خردسالکودک و نوجوان

اهمیت واکسن زدن برای نوزادن

اهمیت واکسن زدن برای نوزادان به منظور جلوگیری از ابتلاء به بیماریهای مسری و خطرناکی مثل سرخک برای همه والدین روشن است. با این وجود اطلاعات نادرستی در برخی منابع مطرح شده که بیان می‌کند ارتباط مستقیمی بین واکسن زدن نوزاد و ابتلا به بیماری اوتیسم وجود دارد و موجب شده که برخی از والدین نسبت به واکسن زدن نوزاد خود تردید داشته باشند.

اکثر والدین، طبق دستورالعمل های پیشنهاد شده از طرف پزشکان برای واکسن زدن نوزاد خود به مراکز درمانی مربوطه مراجعه می کنند؛ با این وجود هنوز هم تردید ها و سوالاتی درباره واکسن زدن نوزادان وجود دارد که در این مقاله پازل زندگی قصد داریم به آنها پاسخ بدهیم:

آیا واکسن زدن نوزاد ایمن است؟

بله واکسن زدن نوزاد کاملاً ایمن است. واکسن های طولانی مدت، نوزادان را در برابر بیماریهای مسری، عفونی و مرگبار مقاوم می کند. در حال حاضر سیستم تزریق واکسن نوزادان در ایران یکی از ایمن ترین سیستم های خاورمیانه شناخته می‌شود. میلیون‌ها نوزاد در طول سال طبق برنامه زمانبندی مشخصی واکسینه می‌شوند. عوارض جانبی واکسن زدن نوزاد مثل تب، درد و تورم در ناحیه تزریق حداکثر ۲ تا ۳ روز بعد از واکسن زدن نوزاد از بین میرود.

واکسن زدن نوزاد چه مزایایی دارد؟

مزایای پیشگیری از بیماری های واگیر دار با واکسینه کردن نوزاد بسیار بیشتر از عوارض جانبی کوتاه مدتی است که نوزاد به آنها مبتلا میشود. مطمئنا والدین می‌خواهند هر کاری از دستشان برمی آید برای سلامت بودن نوزادشان انجام بدهند و او را در برابر بیماری ها مقاوم کنند. واکسیناسیون بهترین روش برای پیشگیری از ابتلا به بیماری برای نوزادان است.

این راه هم بخوانید بدنیست:  تقویت اعتماد به نفس در نوجوانان

واکسن زدن نوزاد موجب می‌شود؛ بدن او در برابر بیماری های عفونی که ممکن است منجر به مرگ نوزاد در کودکی و بزرگسالی شود؛ مقاوم باشد. اگر نوزادی واکسن دریافت نکند؛ خطر ابتلا به بیماری های جدی یا حتی فلج اطفال یا مرگ او بالا می رود.

واکسیناسیون، نوزادان را در برابر ابتلا به بیماری های جدی مقاوم می کند. این بیماری ها می تواند شامل فلج اطفال، سرخجه، دیفتری و موارد دیگر باشد. تزریق واکسن به بازو، ران پا یا ارگان های دیگر بدن نوزاد آسیبی به آنها نمی رساند و عوارض جانبی کوتاه‌مدتی دارد که به سرعت بر طرف خواهد شد.

واکسن زدن نوزاد نه تنها او را در برابر بیماری مقاوم می کند بلکه امکان شیوع و گسترش بیماری را بین نوزادان دیگر نیز کاهش می دهد. پیش از کشف روشهای واکسیناسیون، هر ساله هزاران نوزاد به علت ابتلا به بیماری های عفونی و واگیردار از بین می رفتند اما در حال حاضر واکسیناسیون یک روش ایمن و مطمئن برای پیشگیری از مرگ نوزادان است.

در چه شرایطی واکسن زدن نوزاد پیشنهاد نمی شود؟

واکسن زدن نوزاد فقط در شرایطی که به بیماری های مزمن و حاد مثل سرطان مبتلا باشد با شرایط خاصی انجام می‌شود. در صورتی که سیستم ایمنی بدن نوزاد نیز دچار مشکل باشد و یا واکنش آلرژیک شدید به دوز واکسن های قبلی نشان دهد معمولاً واکسن زدن برای نوزاد پیشنهاد نمی شود و باید از روش‌های دیگری برای مقاوم کردن بدن در برابر بیماری های مسری استفاده کرد.

آیا شواهدی مبنی بر ابتلا به اوتیسم بعد از واکسن زدن نوزاد وجود دارد؟

این راه هم بخوانید بدنیست:  رفتار با کودک حرف نشنو چگونه باید باشد؟

خیر. هیچگونه مدرک علمی تاکنون نتوانسته است اثبات کند که رابطه‌ی بین واکسن زدن نوزاد و بیماری اوتیسم وجود دارد. برخی از افراد ادعا می کنند؛ زمانی که جیوه موجود در واکسن وارد بدن نوزاد می شود می تواند ایجاد اوتیسم کند؛ در صورتی که مطالعات مختلفی نشان داده اند که میزان جیوه موجود در واکسن ها نمی تواند چنین عارضه‌ای داشته باشد.

همه ما در برابر جان انسانها مسئولیم واکسیناسیون یکی از روش‌هایی است که نه تنها به حفظ جان نوزاد خودمان بلکه به کنترل بیماریهای عفونی و عدم گسترش آن در کل جهان کمک می کند. بنابراین نباید نسبت به واکسن زدن نوزادان مقاومت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا