ارتباط با جنس مخالفازدواجانتخاب همسر

آیا ازدواج فامیلی به طلاق می انجامد؟

ازدواج فامیلی با وجود مشکلات و معضلاتی که روانشناسان و پزشکان به آن واقف شده و نسبت به آن به خانواده‌ها نیز هشدار داده اند؛ هنوز هم جایگاه ویژه ای در ایران دارد. آمارها نشان می‌دهد؛ هرساله حدود ۳۰ درصد از عقد ثبت شده در ایران مربوط به ازدواج فامیلی است. مهم ترین دلیلی که ازدواج فامیلی به طلاق می‌انجامد؛ دخالت بیش از حد خانواده هر دو طرف در زندگی شخصی آنهاست. در ازدواج فامیلی، خانواده ها بسیار به یکدیگر نزدیک هستند و رفت و آمدهای خانوادگی زیادی دارند. از طرف دیگر به علت روابط صمیمانه ای که سال های متمادی با یکدیگر داشته اند؛ به راحتی به خودشان اجازه می دهند که در هر زمینه ای دخالت کرده و نظر خود را به زوجین تحمیل کنند. از نظر روانشناسان بسیاری از مشکلات زناشویی در خانواده هایی که با ازدواج فامیلی تشکیل شده اند؛ به علت تلقین و دخالت خانواده ها است.

از دیگر دلایلی که ازدواج فامیلی به طلاق می‌انجامد می‌توان به مشکل در بچه دار شدن زوجین اشاره کرد. اختلالات ژنتیکی و نقایص مادرزادی که در ازدواج های فامیلی به نطفه فرزند منتقل می شود؛ احتمال به دنیا آمدن فرزندان سالم  را تا حدودی کاهش می دهد. از لحاظ علمی احتمال به وجود آمدن مشکلات ژنتیکی در نوزادانی که با ازدواج فامیلی به دنیا می آیند؛ بیش از ۵ درصد است که می تواند در آینده زندگی زوجین موثر باشد.

مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج فامیلی به منظور جلوگیری از به دنیا آمدن فرزندانی با ژن ناقص و ببماریهایی مثل تالاسمی و بروز مشکلات اقتصادی و روحی و روانی بعد از آن در خانواده اهمیت بسیار زیادی دارد. پس از ازدواج فامیلی، در حقیقت هر دو خانواده که پیش از این روابط صمیمانه ای داشته اند؛ وارد مرحله جدیدی از زندگی می‌شوند و هر مشکل کوچکی مثل عدم توانایی در بچه‌دارشدن می تواند تاثیر مضاعفی در زندگی زوجین داشته باشد.

این راه هم بخوانید بدنیست:  ویژگی یک مرد ایده آل در خواستگاری

مسئله دیگری که ازدواج فامیلی را به طلاق می کشاند؛ عدم تحقیق قبل از ازدواج است. خانواده ها با تصور اینکه فرزند خانواده دیگر را به طور کامل می‌شناسند چون از کودکی بزرگ شدن و تربیت او را دیده‌اند؛ نیازی به تحقیق درباره دختر و پسر نمی بینند. غافل از اینکه شرایط زندگی خصوصی هر فرد متفاوت است و حتی با وجود صمیمیت بین خانواده ها ممکن است مسائلی در زندگی خصوصی طرف مقابل وجود داشته باشد که نزدیک‌ترین دوست یا فامیل نیز از آن بی خبر باشند. این مشکلات که پیش از ازدواج فامیلی نادیده گرفته می شوند، بعد از ازدواج خود را نشان داده  و زندگی زوجین را مختل می‌کنند.

پذیرش نقش جدید خانواده ها در زندگی زوجین به خصوص مادران برای دختر و پسر پس از ازدواج فامیلی نقش مهمی در کاهش اختلافات بین زن و شوهر ایفا می کند. به عنوان مثال، ممکن است مادر شوهر که پیش از این نقش عمه  یا خاله را داشته، توقعاتی از عروس خود داشته باشد که  برای دختر چندان  قابل قبول نبوده و از عمه یا خاله خود انتظار چنین رفتاری را نداشته باشد. بنابراین هرچند خانواده ها پیش از ازدواج فامیلی با یک دیگر روابط دوستانه‌ای داشته اند اما دختر و پسر باید این آمادگی را داشته باشند که توقعات خانواده ها بعد از شروع زندگی مشترک شان نسبت به قبل تغییر کند. پس بهتر است برای جلوگیری از بروز مشکل در زندگی مشترک، نقش جدید والدین همسر خود را بپذیرید.

کسب مهارت در برقراری ارتباط بعد از ازدواج فامیلی با خانواده ها به شما کمک می کند تا اختلافات بین خود و خانواده را مدیریت کنید. مشاوره خانواده بعد از ازدواج فامیلی می تواند در این زمینه به شما کمک کند تا بتوانید انتظارات خود و خانواده طرف مقابل را ارزیابی کرده و واکنش‌های مناسب نسبت به توقعاتی که از شما دارند؛ نشان دهید. عدم توانایی در مدیریت صحیح روابط بین خانواده ها از دیگر دلایلی است که ازدواج فامیلی به طلاق می‌انجامد.

این راه هم بخوانید بدنیست:  ازدواج اینترنتی چه عواقبی دارد؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا