ارتباط با جنس مخالفازدواجانتخاب همسر

بررسی بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی

بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی بیشتر پس از بارداری بر روی فرزندان خانواده مشاهده می‌شود. البته منظور از ازدواج فامیلی، شروع زندگی مشترک بین دختر و پسری است که نسبت فامیلی نزدیکی با یکدیگر دارند. به عنوان مثال:

  • دخترعمو و پسرعمو
  • دختردایی و پسرعمه
  • پسرخاله و دخترخاله
  • دختر عمه و پسر دایی

آمارهای موجود نشان می دهند که احتمال بروز بیماری‌های ناشی از ازدواج فامیلی در زوجهایی که نسبت فامیلی دوری با یکدیگر دارند تقریباً با سایر زوجین که نسبتی با یکدیگر ندارند، مشابه است.

از آنجایی که آمار ازدواج فامیلی در ایران بسیار بالا است، تصمیم گرفتیم در این مقاله پازل زندگی، شما را با خطرات بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی آشنا کنیم:

انواع بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی

  • نقص ایمنی در کودکان

به دنیا آمدن کودکان مبتلا به نقص ایمنی، از شایع‌ترین بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی است. کودکان به علت ضعف در سیستم ایمنی، دچار عفونت های متعددی می شوند. سیستم ایمنی بدن آنها نمی‌تواند با بیماری ها مقابله کند. البته راهکارهایی مانند استفاده از داروها و ویتامین های مختلف برای جبران کردن نقص سیستم ایمنی کودکان وجود دارد. اما بهترین راه جلوگیری از به دنیا آمدن این کودکان با آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج است.

  • سقط جنین

احتمال سقط جنین در زنان بارداری که ازدواج فامیلی داشته اند، بسیار بالاست. تحقیقات علمی نشان می دهد که از بین رفتن جنین در رحم مادر بیشتر در بین زنانی که  با اقوام خود ازدواج کرده‌اند، اتفاق می‌افتد.

  • معلولیت ذهنی و جسمی کودکان

اکثر کودکان معلول ذهنی و جسمی به علت ازدواج های فامیلی به دنیا آمده اند. تا چند دهه پیش امکان تشخیص به دنیا آمدن این کودکان از طریق آزمایش های ژنتیک امکان پذیر نبود. اما امروزه با پیشرفت علم ژنتیک، وجود اختلالات در ذهن و جسم کودک پیش از به دنیا آمدن مشخص میشود و می توان از به دنیا آمدن این کودکان جلوگیری کرد.

این راه هم بخوانید بدنیست:  اهمیت شغل در ازدواج را جدی بگیرید!

در حال حاضر راه‌کارهای مختلفی در حال بررسی است تا اختلالات ژنتیکی این کودکان را در دوران جنینی برطرف کند و این کودکان بدون معلولیت ذهنی یا جسمی به دنیا بیایند.

بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی

  • شب کوری

شب کوری از بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی است که به علت کمبود ویتامین A در سنین بالا مشاهده می‌شود. در صورتی که زوجین به این عارضه مبتلا باشند و درمان مناسب را انجام ندهند، در سنین پیری حتی ممکن است به علت خشک شدن چشم دچار کوری دائم شوند. احتمال ابتلا به این شب کوری بر اثر ازدواج فامیلی با آزمایش ژنتیکی قبل از ازدواج مشخص خواهد شد.

  • هموفیلی یا کم خونی

هموفیلی یا کم خونی خطراتی است که کودکان به دنیا آمده در اثر ازدواج فامیلی را تهدید می کند. البته در بسیاری از زوجین که نسبت فامیلی با یکدیگر ندارند نیز در صورتیکه هر دو به بیماری کم خونی مبتلا باشند، احتمال انتقال این ژن به فرزند آنها وجود دارد. به همین علت است که در آزمایشات قبل از ازدواج، این بیماری بررسی می شود. خوشبختانه در صورتی که فقط یکی از زوجین به هموفیلی یا کم خونی مبتلا باشد، مشکلی برای فرزند پیش نخواهد آمد.

احتمال ابتلا به بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی چقدر است؟

خانواده های بسیاری بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی را جدی نمی‌گیرند. آنها با گفتن این جمله معروف “عقد دختر عمو و پسر عمو را در آسمان بسته اند.” احتمال بروز خطرات ناشی از ازدواج فامیلی را کاملا رد می‌کنند.

در صورتی که بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی در مقالات علمی و تحقیقات متعددی اثبات شده است و هیچگونه شبهه ای در خصوص بروز آنها وجود ندارد. البته نمی توان به طور قطع گفت که تمام ازدواج‌های فامیلی به بروز اختلال یا بیماری در فرزندان منجر می‌شود. بلکه این مسئله باید با انجام آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج به طور کامل بررسی شود.

این راه هم بخوانید بدنیست:  مشاوره دوران عقد چه کمکی به روابط شاد و طولانی مدت بعد از ازدواج می کند

به طور کلی، احتمال بروز بیماریهای ناشی از ازدواج فامیلی حدود ۶ تا ۷ درصد تخمین زده شده است که تقریباً دو برابر آمار زوجینی است که بدون نسبت فامیلی با یکدیگر ازدواج کرده اند. اگر در خانواده ها سابقه بیماری ژنتیکی مثل معلولیت، سقط جنین یا هموفیلی وجود داشته باشد، احتمال بروز این بیماری ها بیشتر خواهد شد.

چطور از بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی جلوگیری کنیم؟

آزمایش ژنتیک به شما کمک می‌کند که از بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی بخصوص روی فرزندان خود مطلع شده و در صورت نیاز از بروز آنها جلوگیری کنید. با توجه به اینکه به دنیا آمدن کودکان معلول جسمی و ذهنی مهمترین خطر بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی است، آزمایش ژنتیک به شناسایی و پیشگیری از آن کمک می کند.

آزمایش خون از دیگر راهکارهایی است که می‌تواند به جلوگیری از بروز بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی کمک کند. با آزمایش خون در صورتی که هر یک از زوجین به بیماری کم خونی و یا هموفیلی مبتلا باشد، این مسئله به سرعت تشخیص داده شده و با داروهای مناسب جلو انتقال این بیماری به فرزندان گرفته می شود.

نتیجه گیری

احتمال ابتلا به بیماریهای ناشی از ازدواج فامیلی در کودکان این خانواده ها بسیار بالاتر از زوجینی است که بدون نسبت فامیلی ادواج می کنند. بنابراین توصیه می شود پیش از ازدواج حتما به یک مشاور مراجعه کنید و با انجام آزمایش های مناسب از بروز این اختلالات جلوگیری نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا