پول و ثروتموفقیت

چگونه به استقلال مالی برسیم؟

زمانی که صحبت از پولدار شدن به میان می‌آید، اولین چیزی که در این رابطه به ذهنمان می‌رسد داشتن یک شغل خوب با درآمد بالا است.

استقلال مالی یک تئوری خوب به نظر می‌رسد، ولی واقعیت این است که هر کسی می‌تواند به آن دست پیدا کند. منظورم واقعا هر کسی است – حتی کسی که قبلا چند میلیون تومان بدهی داشته است. فرقی نمی‌کند در حال حاضر چه نوع مشکلات مالی دارید، مطمئن باشید همیشه راهی برای برگشتن به وضعیت قبلی وجود دارد. در این مقاله اهمیت استقلال مالی را بررسی می‌کنم و چند نکته در مورد آن، از جمله مواردی که برای من مفید بوده‌اند، را به اشتراک می‌گذارم.

منتظر دیگران نباشید و خودتان دست به کار شوید.


محتوای پست

  • استقلال مالی چیست؟
  • ۱۰ نکته بسیار مهم در مورد استقلال مالی
  • از وضعیت فعلی‌تان شناخت کامل داشته باشید
  • نگاه مثبت به پول داشته باشید
  • اهداف‌تان را بنویسید
  • خرج‌هایتان را زیرنظر داشته باشید
  • اول هزینه‌های خودتان را پرداخت کنید
  • کمتر خرج کنید
  • تجربه بخرید نه کالا
  • بدهی‌هایتان را پرداخت کنید
  • منابع درآمد اضافی ایجاد کنید
  • روی آینده‌تان سرمایه‌گذاری کنید
  • نتیجه‌گیری

استقلال مالی چیست؟

استقلال مالی یعنی مالکیت امور مالی‌تان را در اختیار داشته باشید. به عبارت دیگر، استقلال مالی یعنی یک جریان نقدی قابل‌اعتماد دارید و با استفاده از آن طوری که دوست دارید زندگی می‌کنید، نگران پرداخت قبض‌ها یا هزینه‌های ناگهانی نیستید و زیر حجم زیادی از بدهی دست و پا نمی‌زنید.

استقلال مالی یعنی باور به این که به پول بیشتری برای پرداخت بدهی‌ها نیاز دارید و شاید باید درآمدتان را با یک فعالیت جانبی افزایش دهید – در ادامه در این رابطه صحبت می‌کنیم. رسیدن به استقلال مالی نیازمند برنامه‌ریزی مالی طولانی مدت همراه با صرفه‌جویی فعال برای روز مبادا یا دوران بازنشستگی است.


۱۰ نکته بسیار مهم در مورد استقلال مالی


۱٫ از وضعیت فعلی‌تان شناخت کامل داشته باشید

بدون شناخت نقطه شروع نمی‌توانید به استقلال مالی برسید. بررسی میزان بدهی، نداشتن پس‌انداز و میزان پولی که نیاز دارید می‌تواند یک واقعیت ناراحت‌کننده باشد، ولی در حقیقت یک گام ارزشمند در مسیر درست است.

بدهی‌هایتان را لیست کنید: وام مسکن، وام دانشجویی، وام خودرو و سایر بدهی‌ها. پولی را که قبلا از دوستان یا اعضای خانواده‌تان قرض گرفته‌اید فراموش نکنید.

حالا یک نفس عمیق بکشید. دوباره یک نفس عمیق بکشید. بعد بدهی‌هایتان را جمع بزنید.

در مجموع چقدر بدهی دارید؟

اگر با رقم بزرگی روبرو شدید دستپاچه نشوید. قول می‌دهم در ادامه این مقاله چند روش برای پرداخت این بدهی‌ها به اشتراک بگذارم. اگر بدهی‌تان کم است تبریک می‌گویم!

حالا مبلغی را که پس‌انداز کرده‌اید بررسی کنید.

پس‌اندازهایتان را لیست کنید: حساب‌های پس‌انداز، سهام، برنامه‌های بازنشستگی و برنامه‌های بازنشستگی. سپس مبالغی که هر ماه دریافت می‌کنید، مثل حقوق، پول فعالیت‌های جانبی و غیره را جمع بزنید.

وقتی نکات بعدی را می‌خوانید این اعداد را به خاطر داشته باشید.


۲٫ نگاه مثبت به پول داشته باشید

بدهی قطعا می‌تواند دلسردکننده باشد. با این حال، یادتان باشد پول چیز خوبی است، حتی اگر گاهی اوقات مثل بار سنگینی روی شانه‌هایتان به نظر برسد.

شما سزاوار دستیابی به استقلال مالی هستید.

جن سینسرو در کتاب تو کله‌خر هستی! … پیش برو، پولدار می‌شوی می‌گوید کسانی که درآمد زیادی ندارند معمولا از این بابت احساس شرمندگی می‌کنند. بنابراین، بزرگ‌ترین مانع پول درآوردن برای بسیاری از افراد این است که احساس می‌کنند پول داشتن بد است.

افراد زیادی به خاطر پول‌دار بودن و خواستن آن احساس گناه می‌کنند.

سینسرو در مورد پول می‌گوید: ما هر روز از آن برای بهتر کردن زندگی‌مان استفاده می‌کنیم، ولی به نظر می‌رسد همیشه روی جنبه منفی آن تمرکز می‌کنیم.

پول مثل آب و غذا یک ضرورت است و به شما کمک می‌کند چیزهایی که می‌خواهید را بخرید و جوری که دوست دارید زندگی کنید.

برای تجربه کردن استقلال مالی باید پول را ابزاری در نظر بگیرید که به دستیابی به رویاها، افزایش انرژی و داشتن یک زندگی بدون استرس و لذت‌بخش کمک می‌کند.

اگر دید منفی به پول داشته باشید، ناخودآگاه فرصت‌هایی که برای پول درآوردن و نگه داشتن آن دارید را خراب می‌کنید.


۳٫ اهداف‌تان را بنویسید

چرا به پول نیاز دارید؟

آیا می‌خواهید برای همیشه از شر بدهی خلاص شوید؟ از هشت ساعت کار کردن در روز خسته شده‌اید؟ آیا همیشه می‌خواستید به یک مقصد خاص سفر کنید؟ آیا می‌خواهید برای جشن عروسی، آینده فرزندتان یا دوران بازنشستگی پس‌انداز کنید؟

این راه هم بخوانید بدنیست:  داشتن انگیزه برای زندگی

دلیل رسیدن من به استقلال مالی این بود که آن را به یک هدف عاطفی گره زدم. هدف من خلاص شدن از بدهی وام دانشجویی و پس‌انداز کردن برای خرید خانه بود. صادقانه بگویم کم شدن بدهی و بیشتر شدن پس‌اندازم یک تجربه بسیار خوشایند بود.

به قدری از این تغییرات خوشحال شدم که برای پول درآوردن بیشتر تلاش کردم تا یک تغییر بزرگ‌تر در وضعیت مالی‌ام ببینم. اگر هدف استقلال مالی را به یک مساله عاطفی گره نمی‌زدم باز هم می‌توانستم به آن برسم؟ احتمالا نه. از ته دل می‌خواستم از بدهی خلاص شوم و در خانه خودم زندگی کنم. این خواسته قلبی در تمام مسیر به من انگیزه می‌داد.

یک اتفاق جالب دیگر این بود: در فوریه سال ۲۰۱۶ چند هدف روی یک تکه کاغذ نوشتم:

  • کسب درآمد ۱۰۰ هزار دلاری با فروش محصولات آنلاین
  • پس‌انداز کردن ۲۰ هزار دلار برای پیش‌پرداخت
  • بازپرداخت ۲۴ هزار دلار از وام دانشجویی

این کاغذ را گم کردم و بعد کاملا آن را فراموش کردم. یک سال بعد وقتی در خانه جدیدم زندگی می‌کردم به طور اتفاقی این کاغذ را داخل یکی از دفترهایم پیدا کردم. همان طور که انتظار داشتم به هر سه هدف رسیده بودم. مساله جالب این بود که آگاهانه به این اهداف فکر نمی‌کردم.

قطعا در عرض یک ماه به هر چیزی که می‌خواهید نمی‌رسید، ولی یک سال برای پیشرفت کردن در مسیر اهداف زمان زیادی است.

مطمئن شوید که هدف‌تان با یک عدد خاص که می‌خواهید به آن برسید در ارتباط است. باور کنید بدون این که متوجه شوید در مسیر رسیدن به این هدف قرار می‌گیرید.

اگر بدانید دقیقا به چه چیزی می‌خواهید برسید خیلی راحت‌تر می‌توانید به استقلال مالی دست پیدا کنید.


۴٫ خرج‌هایتان را زیرنظر داشته باشید

یک گام مهم به سمت استقلال مالی پیگیری کردن خرج‌ها است. برای این کار می‌توانید از ابزاری مثل Mint‌ استفاده کنید. این ابزار میزان پولی که خرج می‌کنید، دسته‌بندی‌هایی که در آنها ولخرجی می‌کنید، کل پولی که در تمام حساب‌هایتان دارید و میزان بدهی‌تان را نشان می‌دهد.

یکی دیگر از ویژگی‌های جالب Mint این است که می‌توانید در داشبورد آن هدف تعیین کنید و آن را پیگیری کنید. این ابزار بر اساس میزان پولی که درمی‌آورید مشخص می‌کنید دقیقا در چه ماهی به هدف‌تان می‌رسید. در نتیجه، به شما یادآوری می‌کند که مسئول رسیدن به هدف‌تان هستید و باید برای آن پول کنار بگذارید.

بعد از یک ماه استفاده از Mint موفق شدم کمی پول اضافی برای هدف جدیدم (جشن عروسی) ‌پس‌انداز کنم. این ابزار به من کمک کرد روی هدفم متمرکز باشم و درآمد منفعل بیشتر برای رسیدن به نقاط عطف مالی‌ام ایجاد کنم.


۵٫ اول هزینه‌های خودتان را پرداخت کنید

احتمالا این اصطلاح را قبلا شنیده‌اید که یعنی قبل از پرداخت هر هزینه‌ای مثل قبض‌ها، یک مبلغ مشخص به حساب پس‌اندازتان بریزید. این روش به افراد زیادی کمک کرده با گذشت زمان به استقلال مالی نزدیک‌تر شوند.

چرا؟

چون وقتی قرار باشد هر بار از حقوق‌تان ۵۰۰ هزارتومان پس‌انداز کنید، مبلغ باقیمانده باید صرف پرداخت کردن قبض‌ها شود. وقتی پول کافی برای پرداخت کردن قبض‌ها را نداشته باشید مجبورید یک درآمد اضافی پیدا کنید.

وقتی اول پس‌انداز می‌کنید یعنی همیشه برای سرمایه‌گذاری روی خودتان پول کنار می‌گذارید. وقتی برعکس این کار را انجام دهید معمولا پول باقیمانده به اندازه‌ای زیاد نیست که به رسیدن به استقلال مالی کمک کند.

اول پس‌انداز کردن دو روش دارد. برای مثال، اگر شرکتی که در آن کار می‌کنید یک برنامه پس‌انداز بازنشستگی دارد، می‌توانید درخواست کنید هر ماه یک مبلغ مشخص به صورت خودکار از حقوق‌تان کم شود. به این ترتیب اول روی خودتان و آینده‌تان سرمایه‌گذاری می‌کنید. سپس مبلغی که از حقوق‌تان باقی می‌ماند را صرف هزینه‌ها و قبض‌ها کنید.


۶٫ کمتر خرج کنید

در سال ۱۹۵۸، وارن بافت یک خانه پنج خوابه به ارزش ۳۱۵۰۰ دلار خرید و هنوز در همان خانه زندگی می‌کند. ارزش خالص دارایی های بافت رقم حیرت‌انگیز ۹۰.۳ میلیارد دلار است. بنابراین قطعا می‌تواند یک خانه بزرگ‌تر و گران‌تر بخرد، ولی شاید همین کم خرج کردن او را به یکی از ثروتمندترین افراد جهان تبدیل کرده است.

از طرف دیگر، کانیه وست علاقه زیادی به خودنمایی با پول دارد و در یک عمارت ۲۰ میلیون دلاری زندگی می‌کند. یادتان هست وقتی ۵۳ میلیون دلار بدهی بالا آورد در توئیتر از مارک زاکربرگ یک میلیارد دلار درخواست کرد؟

این راه هم بخوانید بدنیست:  چطور یک رابطه عاشقانه خوب برقرار کنیم؟

فرق بین این دو مرد فوق‌العاده موفق چیست؟ بافت بیشتر از نیاز خود خرج نمی‌کند و وست بیشتر از پولی که دارد خرج می‌کند.

واقعیت این است که بسیاری از افراد ثروتمند مثل ثروتمندان به نظر نمی‌رسند. زاکربرگ همیشه یک تی‌شرت ساده و شلوار جین می‌پوشد.

کمتر خرید کردن در واقع به ثروتمندتر شدن کمک می‌کند.

کمتر خرج کردن دو مزیت دارد. اول، پول بیشتری برای پس‌انداز کردن و رسیدن به استقلال مالی خواهید داشت. دوم، یاد می‌گیرید برای زنده ماندن واقعا به چیزهای بسیار کمتری نیاز دارید و در نتیجه می‌توانید پول بیشتری کنار بگذارید.


۷٫ تجربه بخرید نه کالا

زندگی کوتاه است و قرار نیست تا ۶۵ سالگی هیچ پولی خرج نکنید. تا وقتی زنده هستید باید از زندگی لذت ببرید.

در نهایت چیزی که باعث می‌شود زندگی رضایت‌بخش‌تری داشته باشید تجربه‌هایتان است نه چیزهایی که مالک آنها هستید.

آیا چیزهایی که می‌خرید در طولانی مدت باعث خوشحالی‌تان می‌شوند؟ آیا بدهی که به خاطر خرید کالاهای مختلف دارید زندگی‌تان را راحت‌تر کرده است؟

حالا به چند سوال کاملا متفاوت فکر کنید.

شادترین خاطره‌تان چیست؟ چه کار می‌کردید؟ با چه کسی بودید؟

سعی کنید این خاطرات را بیشتر کنید.

شاید دوستی دارید که از ورزش کردن با او لذت می‌برید. می‌توانید او را برای ورزش کردن در خانه با یک ویدئو ورزشی در یوتیوب دعوت کنید.

اگر شب قرار است و می‌خواهید آن را فراموش‌نشدنی کنید، یک فعالیت جالب انتخاب کنید که قبلا آن را تجربه نکرده‌اید.

اگر همیشه رویای سفر به روم را داشته‌اید و سال‌هاست برای یک تعطیلات رویایی پس‌انداز می‌کنید، بدون احساس گناه به این تعطیلات بروید. برای این تعطیلات زیر بار قرض نرفته‌اید، بلکه آن را کسب کرده‌اید. یا به یک خانه‌بدوش دیجیتال تبدیل شوید و همزمان با کار کردن کل دنیا را بگردید.

زندگی از لحظات ساخته شده و بهترین لحظات زمانی است که در کنار دوستان و خانواده سپری می‌کنیم. با این که بعضی از کالاها می‌توانند شما را به اعضای خانواده‌تان نزدیک‌تر کنند (مثل بازی ویدئویی هفتگی خانوادگی)‌، بیشتر آنها ارزش زیادی به زندگی اضافه نمی‌کنند.

پولی را که ندارید برای وانمود کردن به پول‌دار بودن خرج نکنید.


۸٫ بدهی‌هایتان را پرداخت کنید

برخی از افراد معتقدند سرمایه‌گذاری روی سهام به جای پرداخت بدهی عاقلانه‌تر است. اگر یک متخصص انتخاب سهام باشید، شاید این مساله در موردتان صدق کند. ولی اگر هیچ وقت روی سهام سرمایه‌گذاری نکرده‌اید، ممکن است بدهی بیشتری بالا بیاورید.

افراد زیادی بعد از پرداخت آخرین بدهی خود یک احساس مشابه تجربه می‌کنند: خلاص شدن.

اگر ۵۰ هزار دلار بدهی دارید، حتی اگر ۳۰ هزار دلار پول نقد در بانک داشته باشید نمی‌توانید ادعا کنید که استقلال مالی دارید. هنوز یک چاله ۲۰ هزار دلاری دارید.

با این که پول دادن به یک فرد دیگر به اندازه پول داشتن در بانک پر زرق و برق نیست، باعث نزدیک‌تر شدن به استقلال مالی می‌شود.

پرداخت بدهی دو روش اصلی دارد: گلوله برفی و بهمن. در روش گلوله برفی اول کمترین بدهی را پرداخت می‌کنید. در مقابل، در روش بهمن اول بدهی را پرداخت می‌کنید که بالاترین نرخ بهره را دارد.

بررسی کنید که کدام روش برایتان مناسب‌تر است. وقتی برای خلاص شدن از بدهی تلاش می‌کردم، از روش گلوله برفی استفاده کردم. این روش به من کمک کرد انگیزه بیشتری داشته باشم. وقتی اولین بدهی‌ام که یک صورت‌حساب ۱۲۰۰ دلاری کارت اعتباری بود را تنها در عرض یک ماه پرداخت کردم احساس موفقیت کردم. این احساس موفقیت به من انگیزه داد تا برای پرداخت یک بدهی بزرگ‌تر، یعنی وام دانشجویی، تلاش کنم.

از آن جایی که دیگر بدهی کارت اعتباری نداشتم، می‌توانستم به طور متوسط سه برابر بیشتر از حداقل قسط ۳۰۰ دلاری پرداخت کنم. در نهایت، به جای نه سالی که برای بازپرداخت وام وقت داشتم، سه ساله این کار را انجام دادم.

پرداخت کردن یک بدهی بزرگ بار سنگینی از روش شانه‌هایتان برمی‌دارد. بعد از این که بدهی‌تان را پرداخت می‌کنید میزان پولی که در بانک دارید افزایش پیدا می‌کند. بالا رفتن رقم این پول حس خیلی خوبی دارد و باعث می‌شود برای ادامه مسیر انگیزه داشته باشید.

این راه هم بخوانید بدنیست:  رابطه مثبت اندیشی و پولدار شدن

۹٫ منابع درآمد اضافی ایجاد کنید

شاید به این فکر کنید که: بدهی‌ام خیلی بیشتر از درآمدم است، چطور می‌توانم بدون درآمد کافی بدهی‌ام را پرداخت کنم؟

اگر تصمیم‌تان برای رسیدن به استقلال مالی جدی است، باید کمی خون، عرق و اشک قربانی کنید.

اگر هشت ساعت کار کافی نیست باید به دنبال درآمد اضافی باشید. برخی از متخصصان توصیه می‌کنند باید هفت جریان درآمد داشته باشید. کاری که از ۸ صبح تا ۴ عصر دارید فقط یک جریان درآمد است و باید شش جریان دیگر داشته باشید!

منابع درآمد را می‌توان به دو روش در نظر گرفت: درآمد فعال (زمان در ازای پول) یا درآمد منفعل (پولی که حای وقتی خواب هستید دریافت می‌کنید).

اگر در ازای وقتی که می‌گذارید پول می‌گیرید محدود به ساعت‌های روز هستید. می‌توانید از شغل‌های جانبی زیر برای کسب درآمد فعال استفاده کنید:

  • نویسندگی یا ترجمه به عنوان یک فریلنسر
  • دستیار مجازی یک مالک کسب‌وکار
  • کسب مهارت‌های جدید از طریق دوره‌های آنلاین برای کارآفرینان
  • ثبت‌نام در اسنپ یا تپسی
  • انجام دادن کارهای خانه
  • قبول کردن شغل‌های عجیب و غریب موقت

اگر برای کسب درآمد وقت زیادی ندارید، می‌توانید روی افزایش دادن درآمد منفعل‌تان تمرکز کنید:

  • راه‌اندازی فروشگاه آنلاین برای فروش محصولات یک شرکت
  • فروش محتوای سودآور (وبلاگ، کتاب الکترونیکی، کتاب صوتی،‌ پادکست یا اپلیکیشن)
  • بازاریابی وابسته
  • خرید ملک و اجاره دادن آن
  • سرمایه‌گذاری روی سهام

خوشبختانه هر هفت جریان درآمد می‌توانند از یک منبع باشند. برای مثال، اگر متخصص تجارت الکترونیکی هستید، می‌توانید از هفت فروشگاه مختلف جریان درآمد داشته باشید. به خاطر داشته باشید نیازی نیست از همان ابتدا هفت جریان درآمد داشته باشید، بلکه به مرور زمان برای ایجاد آنها تلاش کنید.


۱۰٫ روی آینده‌تان سرمایه‌گذاری کنید

آخرین نکته در مورد استقلال مالی بسیار مهم است. فرض کنید توصیه‌ها و نکات این مقاله را دنبال می‌کنید، از شر بدهی خلاص می‌شوید و پس‌اندازتان را افزایش می‌دهید. در حال حاضر از این وضعیت راضی هستید، ولی اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ دهد چه می‌شود؟ آیا برای آن آماده هستید؟

باید برای روز مبادا، بازنشستگی و (ببخشید که رک صحبت می‌کنم) مرگ‌تان پول کنار بگذارید تا اعضای خوانده‌تان به خاطر هزینه مراسم ختم، بدهی‌ها و مالیات‌های شما گرفتار نشوند. خوب، دوباره برمی‌گردیم به حرف‌های مثبت.

اگر ۸ صبح تا ۴ بعد از ظهر سر کار هستید، بررسی کنید که آیا ماهیانه مبلغی برای بازنشستگی از حقوق‌تان کم می‌شود یا نه. در غیر این صورت، با رئیس‌تان در مورد اضافه کردن برنامه بازنشستگی صحبت کنید. مبلغ مورد نظر قبل از واریز حقوق به حساب‌تان از آن کم می‌شود، بنابراین حس نمی‌کنید پول از دست داده‌اید. علاوه بر این، وقتی بعد از یک مدت طولانی مبلغ پس‌انداز شده را چک می‌کنید رشد آن را می‌بینید و انگیزه می‌گیرید.

یک نکته دیگر این است که حتما باید یک پس‌انداز برای شرایط اضطراری داشته باشید. برخی از متخصصان معتقدند این پس‌انداز باید برای مثال ۱۰ هزار دلار یا به اندازه درآمد شش ماه باشد. صادقانه بگویم گاهی اوقات این ارقام کمی بالا به نظر می‌رسند،‌ مخصوصا اگر درآمد زیادی نداشته باشید. بنابراین، اول با هدفی شروع کنید که توانایی رسیدن به آن را داشته باشید – مثلا ۱۰۰ دلار در ماه اول. وقتی درآمد فعال یا منفعل‌تان بیشتر شد، این مبلغ را به ۵۰۰ دلار در ماه یا هر دو هفته افزایش دهید. اگر ولخرجی کردید و پول کم آوردید، از این پس‌انداز استفاده نکنید. در عوض، روی کسب درآمد فعال بیشتر تمرکز کنید.

پس‌انداز شرایط اضطراری فقط برای حوادث غیرمترقبه مثل سقوط درخت روی خانه، تصادف با ماشین یا بیماری است.

وقتی برای روز مبادا یا دوران بازنشستگی پس‌انداز داشته کنید، در آینده احتمالا کمتری دارد مثل وضعیتی که الان دارید در آرزوی استقلال مالی باشید.


نتیجه‌گیری

استقلال مالی به شما کمک می‌کند کنترل امور مالی‌ و مهم‌تر از آن زندگی‌تان را در دست بگیرید. استقلال مالی به معنای زندگی کردن در حد توان خود، کمی صرفه‌جویی و هزینه کردن برای ضروریات مثل غذا، مسکن و حتی تعطیلات است (آرامش هم مساله مهمی است). با پیروی از نکاتی که در این مقاله به اشتراک گذاشته شده می‌توانید روز به روز به استقلال مالی که شایسته آن هستید نزدیک‌تر شوید. بنابراین، وضعیت مالی‌تان را بررسی کنید، جریان درآمد اضافی ایجاد کنید، بدهی‌تان را پرداخت کنید و منتظر آزادی باشید.

منبع: آلامتو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا