اعتماد به نفس

آیا بین امضا و اعتماد به نفس رابطه ای وجود دارد؟

آیا نحوه امضا کردن ما ما با اعتماد به نفس ما رابطه ای دارد؟ آیا همانطور که دست خط ما می تواند نشان دهنده شخصیت مان باشد از روی امضا نیز می توان به خصوصیات رفتاری پی برد؟

گرافولوژی تکنیکی شناخته شده است که با استفاده از آن می توان از روی سبک دست خط اشخاص، شخصیت آنها را تا حدودی تعیین کرد. محققان سالهای متمادی سعی کرده اند؛ ویژگی های منحصر به فرد هر دست خط را به خصوصیات رفتاری مرتبط کنند تا بتوان از لحاظ علمی از این روش استفاده کرد.

بسیاری از مدیران برای انتخاب کارمندان خود به دستخطی که با آن فرم درخواست کار را پر می کنند و یا امضای آنها پای فرم درخواست توجه می کنند. از علم گرافولوژی در شناخت مجرمین نیز استفاده می شود.

 مستندات علمی بسیار زیادی وجود دارد که نشان دهنده رابطه امضا و اعتماد به نفس افراد است. به عنوان مثال، مطالعات اخیر در زمینه رابطه امضا و اعتماد به نفس که توسط  Alvaro Mailhos روانشناس دانشگاه اروگوئه انجام گرفته؛ نشان می دهد بین اندازه امضای اشخاص و خصوصیات رفتاری آنها ارتباط مستقیمی وجود دارد.

در این تحقیق با استفاده از دانش گرافولوژی مشخص شده هر چه اندازه امضا بزرگتر باشد؛ نشان دهنده اعتماد به نفس بیشتر شخصیت فرد است. از طرف دیگر افرادی که علاقه داشته باشند امضای خود را در تمام برگه های رسمی و غیررسمی به جا بگذارند؛ اعتماد به نفس بیشتری دارند.

در مجموع می‌توان گفت از نظر علم گرافولوژی بین نحوه نوشتن حروف در امضا، به کار بردن خطوط و علائم و همچنین اندازه امضا با شخصیت افراد مثل اجتماعی بودن، اعتماد به نفس داشتن، عصبی بودن یا جاه طلب بودن ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. تحقیقات بسیاری نیز در این زمینه انجام گرفته تا بتوان شخصیت افراد را از روی امضای آنها تشخیص داد.

این راه هم بخوانید بدنیست:  چرا در زندگی پیشرفت نمیکنم؟

ویژگیهای امضای افراد با اعتماد به نفس بالا چیست؟

  • اندازه امضا

روانشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که هرچه امضای شخص بزرگتر باشد و فضای بیشتری را روی صفحه اشغال کند؛ اعتماد به نفس آن شخص بیشتر است. به عبارت دیگر افرادی که اعتماد به نفس کاذب دارند؛ دوست دارند همواره جلب توجه کنند و برتری خود را به دیگران نشان دهند؛ به همین اندازه امضای خود را بسیار بزرگ انتخاب می کنند. البته نحوه امضا کردن از ناخودآگاه آنها سرچشمه می گیرد و شاید اگر از خودشان بپرسید که چرا امضای شما انقدر بزرگ است؛ تعجب کنند.

  • امضا کردن با اسم کامل

از دیگر ویژگی‌های امضای افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند؛ امضا کردن با اسم کامل یا نام فامیل خودشان است. آنها علاقه دارند که کل اسم یا نام فامیل خود را در امضا بگنجانند و پای تمام برگه ها را با اسم خودشان امضا کنند. نوشتن حروف اسم و فامیل با اندازه بزرگ در امضا نیز با اعتماد به نفس افراد مرتبط است.

  • امضا کردن برگه های غیر رسمی

اگر افرادی را می بینید که پایه برگ های غیر رسمی مثل کارت عروسی را نیز امضا می کنند؛ تعجب نکنید. این امر نشان دهنده اعتماد به نفس بالای آنهاست. افراد با اعتماد به نفس بالا ترجیح می دهند امضای خود را پای هر برگه ای ببینند و از این کار لذت می برند.

هرچند بسیاری از روانشناسان معتقدند که علم گرافولوژی و آنالیز دستخط تقریباً شخصیت هر فرد را مشخص می کند اما محققان دیگری معتقدند میتوان فقط از روی امضای افراد به شخصیت آنها پی برد. تاکید بیشتر محققان بر اندازه امضا و نوع خطوط به کار رفته در آن است. در حالی که روانشناسان معتقدند باید به سبک امضا و دستخط هر فرد توجه کرد و نحوه نوشتن حروف و اعداد در امضا یا دستخط را بررسی نمود تا به شخصیت افراد پی برد.

این راه هم بخوانید بدنیست:  حریم شخصی چیست و چگونه حریم شخصی خود را حفظ کنیم؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا