ارتباط با جنس مخالفازدواجانتخاب همسر

اختلاف مذهبی در ازدواج چه مشکلاتی را به وجود خواهد آورد؟

اختلاف مذهبی در ازدواج همانطور که در مقاله قبلی پازل زندگی با عنوان ” اختلاف فرهنگی خانواده ها در ازدواج “ مطرح کردیم می‌تواند از عوامل موثر در بروز مشکلات جدی و اساسی در زندگی مشترک باشد. مسائل اعتقادی از جمله مسائل پیچیده ای است که معمولاً در روح و روان افراد ریشه دوانده است و تغییر دادن آنها به راحتی امکان پذیر نیست.

به همین علت تمام مشاورین خانواده توصیه می کنند که پیش از شروع زندگی مشترک درباره اختلاف مذهبی به یک توافق و مصالحه برسید و سعی کنید تضادهای موجود را که می تواند در موقعیت های مختلف نمود پیدا کند در نظر گرفته و درباره آن ها به راه حل مشترکی که در تعارض با هیچ کدام از عقاید و باورهای مذهبی طرفین نباشد، به تفاهم برسید.

اختلاف مذهبی در ازدواج چه مشکلاتی را به وجود خواهد آورد؟

مشکلاتی که با اختلاف مذهبی در زندگی مشترک پدید خواهد آمد، کم نیستند. این عقاید و باورها حتی در کوچکترین مسائل زندگی نیز خود را نشان می‌دهند. از نوع غذا خوردن و لباس پوشیدن افراد گرفته تا نحوه پرورش و بزرگ کردن فرزندان. وجود تضاد در عقاید و افکار زن و شوهر می توانند به جر و بحث و کشمکش های شدیدی منجر شود که خانواده را دچار مشکلات اساسی می کند.

از مهم‌ترین مشکلاتی که به علت اختلاف مذهبی در ازدواج پیش خواهد آمد به بررسی چند مورد می پردازیم:

حاضر شدن در مراسم و نحوه برقرار کردن ارتباط با دیگران

نحوه حضور در مراسم خانوادگی یا دوستانه و همچنین برقراری ارتباط با دیگران با توجه به اعتقادات مذهبی افراد بسیار متفاوت است. نوع پوشش، نوع مواد غذایی یا نوشیدنی های مورد استفاده در مهمانی ها و نحوه تعامل زن و مرد با یکدیگر در مهمانی های افراد مذهبی و غیر مذهبی تفاوت قابل توجهی با یکدیگر دارد.

این راه هم بخوانید بدنیست:  دانستنی های بعد از ازدواج

در خانواده هایی که زن یا شوهر دارای اعتقاد متفاوتی با اکثریت افراد حاضر در یک مهمانی هستند؛ به اصطلاح “انگشت نما شدن” می ‌تواند به اختلافات بین زن و شوهر دامن بزند. گاهی اوقات مسخره کردن، پچ پچ ها و درگوشی های آزار دهنده و حتی زیر سوال بردن اعتقادات شخصی که با اکثریت افراد حاضر در مهمانی از لحاظ پوشش و نوع رفتار متفاوت است، دلخوری هایی را به وجود می آورد که به سختی می توان آن را جبران کرد.

اینگونه تفاوت ها که در اثر اختلاف مذهبی بین خانواده ها به وجود می آید، کم کم زن و شوهر را از یکدیگر دلزده کرده و در نهایت کار آنها را به طلاق می انجامد.

دیدگاه نسبت به فعالیت‌های زن در خانواده و اجتماع

اولین مسئله‌ای که در اختلاف مذهبی بین زن و شوهر خود را نشان می‌دهد، داشتن حجاب برای زنان است. حجاب مسئله ای است که ظاهر زن را در فعالیت های خانوادگی و اجتماعی تحت تاثیر قرار می دهد و این مسئله می‌تواند به اختلافات اساسی منجر شود. از طرف دیگر در خانواده‌های مذهبی اغلب دیدگاه متفاوتی نسبت به فعالیت‌های زن در اجتماع وجود دارد و مشکلات دیگری مثل عدم اجازه دادن به زن برای کار کردن خارج از خانه، به علت اختلاف مذهبی در ازدواج بروز پیدا می کند.

تربیت فرزندان

عقاید مذهبی پدر و مادر، یکی از عوامل مهمی است که در رشد و تربیت فرزندان تاثیر گذار است. به همین علت توصیه می شود دختر و پسری که دارای اختلاف مذهبی در ازدواج هستند، پیش از شروع زندگی مشترک درباره نحوه تربیت فرزندان به تفاهم و دیدگاه مشترکی برسند.

این راه هم بخوانید بدنیست:  ازدواج اینترنتی چه عواقبی دارد؟

آنها باید تصمیم بگیرند که که قصد دارند فرزندشان را با چه نوع اعتقاداتی بزرگ کنند. در غیر این صورت، فرزندان دچار سردرگمی شده و با پرخاشگری های والدین به علت طرفداری کردن از اعتقادات یکی از آنها رو به رو می شوند. این شیوه تربیت فرزند آثار سوئی را در بزرگسالی آنها به وجود خواهد آورد.

چطور میتوان مشکل اختلاف مذهبی در ازدواج را حل کرد؟

مهمترین نکته ای که برای حل اختلاف مذهبی در ازدواج باید در نظر بگیرید این است که شما نمی توانید طرف مقابل خود را تغییر بدهید و کاری کنید که از اعتقاداتش دست بکشد. این یک اصل روانشناسی است. فردی که سالهای متمادی با باورها و اعتقادات خاصی بزرگ شده و به آنها عادت کرده نمی تواند یک شبه تمام آنها را کنار بگذارد. بنابراین، به جای اینکه تلاش کنید تا عقاید او را تغییر بدهید باید همانگونه که هست، باورهای او را بپذیرید و سعی کنید خود را با آنها تطبیق بدهید.

روانشناسان ۴ راهکار زیر را برای حل مشکل اختلاف مذهبی در ازدواج پیشنهاد می‌دهند:

احترام گذاشتن به باورها و اعتقادات یکدیگر

زمانی که زن و شوهر به این نتیجه برسند که نمی توانند یکدیگر را تغییر بدهند به راحتی می‌توانند این مسئله را بپذیرند که باید به باورها و اعتقادات هم احترام بگذارند. به این ترتیب هر کدام از آنها می‌توانند بر اساس اعتقادات خود رفتارهایی داشته باشند که در محدوده اصول و ضوابط در نظر گرفته شده برای خانواده قرار داشته باشد. تعیین حد و حدود ها باید با مشورت کردن و رسیدن به یک توافق مشترک انجام گیرد.

این راه هم بخوانید بدنیست:  تاخیر در ازدواج چه آسیب هایی دارد؟

پیدا کردن وجه اشتراک بین عقاید متفاوت

بهترین راه حل برای حل مشکل اختلاف مذهبی در ازدواج پیدا کردن وجه اشتراک بین عقاید متفاوت زن و شوهر است. شاید این مسئله در ابتدا بسیار مشکل به نظر برسد اما با صحبت کردن و در نظر گرفتن شرایط مختلف در زندگی می توان به تفاهمی درباره عقاید متفاوت رسید.

درک کردن باورها و اعتقادات مذهبی یکدیگر

مطمئنا رسیدن به یک راه حل مشترک قبل از درک کردن باورها و اعتقادات مذهبی طرف مقابل امکان پذیر نیست. بنابراین، حتی اگر اصول عقاید همسرتان را نمی توانید بپذیرید بهتر است کمی درباره اعتقادات او تحقیق و مطالعه داشته باشید تا بتوانید طرز تفکر او را درک کنید. به این ترتیب بهتر می‌توانید با مشکل اختلاف مذهبی در ازدواج کنار بیایید و به عقاید مذهبی یا غیر مذهبی طرف مقابل احترام بگذارید.

تمرکز کردن روی اشتراکات غیرمذهبی

برای حل اختلاف مذهبی در ازدواج می ‌توانید به اشتراکات دیگری که با همسر خود دارید فکر کنید و آنها را به عنوان نکات مثبت در نظر بیاورید. مطمئنا، زمانی که تصمیم به ازدواج با همسر خود گرفته‌اید؛ نکات مثبت بسیاری در او دیده اید پس بهتر است روی همین جنبه های مثبت تمرکز داشته باشید و اختلافات ناشی از تفاوت عقاید را کنار بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا