کودککودک و نوجوان

معرفی بهترین بازی های فکری در خانه بدون وسیله برای کودک

بازی فکری در خانه بدون وسیله برای کودکان یکی از روش هایی است که والدین می توانند با به کارگیری آن کودکان خود را در خانه مشغول به بازی کنند که در زیر به چند مورد از این بازی ها خواهیم پرداخت.

۱- بازی با سایه ها: ساده ترین بازی فکری در خانه بدون وسیله

این بازی یکی از بهترین بازی ها برای کودکانی است که از تاریکی می ترسند و آنها می توانند با انجام این بازی بر ترس خود غلبه کنند زیرا این بازی در بیشتر مواقع در شب انجام میگیرد بدین گونه که از کودک می خواهند که با دستان اسباب بازی های کوچک خود اشکال مختلفی درست کند که معنادار باشد و به جای این شخصیت ها صحبت کند این بازی تا حد زیادی خلاقیت و تخیلات بچه ها را افزایش می دهد د و کودکان بالای ۵ سال این بازی را بسیار دوست می دارند.

۲- بازی فکری لگو در خانه بدون وسیله

این بازی که به آن خانه سازی نیز گفته می شود یکی از جذاب ترین بازی ها برای کودکان است که باعث تقویت خلاقیت آن ها می شود و کودکان با استفاده از این بازی می توانند مشغول ساختن خانه، شهر و انواع اشکال هندسی شوند و از جمله فواید این بازی تقویت مهارت ‌های گفتاری و زبانی در آن ها است.

۳- بازی بولینگ

این بازی یکی از بازی های مهیج برای کودکان در خانه است که والدین می توانند با استفاده از لیوان های یکبار مصرف یا شیشه نوشابه و توپی کوچک آن را برای کودکان خود طراحی کنند و این بازی تاثیر زیادی بر روی عملکرد هماهنگی چشم و دست در آن ها دارد و نیز هدف گیری کودکان را تقویت می کند همچنین بازی مناسب برای کودکان ۶ سال به بالا است و جذبه بسیاری برای بزرگسالان دارد.

این راه هم بخوانید بدنیست:  بازی درمانی برای کودک خجالتی و مزایای آن

۴- بازی نمایشنامه: خلاقانه ترین بازی فکری در خانه بدون وسیله

از دیگر بازی هایی که شما والدین عزیز می توانید در خانه آن را برای کودکان خود به کار گیرید اجرای بازی نمایشنامه است زیرا کودکان به دلیل تخیلات بالایی که دارند همواره در حال تصور کردن خود در نقش شخصیت های محبوب هستند. گفتنی است این بازی برای کودکان ۵ سال به بالا است که می‌توانند داستان بسازند و خود در نقش بازیگران در این داستان ها نقش بازی کنند.

۵- بازی حافظه با رنگ ها

این بازی نیز یکی از بازی های محبوب بین کودکان است و بدین گونه انجام می گیرد که یکی از بزرگترها بر روی چند تکه کاغذ هم شکل ۴ تا ۸ رنگ مختلف را می‌کشد و آن را به ترتیب  در کنار یکدیگر قرار می دهد و سپس از کودک می خواهند تا این ترتیب را به خاطر بسپارد اه برگه ها را جمع می‌کنند و از او می‌خواهند که رنگ ها را بر اساس همان ترتیب اولیه دوباره در کنار یکدیگر قرار دهد این بازی یکی از بازی هایی است که در تقویت حافظه کودک تاثیر بسیاری دارد و وارد می تواند از طریق آن رنگ ها را به کودکان خود آموزش دهند.

۶- بازی پرتاب توپ پینگ پنگ

این بازی که اکثر کودکان آن را دوست دارند و از آن استقبال می‌کنند از دیگر بازی هایی است که شما می توانید برای فرزندان خود در خانه به کار گیرید در این راستا می‌توانید چند لیوان در فاصله دور از کودک قرار دهید و از او بخواهید که توپ پینگ پنگ را در داخل آن بندازد.

این راه هم بخوانید بدنیست:  دلایل نفخ شکم نوزادان و راه های درمان آن

۷- پازل: پرطرفدارترین بازی فکری در خانه بدون وسیله

بازی پازل از دیگر بازی هایی است که برای کودکان اهمیت بسیاری دارد و همواره تمام کودکان آن را دوست دارند. بزرگترین فایده این بازی برای کودکان افزایش اعتماد به نفس آن ها است که از تکمیل پازل توسط آن ها حاصل می شود و منجر به عزت نفس بیشتر در آن ها می گردد.

۸- بازی شماره های موسیقی

این بازی یکی از بهترین بازی ها برای یادگیری شمارش است و در آن نیاز به فلش کارت های اعداد و اشیاء مختلف در مقیاس ۱ تا ۱۰ دارید. و بدین گونه انجام می شود که اشیا را در مقادیر مختلف به صورت تصادفی در یک خط مستقیم یا دایره قرار می‌دهیم و موسیقی را پخش می ‌کنیم سپس از کودک می ‌خواهیم که اشیا را بچرخانند هنگامی که موسیقی متوقف می‌شود یک کارت شماره را بیرون می آوریم و کودک باید شماره درست را پیدا کند و روی آن بایستد.

۹- بازی مجسمه شو

این بازی یکی از بازی های کلاسیک است و در بیشتر کشورها انجام می‌شود و باعث تحریک و انگیزه زیاد در کودک می شود بازی ساده و بدون هیچ هزینه ای است که موسیقی در پس زمینه آن پخش می‌شود و کودک باید حرکت و فعالیت‌های مختلف با آن انجام دهد و هنگامی که موسیقی متوقف می شود باید در ژست های مختلف به صورت ساکن و مجسمه قرار بگیرد در این بازی اولین کسی که حرکت می کند از بازی خارج می شود و یکی از بازی های گروهی است که باعث ایجاد تخیل در کودکان می شود

این راه هم بخوانید بدنیست:  راهکارهای روانشناسان برای رفتار با کودکان دروغگو

 جمع بندی

در این مقاله در رابطه با بازی هایی که شما والدین عزیز می توانید در خانه برای کودکان خود در سنین مختلف به کارگیری بگیرید پرداختیم و چند مورد از آن ها را نام برده و چگونگی انجام آن ها را ذکر کردیم. حال در پایان لازم می دانیم که به شما توصیه کنیم به کارگاه بهبود روابط کودک والد مبتنی بر رویکرد NVC برای اینکه بتوانید با کودکان خود بیشتر بازی کنید، مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا