توسعه فردیخشم و عصبانیت

تکنیک هایی برای کنترل خشم و عصبانیت

بهترین راه کنترل خشم چیست؟

در خصوص کنترل خشم و عصبانیت، ما در دنیای امروز  به گونه‌ای به استرس سازگار شدیم که گویی از وجود آن بی‌خبریم. استرس سبب خشمگین شدن آنی است. در این مقاله از پازل زندگی تلاش می کنیم شما را با انواع خشم و عصبانیت و در ادامه مناسب ترین راه‌ مدیریت آن آشنا ‌کنیم. لذا برای مقابله با خشم و عصبانیت در موقعیت های مختلف، باید راه‌های بهتری وجود داشته باشد.

کنترل خشم و عصبانیت

 

تکنیک هایی برای کنترل  خشم و عصبانیت:

قدم اول، این است که بخواهید از شرّ خشم رهایی یابید. این کار برای بسیاری از افراد، به ویژه آقایان، تا حدی راحت نیست. در اغلب اوقات از خرده‌ فرهنگ‌ها، خشمگین بودن نشانه‌ای از مردانگی، سرسختی و حس جنگجویی است. علیرغم آنکه، تمام این انگیزه‌ها، صورتی از شرطی‌سازی بیرونی هستند. شما زمانی برای ترک خشم انگیزه پیدا می‌کنید که ببینید خشم شما چگونه به خودتان و اطرافیان‌تان آسیب می‌رساند. بهترین راهِ ارزیابی و سنجش میزان خشم و عصبانیت، این است که از اطرافیان خود بخواهید نظر واقعی‌شان را درباره‌ی شما بیان نمایند.

قدم دوم این است که از نشان دادن خشم و عصبانیت خود دست بردارید. اگر مسئولیت خشم را به عنوان یک موضوع شخصی‌ بر عهده بگیرید، قدرت و کنترل  از دست رفته را دوباره به دست خواهید آورد و این می‌تواند انگیزه‌ی بسیارخوبی برای تغییر شما باشد.

گام سوم این است که با دقت هر چه تمام تر، بهانه‌های که سبب خشم و عصبانیت شما می شود  را بررسی و شناسایی کنید و هنگام بروز آن، مسئولیت خشم خود را به عهده بگیرید، چرا که افراد زمانی که خشمگین می شود دوبهانه را عنوان می کنند:

این راه هم بخوانید بدنیست:  ویژگی های افراد مثبت اندیش

۱. «لیاقت این گونه افراد همین است!»

۲. «من همینم دیگه! دست خودم نیست»

در بهانه‌ی اول، این بهانه بر این اساس است که شما احساس می‌کنید برتر از دیگران هستید، به  همین خاطر به خودتان اجازه می‌دهید از آنها به سبب اشتباهات‌شان، سرزنش و انتقاد کنید و از دست‌شان عصبانی شوید. پیوسته این موضوع را بخاطر داشته باشید که هر کس مسئول زندگی خود می باشد.

بهانه‌ی دوم، انکار همه‌جانبه است. فرد با پناه بردن به این بهانه، نمی خواهد تغییر کند و ناامید است.  به هرحال می توانید رویکر خود ر ادر این مسئله تغییر دهید. اغلب اوقات باوجود اینکه عصبانی می شوید، اما می توانید بر خود مسلط شوید و خشم و عصبانیت خود را مهار سازید.

کنترل خشم و عصبانیت

گام چهارم، به جای این که اجازه دهید خشم کنترل شما را به دست گیرد، در آن لحظه شما بر اوضاع مسلط شوید تا از بروز اتفاقات ناگوار بعد از آن جلوگیری نمایید. تاکتیک بهتر این است که فورا محلی را که سبب بیدار شدن حس خشم و عصبانیت شما شده است، ترک کنید. بعد از این که آرام شدید، لحظه‌ای به حس خوب مهار و کنترل خشم و آرام شدن فکر کنید و این عادت را به عنوان یک حالت لذت‌بخش، همواره در خودتان تقویت سازید. این عادت کمک می‌کند توهّم این که خشمگین بودن به تدریج در شما محو شد.

اگر نمیی توانید در موقعیتی که هستید، آن مکان را ترک کنید ، احساسات‌تان را به هیچ عنوان سرکوب نکنید، چون این کار سبب می‌شود از درون، فشار بیشتری را احساس کنید. به خودتان بگویید: «در اولین فرصت، خشمم را خالی می‌کنم!» به  تعویق انداختن ابراز خشم و عصبانیت واقعا جواب می‌دهد، چون قسمت خشمگین وجود شما اطمینان پیدا می‌کند که نادیده گرفته نخواهد شد.

این راه هم بخوانید بدنیست:  چگونه شخصیت قوی و محکم داشته باشیم؟

به کمک مواردی که در مطالب فوق گفته شد، هر فردی که انگیزه‌ی تغییر و تحول داشته باشد، می‌تواند خشم خود را کنترل و مهار کند.  برعهده گرفتن، مسئولیت در قبال مدیریت خشم و عصبانیت، گواه آن است که شما مایل به بازیافتن حس قدرت، کنترل و عزت نفس هستید و می تواند مژده ای خوبی در راستای روند کترل خشم و عصبانیت شما باشد .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا