کودک و نوجواننوجوان

چگونه نوجوان خجالتی را در جمع بیاوریم؟

نوجوان خجالتی در جمع بزرگسالان به خصوص زمانی که کودک یا نوجوان دیگری حضور ندارد؛ منزوی، گوشه گیر، ساکت و در موارد نادری مضطرب رفتار می‌کند. اگر بدانیم که چگونه نوجوان خجالتی را در جمع بیاوریم به او کمک بزرگی در غلبه بر این بحران دوران نوجوانی خواهیم کرد تا بتواند به سلامت از این دوره عبور کند.

خجالتی بودن نوجوانان بخشی از رفتارهای دوران بلوغ آنهاست. هر چند ممکن است برای افراد خانواده از این رفتار آنها آزرده خاطر شوند اما دوره ای است که باید از آن عبور کنند و نقش خانواده ها در اینکه چگونه نوجوان خجالتی را در جمع بیاورند تاثیر قابل توجهی روی رفتار آنها در بزرگسالی دارد.

برای کمک به نوجوان خجالتی باید برای او الگوی رفتاری مناسبی باشید. کودکان و نوجوانان، رفتارهایی مثل خجالتی بودن را از پدر و مادر خود یاد میگیرند. دکتر راشل بوزمن (Rachel Busman) – روانشناس کودک و نوجوان – در این زمینه بیان می‌کند:”خانواده ها باید با رفتار درست، چگونگی عادات احساسی سالم را به فرزندان خود نشان دهند. اولین مرحله در برخورد با نوجوان خجالتی، مدیریت موقعیت هایی مانند قرار گرفتن در جمع است. شما باید به این فکر کنید زمانی که خودتان این دوره خجالتی بودن در جمع را میگذراندید چه رفتارهای مثبتی از خانواده روی شما تاثیر گذاشته است.”

به عنوان مثال:

  • سرزنش نکردن

شما باید نقش حامی نوجوان خجالتی را بازی کنید. بنابراین از بیان جملات سرزنش کننده مثل “تو میخوای تا آخر عمر همینطور خجالتی بمونی و از جمع دوری کنی” خودداری کنید چون ناخودآگاه، باقی ماندن این رفتار را برای مدت طولانی تری به فرزند خود القا می کنید.

  • آرام باشید
این راه هم بخوانید بدنیست:  بهترین تغذیه برای نوجوان و کاملترین رژیم غذایی نوجوانان چیست؟

اگر شما خونسردی خود را از دست بدهید یا واکنش هایی مثل عصبانی شدن به نوجوان خجالتی خود نشان دهید؛ این پیام را به او منتقل خواهید کرد که در وضعیت بسیار بدی قرار دارد که نمی تواند با آن مقابله کند.

  • مسخره نکنید

گاهی اوقات نوجوان خجالتی سعی می کند از لاک خود بیرون بیاید و یک جوک یا جمله ای که از نظر خودش جالب است به زبان می آورد؛ اگر در این شرایط او را مسخره کنید یا دست بیندازید هرگز دوباره این رفتار را تکرار نخواهد کرد و بیشتر منزوی خواهد شد.

دکتر بوزمن اضافه کرد:” ما باید با جملاتی مثل این که “رفتار تو آنقدرها هم که خودت فکر می کنی در جمع نامناسب نیست.” به نوجوان این حس را منتقل کنیم که می‌تواند از این دوره نیز عبور نماید و سایر اعضای خانواده شرایط او را درک می کنند. زمانی که نوجوانان خجالتی چنین تجربه احساسی ناخوشایندی دارد ممکن است گاهی اوقات از کوره در برود و با شما پرخاشگری کند اما شما نباید رفتار ستیزه جویی با او داشته باشید بلکه باید با خونسردی او را آرام کنید و به او اعتماد به نفس ببخشید.”

  • با نوجوان خجالتی خود همدردی کنید.

شما باید به نحوی با نوجوان خجالتی خود رفتار کنید که از بیان احساساتش به شما نترسد. اگر در جمع از صحبت های شخص دیگری ناراحت شده یا رفتار کودک یا نوجوان دیگری او را ناراحت کرده باید بتواند بدون اینکه نگران واکنش منفی یا دور از انتظار شما باشد؛ با شما مطرح کند. اگر می خواهید به نوجوان خجالتی خود آنقدر اعتماد به نفس ببخشید که از این بحران عبور کند باید هنگام صحبت کردن با او همدردی و همراهی کنید. به جای قضاوت کردن رفتار او سعی کنید در احساسات او شریک شوید.

  • رفتارهای مثبت نوجوان خجالتی را تشویق کنید.
این راه هم بخوانید بدنیست:  چطور محبت را به کودکان زیر ۲ سال بیاموزیم؟

به عنوان مثال اگر در جمع از نوجوانان خجالتی خواسته شده تا پیانو بنوازد و او در یکی از نت ها اشتباه کوچکی داشته است؛ به جای سرزنش کردن او روی این رفتار که او توانسته است جلوی جمع قطعه ای را با پیانو بنوازد؛ تاکید کنید و به او بفهمانید که چقدر از این رفتار او خوشحالید و به او افتخار می کنید. حتی می توانید به او بگویید “من واقعا خوشحالم که تو به راحتی توانستی از عهده اینکار در جمع و بیایی و همه چیز را تحت کنترل داشتی. من واقعا به تو افتخار می کنم.”

با تقویت اعتماد به نفس در نوجوانان خجالتی خود می توانید به آن ها در عبور از این دوره بحرانی کمک کنید.

چگونه نوجوان خجالتی را در جمع بیاوریم؟

نوجوان خجالتی همیشه دچار مشکلاتی برای برقراری ارتباط با دیگر افراد جامعه است که علت آن هم ریشه در کودکی و نحوه تربیت او دارد. همان طور که می دانید بروز مشکلاتی همچون عدم برخورداری از خلاقیت‌های ذهنی و همچنین ابتکار عمل، خود توجهی بیشتر از حد و ضعف اعتماد به نفس از رایج ترین مشکلات نوجوانان می باشد که شما با بهره مندی از دو کتاب معرفی شده در ادامه مطلب، به راحتی می توانید آن ها را برطرف سازید.

کتاب صوتی چطور بدون تنش با فرزندم حرف بزنم

مغز کودکان زمانی به درستی رشد می کند و به تکامل می رسد که بتوانند با والدین خود ارتباط صحیحی را برقرار کنند برای همین است که روانشناسان همیشه می گویند زمانی که شما در حال صحبت با کودکتان هستید در واقع در حال صحبت با مغزهایی هستید که هنوز مراحل رشد خود را طی نکرده اند.

این راه هم بخوانید بدنیست:  چطور از لوس شدن کودکان جلوگیری کنیم؟

کتاب صوتی چطور بدون تنش با فرزندم حرف بزنم اثری از ” آدل فابر” می باشد که شما با استفاده از تکنیک های بیان شده در آن به راحتی می توانید توجه به تفاوت های سنی، ایجاد احترام بین والدین و فرزندان، برطرف نمودن گسستگی های عاطفی والدین و فرزندان و همچنین ایجاد زمینه برای اشتراک گذاری تجربه های فرزندان با والدین را فرا گیرید.

کتاب هنر ارتباط موفق اثر ریچارد دنی

شما با تهیه کتاب هنر ارتباط ریچارد دنی می توانید یک مجموعه از راهنمایی های جامع در زمینه ارتباط بین فردی و همچنین روش های گوناگون اعم از مکالمه ای، کنفرانسی، کلامی و نوشتاری را داشته باشید. خواننده این کتاب بعد از مطالعه آن، خود را متعهد در رسیدن به خودشکوفایی می بینند و سودای رسیدن به موفقیت هایی را در ذهن خود تداعی می کند که با کمک آن ها می تواند لذت کامیابی بیشتر و اعتماد به نفس را در زندگی را تجربه کنند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا