استرستوسعه فردی

چگونه استرس کاری را کم کنیم؟

استرس در محیط، از جمله موضوعاتی است که امروزه افراد بسیاری با آن در طی روز مواجه هستند. برای کاهش اضطراب و نگرانی در محیط کار دکتر شارون ملنیک (Sharon Melnick)، روان‌شناس کسب‌ وکار و نویسنده‌ی کتاب جدید «موفقیت تحت استرس»، استراتژی‌های ذیل را به شما ارائه می‌دهد تا بتوانید نگرانی هایتان در محیط کار را تا حد زیادی کاهش دهید. بنابراین تا پایان مطالب با پازل زندگی همراه شوید.

استرس کار

 چگونگی کاهش استرس در محیط کار ؟

  1. به جای واکنش، عمل کنید:

هنگامیکه احساس کنیم موقعیت‌ها از کنترل‌مان خارج هستند، دچار استرس می شویم. این احساس سبب فعال شدن هورمونی خواهد شد که اگر مزمن باشد، باعث کاهش اعتماد‌به‌نفس و تمرکز می‌شود. بنابراین برای کاهش اضطراب و نگرانی در محیط کار بایستی با به کارگیری روش درست بتوانید بر اوضاع مسلط شوید.

۲. کشیدن نفس عمیق:

اگر زمانی احساس کردید تحت فشار کاری مضطرب شدید، در این هنگام چند دقیقه تنفس عمیق می‌تواند مجددا تعادل‌تان را برقرار سازد.

۳. حواس‌پرتی‌ها را حذف کنید:

حواس‌پرتی را بپذیرید، آن را کنار بگذارید و یا برای آن طرح و برنامه داشته باشید. شما باید برای واکنشی که می‌خواهید نشان دهید، معیارها را از پیش تعیین نمایید تا بهتر بتوانید بر این موضوع فائق آیید.

۴. روز خود را برای انرژی و تمرکز برنامه‌ریزی کنید:

برای کاهش استرس در محیط کار، به گونه ای برنامه ریزی کنید که همواره پرانرژی و متمرکز باشید. بنابراین در طی کار مدوام، وقفه‌ی کوتاهی برای استراحت خود در نظر بگیرید.

  1. داشتن تغذیه مناسب، خواب کافی:

پیوسته رژیم غذایی نامناسب، سبب ایجاد استرس در سیستم بدن می‌شود و به همین خاطر توصیه‌ی پزشکان، رژیمی با قند پایین و پروتئین بالاست و وقتی به زمانی که خواب کافی ندارید، سرحال نیستید، به همین منظور سیستم خواب خود را در ساعات مشخصی در طی ساعات خواب تنظیم نمایید تا از آشفتگی و پریشانی به دور باشید.

این راه هم بخوانید بدنیست:  جملات منفی را از ذهنتان پاک کنید!

۶. رویکر خود را در زندگی تغییر دهید:

در راستای کاهش استرس خود در محیط کار، گاهی اوقات لحظاتی در کار خود توقف نمایید و یک قدم به عقب برگردید و یک نگاه عینی داشته باشید، این شیوه در حداقل رساند میزان اصظراب شما در محیط کار بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

استرس کاری

۷. سریع آرام شوید:

وقتی احساس ناراحتی یا خشم می‌کنید، سبب واکنش سریع از طرف شما شود. به جای واکنش آنی (که معمولا واکنشی غیر معقول و بدون فکر و تند است)،‌ از تکنیک  تنفس آرام‌کننده استفاده کنید: در این لحظه، هوا را از دهان خود وارد کنید، به مانند اینکه آن را با نی می‌مکید، پس از آن به شکل عادی آن را از بینی خود خارج نمایید.

۸. استرس خودخواسته را شناسایی کنید:

همواره به جای اینکه در پی تأیید سایرین باشید، با ایجاد اعتمادبه‌نفس در خود، استرس پیش آمده را از بین ببرید. اگر بیش از حد نگران نگاه و نظر دیگران به خودتان هستید، با کوچک‌ترین مسائل به سرعت دچار استرس می شوید.

۹. اولویت‌های خود را مشخص کنید:

برای پایین آوردن میزان استرس خود، یک فهرستی از اولویت‌هایی را برگزینید که از جانب شما دارای بیشترین اهمیت هستند و نیز بیشترین هماهنگی را با اهداف شما دارند.

۱۰٫ بر دیگران تأثیر بگذارید:

زمانی اگر مسئول رفتار و دیدگاه‌های خود باشید، همچنان بایستی با رفتارهای استرس‌زای سایر افرادکنار بیایید. مناسب ترین کار این است که  با همکار یا کارمندی که مشکل دارید رو در رو شوید و با لحنی محترمانه، مسئله و مشکل را به وی گوشزد کنید، و از او بخواهید که خود را تغییر دهد.

  1. بهترین منتقد خود باشید
این راه هم بخوانید بدنیست:  استرس چگونه آکنه شما را بدتر می کند؟

در طی روز،  چندین هزار فکری که  در ذهن شما  شکل می گیرد، برخی افکار که بار منفی دارند به اندازه‌ی اتفاق‌های بیرونی می‌توانند سبب استرس در شما شوند. بنابران راه کار این است که به جای آنکه با تندی خود را سرزنش کنید،‌ خودتان را تشویق کنید. همواره افکار تشویقی و انگیزشی سبب می شود میل و رغبت بیشتری برای انجام کارها  در طی روز داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا