رساند. زمان‌بندی مهم در چنین مواقعی مهم تلقی می شود، چون هر چه به جلوتر پیش می رویم شما هم روی اهداف‌تان کار می‌کنید، خوب قدر مسلم آن است که به هیچ وجه  نمی‌خواهید از برنامه‌ریزی و هدف گذاری که انجام داده اید عقب بمانید.

  • پاسخگوی اهداف‌تان باشید

در جهت هدف گذاری و برنامه ریزی اصولی و کار آمد، پاسخگویی در واقع همان مصمم بودن و پشتکار داشتن در رسیدن به هدف است؛ تفاوتی نمی‌کند پاسخگوی خودتان یا فرد مشخصی باشید. بدین ترتیب در راه رسیدن به یک هدف تا زمانی که قادر نباشید بابت آن موضوع به خودتان یا فردی جواب پس بدهید و آن را دقیق و درست بیان کنید و خودتان یا سایرین را درباره‌ی پیگیری آن هدف متقاعد سازید، هدف قدرتمندی و پایداری در جهت برنامه ریزی درست  نخواهد بود.

این راه هم بخوانید بدنیست:  دلایل کمبود زمان در زندگی چیست ؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا