ارتباط با جنس مخالفازدواج

ازدواج سفید یعنی چه؟

ازدواج سفید به شرایطی گفته می شود که یک زوج تصمیم می گیرند بدون اینکه رسما و قانونا ازدواج کنند؛ زندگی مشترک را در یک خانه آغاز کنند. روابط عاطفی در ازدواج سفید کاملا عاشقانه و رومانتیک است؛ در عین حال زوجین از پذیرش رسمی مسئولیت هایی که به عهده دارند؛ سرباز می زنند. معمولا درخواست ازدواج سفید (Cohabitation) برای همخانه شدن با طرف مقابل مطرح می شود که سه دلیل اصلی دارد:

دلایل ازدواج سفید چیست؟

  1. زوجین تصمیم می گیرند مدتی را درکنار هم زندگی کنند تا مطمئن شوند تفاهم کامل دارند. آنها قصد دارند به این نتیجه برسند که آیا می توانند برای مدتی طولانی زندگی در کنار هم را تحمل کنند. درحقیقت به خودشان این فرصت را می دهند تا با اخلاق، عادات، سبک زندگی و مسئولیت پذیری طرف مقابل آشنا شده و برای ازدواج تصمیم نهایی خود را بگیرند. از طرفی زندگی زیر یک سقف بدون مراسم عقد به هرکدام از زوجین این امکان را می دهد که بدون نگرانی از داشتن تعهدات دست و پا گیر، از رابطه کنار بروند که این عدم تعهد از عواقب ازدواج سفید است.
  2. برخی دیگر از زوجین صرفا برای اینکه وقت بیشتری با هم بگذرانند؛ همخانه می شوند. آنها تصور می کنند کار و مشاغل روزمره شان آنقدر زیاد است که فرصت باهم بودن به آنها نمی دهد. پس حداقل می توانند در زمان بیکاری در یک خانه در کنار هم باشند و از کنار هم بودن لذت ببرند. عواقب ازدواج سفید تحت این شرایط برای زنان که احساساتی تر هستند؛ بیشتر است. اغلب اوقات آنها به این شرایط تن می دهند چون تصور می کنند در نهایت همه چیز به ازدواج ختم خواهد شد. حتی بارداری در ازدواج سفید نیز در این موقعیت ها معمولا بدون اطلاع مرد و فقط در جهت ایجاد انگیزه در او برای ازدواج کردن مشاهده می شود. اما متاسفانه مردانی که درخواست ازدواج سفید را فقط برای خوشگذرانی در ساعات بیکاری خود به زنان می دهند؛ حاضر به قبول مسئولیت نه تنها خود زن بلکه فرزند خود نیز نیستند.
  3. دلیل دیگر ازدواج سفید، هم خانه شدن به منظور تقسیم کردن هزینه ها و سیو کردن پول است. زمانیکه زن و مردی تشخیص می دهند که زندگی هرکدام برای دیگری مهم است؛ تصور می کنند همخانه شدن می تواند موجب صرفه جویی در هزینه هایشان شود. این وضعیت بیشتر در دختران و پسرانی که برای کار یا تحصیل به شهرهای دیگر مسافرت می کنند؛ دیده می شود.
این راه هم بخوانید بدنیست:  رفتار با همسر در دوران عقد و نامزدی

عواقب ازدواج سفید چیست؟

  1. متاسفانه از لحاظ قانونی در ایران، ازدواج سفید هیچ تعهدی را برای مرد ایجاد نمی کند. بارداری در ازدواج سفید به هیچ عنوان رسمی نیست و فرزند، نامشروع شناخته شده و مرد حق این را دارد که فرزند را نپذیرد. بیشترین عواقب ازدواج سفید متوجه زنان و کودکانی است که در این شرایط به دنیا می آیند. چون هیچ پشتوانه یا تکیه گاهی ندارند.
  2. از دیگر عواقب ازدواج سفید می توان به ازدواج های دیرهنگام و در سنین بالا اشاره کرد. معمولا ازدواج سفید به سرانجام نمی رسد و به سرعت طی چند سال از هم می پاشد. در این مدت، زن و مرد بهترین سالهای جوانی خود را صرف رابطه ای کرده اند که ثمری نداشته و حالا باید در شرایطی که سن آنها بالاتر رفته و موقعیت آنها برای پیدا کردن زوجی در خور شأن خودشان تغییر یافته، به دنبال فرد دیگری برای تشکیل زندگی بگردند که با شرایط قبلی آنها کنار بیاید. متاسفانه اغلب دختران در این روابط آسیب جدی می بینند چون هنوز رابطه ازدواج سفید با توجه به فرهنگ و مذهب ما در بین مردانی که خود را حتی بسیار روشنفکر می دانند؛ جا نیفتاده است و نمی توانند به خودشان بقبولانند دختری را به همسری بگیرند که قبلا با فرد دیگری ازدواج سفید داشته است.

بررسی دقیقتر ازدواج سفید از لحاظ حقوقی در ایران را می توانید در لینک زیر مطالعه کنید:

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.sid.ir/FileServer/SF/9081396H0219.pdf&ved=2ahUKEwi03srt2KrpAhWzURUIHdp6Cx4QFjACegQIAhAB&usg=AOvVaw1OCzW5D-MXprFJ3BkqesRW

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا