انتخاب همسر

آیا مشاوره قبل از ازدواج دانشجویی لازم است؟

اگر در یک رابطه جدی و به قصد ازدواج در طول سال های دانشجویی هستید؛ احتمالاً به این فکر افتاده اید که آیا مشاوره قبل از ازدواج دانشجویی لازم است؟ در دوران دانشجویی تقریبا دختر و پسر تا حدودی به بلوغ فکری رسیده اند و می توانند برای آینده خود به درستی تصمیم بگیرند. اما شما زمانی باید برای تشکیل یک زندگی آماده کنید که نسبت به خودتان نیز شناخت کافی پیدا کرده باشید.

تری اوبراخ (Terri Orbuch)- پروفسور دانشگاه Oakland – نظر خود را درباره مشاوره قبل از ازدواج دانشجویی این طور بیان کرده است:” اکثر دانشجویان زمانی که به سن بلوغ می رسند؛ تجربیات مناسب و کافی برای انتخاب همسر در طول زندگی خود داشته اند اما برای اینکه بتوانند بهترین تصمیم را برای تشکیل زندگی بگیرند باید به شناخت از خود دست یابند. تا زمانی که افراد نتوانند به درستی خودشان و خواسته هایی که از طرف مقابل دارند؛ بشناسند نمی‌توانند به بلوغ فکری کاملی برای انتخاب همسر دست یابند. مشاوره قبل از ازدواج دانشجویی می‌تواند در این مسیر هر دو طرف را راهنمایی کند.”

با وجود اینکه آشنایی در دانشگاه می تواند موقعیت مناسبی برای برقراری ارتباط بهتر بین دختر و پسر ایجاد کند اما به هر حال باید با خودتان فکر کنید که شما بیش از چند سال نیست که طرف مقابل تان را می شناسید و این میزان شناخت برای رسیدن به درک کاملی از شخصیت، رفتار، خانواده، موقعیت مالی و بسیاری از مسائلی که در زندگی خصوصی او وجود دارد؛ کافی نیس.ت بنابراین مشاوره قبل از ازدواج دانشجویی به شما کمک می کند تا مهمترین معیارهای انتخاب همسر را که باید به آن توجه کنید؛ بهتر بشناسید و رفتارهای طرف مقابل را نسبت به آن بسنجید و به تصمیم گیری درستی برسید.

این راه هم بخوانید بدنیست:  اختلاف مذهبی در ازدواج چه مشکلاتی را به وجود خواهد آورد؟

مشاوره قبل از ازدواج دانشجویی میتواند پاسخ سوالات زیر را به شما بدهد:

آیا من ارزش های خود و نقاط ضعفم را میدانیم؟

شناخت ارزش ها و نقاط ضعف به هر دو طرف کمک میکند تا بتوانند در تعامل و برقراری رابطه باهم به تعادل برسند. دکتر ارباخ می‌گوید:” اصلی ترین نکته ای که در مشاوره قبل از ازدواج دانشجویی نسبت به آن شناخت پیدا میکنید؛ ارزش های خودتان است و اینکه شما به طور بالقوه چه استعدادها و توانایی هایی دارید که می تواند در زندگی مشترک برای برقراری ارتباطی سالم و ماندگار به شما کمک کند. زمانی که در مشاوره دانشجویی نقاط قوت و ضعف هر دو طرف مشخص شود؛ شباهتها و تفاوتهایی که بین آنها وجود دارد برای خودشان نیز عجیب خواهد بود. معمولاً زوجینی که در دانشگاه‌ها با هم هم‌کلاس و گروهی هستند فقط در زمینه کارهای دانشگاهی، درسی یا پروژه ای با یکدیگر همکاری کرده‌اند. هرچند این جنبه از خصوصیات رفتاری هر فرد اهمیت بسیار زیادی دارد اما معمولاً جنبه های دیگر مثل نوع رفتار در خانواده یا جامعه به عنوان یک شخصیت مستقل نادیده گرفته می شود. در مشاوره قبل از ازدواج دانشجویی تمام این معیارها برای هر دو طرف به وضوح مشخص خواهد شد.”

آیا من میتوانم همراه با شریک زندگیم از پس مشکلات و تنش ها بربیایم؟

این معیار نقش بسیار مهمی در تصمیم گیری برای ازدواج بعد از اتمام دوره دانشجویی ایفا می کند. اینکه بتوانید تنش های بین خودتان و همچنین مشکلات پیش رو را به طور مشترک مثل یک تیم حل کنید؛ نشان می دهد که ازدواج موفقی خواهید داشت. دکتر باختر در این زمینه بیان می‌کنند:” با مشاوره قبل از ازدواج دانشجویی یاد می گیرید که چطور تنش‌ها و اختلافات را در کنار یکدیگر حل کنید و رابطه تان را بهبود ببخشید. شما باید یاد بگیرید که چطور با رویکردی مثبت و سازنده به فکر تشکیل زندگی باشید.”

این راه هم بخوانید بدنیست:  مهمترین معیارهای ازدواج موفق از نظر روانشناسان

آیا می توانیم نقش خود را به عنوان مادر و پدر به خوبی ایفا کنیم؟

زمانی که برای ازدواج با شخص دیگری تصمیم می‌گیرید باید به نقشی که در آینده به عنوان مادر و پدر فرزندانتان ایفا می‌کنید؛ نیز فکر کنید. مشاوره قبل از ازدواج دانشجویی به شما کمک می کند تا یاد بگیرید چطور خودتان را برای رسیدن به مرحله‌ بچه دار شدن آماده کنید. این مسئله شاید زمانی که درگیر رابطه احساسی هستید؛ به نظرتان بسیار راحت و قابل کنترل به نظر برسد. اما مطمئن باشید اگر به درستی و پیش از ازدواج درباره آن همفکری نکنید؛ در آینده برای تربیت فرزند و نحوه تعامل با او دچار مشکل خواهید شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا