خردسالکودک و نوجوان

مشکل نخوابیدن نوزاد در شب

مشکل نخوابیدن نوزادان در شب یکی از معضلات مادرانی است که به تازگی فرزند خود را به دنیا آورده اند. در مرحله نوزادی بچه ها باید الگوی خواب منظمی داشته باشند. به طور معمول نوزادان از ۲۴ ساعت شبانه روز حدود ۱۴ تا ۱۷ ساعت را میخوابند اما در این مدت چندین بار بیدار می شود تا شیر بخورند. این نحوه خواب و بیدار شدن تا ۳ ماهگی ادامه دارد و بعد از ۳ ماهگی به حدود ۱۲ تا ۱۴ ساعت کاهش پیدا میکند.

مشکل نخوابیدن نوزادان در شب قبل از سه ماهگی به این علت که باید تغذیه کافی داشته باشند؛ کاملا طبیعی است. مسائل دیگری نیز مشکل نخوابیدن نوزادان در شب را تشدید می‌کند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم:

  • خوابیدن به پشت

برخی از نوزادان در حالتی که به پشت خوابانده می شوند؛ احساس خوبی ندارند و مدام خودشان را جمع می‌کنند و می خواهند تغییر موقعیت بدهند. در این شرایط به درستی نمی خوابند. برای برطرف کردن این مشکل کودک را به پهلو بخوابانید و یک بالش نرم پشت او بگذارید تا بتواند در همان حالت باقی مانده و به راحتی بخوابد.

  • تداخل روز و شب برای نوزاد

اگر کودک شما در طول روز به خوبی می خوابد و کل شب را بیدار می ماند؛ زمان روز و شب برای او تداخل پیدا کرده است. تا زمانی که تداخل از بین برود؛ شما باید برنامه زمانبندی خود را با کودک تنظیم کنید. البته بهتر است در طول روز اجازه ندهید که بیش از سه یا چهار ساعت بخوابد. به این ترتیب، شب مدت زمان بیشتری خواهد خوابید. هر شب در ساعت مشخصی چراغ خواب را خاموش کنید؛ صدای تلویزیون را کم کنید و کودکتان را به اتاق خودش ببرید و سعی کنید او را بخوابانید. این عادت خواب منظم بعد از حدود یک هفته مشکل نخوابیدن نوزاد در شب را حل خواهد کرد.

  • مقاومت در برابر خوابیدن
این راه هم بخوانید بدنیست:  چگونه به کودکان تشکر کردن بیاموزیم؟

مقاومت در برابر خوابیدن نوزاد معمولا پس از ۴ ماهگی دیده می شود. در این سن، آن‌ها نسبت به محیط اطراف خود هوشیارتر شده‌اند و کنجکاوی زیادی دارند و به همین علت در برابر خوابیدن مقاوم می کنند چون می خواهند بدانند که در اطرافشان چه می گذرد. معمولاً پدر و مادر نمی‌توانند این مشکل نخوابیدن نوزاد در شب را به راحتی حل کنند؛ آنها مجبورند ساعت های متمادی با نوزارد بیدار باشند. اگر الگوی خواب منظمی برای نوزاد ایجاد کرده باشید؛ این مشکل کمتر بروز می کند و زمانی که در ساعت مشخصی او را به اتاق تاریک و داخل تخت خود می برید؛ به راحتی می خوابد.

  • مشکل نخوابیدن نوزاد در شب بعد از شش ماهگی

بعد از شش ماهگی نوزاد شما حدود ۱۰ تا ۱۱ ساعت در شبانه روز می خوابد. بنابراین تغییر الگوی خواب کاملاً طبیعی است و شما باید مجدد یک الگوی خواب برای او ایجاد کنید. البته ممکن است علت نخوابیدن نورزاد در شب؛ بیماریهای مختلف مثل سرماخوردگی باشد که تا درمان کامل روی خواب نوزاد تاثیر می گذارد.

  • مشکل نخوابیدن نوزاد در شب بعد از ۹ ماهگی

در ۹ ماهگی و بعد از آن، کودک شروع به دندان دراوردن می کند و این مسئله او را آزار میدهد و نمی‌گذارد به درستی در شب بخوابد. بعضی از کودکان در این سنین تب می کنند و تا زمانی که دندان در نیاورده اند؛ بی قرار هستند. در طی این مدت کودک شما احتمالاً به تنهایی نمی خوابد و حتما باید در کنار او حضور داشته باشید. حتی اگر نیمه های شب بعد از اینکه نوزاد خوابید؛ او را ترک کنید امکان بیدار شدن و گریه کردن او وجود دارد.

این راه هم بخوانید بدنیست:  رشد قد از چه سنی و چرا متوقف می شود؟

اگر می خواهید کودک شما الگوی منظم خواب را رعایت کند و مشکل نخوابیدن نوزارد در شب حل شود باید او را به تنهایی در اتاق تاریک بخوابانید و زمانی که از خواب بیدار شد و گریه کرد به سرعت نزد او نروید. بگذارید برای چند دقیقه گریه کند و اگر خوابش نبرد سپس پیش او بنشینید یا به او شیر بدهید تا مجدداً به خواب برود. اگر نوزاد متوجه بشود با گریه کردن نمی تواند مادر و پدر را مجبور کند که نزد او بیایند تا حدودی الگوی خواب منظم را رعایت خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا