کودک و نوجواننوجوان

رفتار با نوجوان سرکش چگونه باید باشد؟

رفتار با نوجوان سرکش باید با مهربانی، صمیمانه و دوستانه باشد. اگر می خواهید نوجوان سرکش خود را رام کنید نباید با شما احساس غریبگی کند. سرکشی در دوران نوجوانی می تواند به ناهنجاری های رفتاری و رفتارهای پرخطر مثل دعوا کردن، دزدی، رانندگی بدون گواهینامه و ضرب و جرح ختم شود. هرچه زودتر بتوانید نوجوان سرکش خود را آرام کنید؛ او را بیشتر در برابر مواجه شدن با خطرات در زندگی حمایت خواهید کرد.

رفتار با نوجوان سرکش بسیار پیچیده و مشکل است. آنها از لحاظ احساسی با تناقضات بسیاری روبه‌رو هستند و شما برای آرام کردن آنها باید خودتان را درگیر موقعیتی که در آن قرار گرفته اند؛ بکنید. شما فقط نمی‌توانید انگشت اشاره تان را به سمت نوجوان سرکش بگیرید و برای او خط و نشان بکشید که اگر بار دیگر از قوانین سرپیچی کند؛ تنبیه یا مجازاتی در انتظار اوست. چنین رفتارهایی در نوجوان سرکش تأثیری ندارد و حتی موجب افزایش رفتارهای ناهنجار او خواهد گردید.

بهترین رفتار با نوجوان سرکش

  • آرامش خود را حفظ کنید و شرایط را تحت کنترل بگیرید

بهترین رفتاری که با نوجوان سرکش می توانید داشته باشید حفظ آرامش است. در صورتی که کنترل خود را از دست بدهید و سر نوجوان سرکش فریاد بکشید؛ آنها نیز پارا از حدود خود فراتر گذاشته و با شما بدرفتاری خواهند کرد. به جای داد و قال کردن و تهدید کردن نوجوان سرکش سعی کنید یک نفس عمیق بکشید و آرامش خودتان را حفظ کنید. واکنش نشان دادن در چنین موقعیت هایی فقط نوجوان شما را تحریک می کند که رفتار بدتری نشان دهد.

  • قوانین مناسب سن او را در نظر بگیرید
این راه هم بخوانید بدنیست:  آسیب های ناشی از استفاده از روروئک برای کودکان

آنچه که در رفتار با نوجوان سرکش مهم است؛ در نظر گرفتن قوانین مناسب با سن اوست. شما باید حد و حدودی را برای او تعیین کنید که بتواند آنها را رعایت کند. برای رام کردن نوجوان سرکش باید از تجربیات خودتان بهره بگیرید و دوران نوجوانی خود را به یاد بیاورید. اگر به احساسات او خدشه وارد کنید؛ از او سرکشی بیشتری خواهید دید. بنابراین قوانین و حد و حدود ها را به نحوی تنظیم کنید که تأثیر مثبتی در بلندمدت روی نوجوانان سرکش شما داشته باشد.

  • برای زیر پا گذاشتن قوانین توسط نوجوان، عواقب متناسب در نظر بگیرید

زمانی که حد و حدود ها را برای نوجوان سرکش خود تعیین کردید باید با او درباره عواقب زیر پا گذاشتن قوانین نیز صحبت کنید. حتی می توانید نوع عواقب آن را روی برگه یا تخته وایت برد بنویسید. بنابراین نوجوان سرکش شما خواهد دانست که اگر عمل X را انجام دهد با نتیجه Y مواجه خواهد شد. برای در نظر گرفتن عواقب با او مشورت کنید و محدودیت‌هایی که مورد تایید خودتان است؛ گوشزد کنید.

  • رفتارهای مثبت نوجوان سرکش را تشویق کنید

نباید رفتارهای منفی نوجوان را بزرگ کنید بلکه باید رفتارهای مثبت او را نیز تشویق کرده و از او حمایت کنید. نوجوان سرکش تمایل دارد که او را دوست داشته باشید. گاهی اوقات او از رفتار هایشان برای جلب توجه کردن شما انجام می دهد. بنابراین اگر با تشویق رفتارهای مثبت به او نشان بدهید که به او اهمیت می دهید و توجه دارید؛ کمتر قوانین مورد نظر شما را زیر پا می گذارد.

  • وقت بیشتری با نوجوان سرکش خود بگذرانید
این راه هم بخوانید بدنیست:  طبقه بندی بازیهای کودکان

اگر رفتارهایی مانند استرس، اضطراب، افسردگی، نگرانی، پرخاشگری و دروغگویی را در نوجوان خود مشاهده می کنید؛ به جای تنبیه کردن باید زمان بیشتری را با او بگذرانید و سعی کنید طی مدتی که با او تنها هستید؛ درباره رفتار هایش با او صحبت کنید. با او به پارک بروید یا بازی مورد علاقه اش را همراه با هم انجام دهید. به این ترتیب اعتماد او را به دست می آورید و می توانید از او بخواهید که طبق قوانین شما رفتار کند.

رفتار با نوجوان سرکش به صبر و حوصله زیادی نیاز دارد. به خاطر داشته باشید که شما بخش مهمی از زندگی نوجوان را تشکیل می دهید. بنابراین باید برای رام کردن او وقت بگذارید و به او کمک کنید تا بتواند بر احساسات و رفتارهای ناهنجار خود غلبه کند و طبق حد و حدود های تعیین شده رفتار نماید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا