اعتماد به نفستوسعه فردی

برای کاهش استرس ، اعتماد به نفس و قدرت درونی خود را تقویت کنید

استرس در زندگی روزمره دراثر درگیری میان روابط اجتماعی و خانوادگی مختلف، علاوه براینکه به اعتماد به نفس ما آسیب می زند؛ آسیب پذیری ما را در برابر استرس افزایش می دهد. انعطاف پذیر شدن و به دست آوردن قدرت درونی، همانند ایجاد آرامش درونی، معمولا نیازمند تلاشی هماهنگ وبا برنامه ریزی دقیق است. در ادامه استراتژی های مختلفی را میخوانیم که میتوانند به بالابردن احساس قدرت و افزایش اعتماد به نفس شما در برابر چالش های زندگی کمک کنند.

  1. خط قرمز هایی برای زندگی خود در نظر بگیرید:

نحوه تعیین خط قرمز ها در زندگی چالشی است که برای اکثر افراد کار راحتی نیست. درحقیقت اگر این خط قرمزها به طور خودکار ایجاد می شد؛ تا این حد تحقیقات و مطالعات گسترده ای روی آن انجام نمی گرفت. با این حال تعیین خط قرمز های زندگی تاثیر قابل توجهی روی کنترل استرس، افزایش اعتماد به نفس و قدرت درونی شما دارد. در صورتی که با نحوه تعیین این خط قرمزها آشنایی ندارید بهتر است مقالات مرتبط با آن را مطالعه کنید.

به طور کلی می توان گفت، موقعیت هایی در زندگی پیش می آید که با تعیین این خط قرمزها، می توان از ایجاد استرس جلوگیری کرد یا از شدت آن کاست. به عنوان مثال شما می توانید این کار را با نه گفتن به برخی از تعهدات انجام دهید، قبل از آنکه این تعهدات شما را در موقعیت استرس زا که موجب کاهش اعتماد به نفس می شود؛ قرار دهد. هم چنین اینکه به افراد اجازه ندهید که به شما بی احترامی کنند و یا اینکه از موقعیت هایی که برای شما بیشتر از آن چیزی که ارزش دارند؛ استرس ایجاد می کنند دوری کنید، هم برخی دیگر از روش های تعیین خط قرمز هستند. با تمرین کردن می توانید خط قرمزها را با استرس کمتری تعیین کرده و راحت تر موقعیت هایی را که نیاز به گذاشتن خط قرمز دارند؛ تشخیص دهید. با تقویت اعتماد به نفس، رسیدن به این موقعیت اصلا کار سختی نیست..

  1. یاد بگیرید چه چیزهایی را رها کنید:
این راه هم بخوانید بدنیست:  چرا در زندگی پیشرفت نمیکنم؟

یکی از شرایط تقویت اعتماد به نفس و انعطاف پذیری، از بین بردن و رها کردن شک هایی است که به خود دارید و هرچیزی که به شخصیت شما آسیب می رساند. البته این روش تنها راه حل افزایش اعتماد به نفس نیست. به عنوان مثال شما می توانید از چیز هایی که به شما آسیب میزنند یا روی اعتماد به نفس ظاهری شما تاثیر منفی دارند، دوری کنید. سعی کنید افرادی را که باعث می شوند به خودتان شک کنید یا شما را بیشتر از حد لازم به چالش می کشند؛ رها کنید. در عین حال شما می توانید افکار مروبط به گذشته خود را که مزاحم آرامش حال حاضرتان می شوند و یا عصبانیتی که از گذشته به جا مانده را رها کنید. اینکه یاد بگیرید چگونه افراد و افکاری که باعث ایجاد نارضایتی یا کاهش اعتماد به نفس می شوند؛ را رها کنید؛ قدمی اساسی در یاد گرفتن چگونگی رها کردن استرس غیرضروری است. رها کردن همه اینها نیاز به تلاش و تمرین زیادی دارد. به عنوان مثال تمرینات مدیتیشن می تواند به ایجاد اعتماد به نفس و کاهش استرس کمک کند که واقعا ارزشش را دارد.

  1. نیازهای خود را برطرف کنید:

خیلی از ما عادت داریم که به برطرف کردن نیازهای دیگران توجه کنیم و خودمان را در اولویت دوم، سوم و یا حتی آخر قرار دهیم. اگر شما هم همین رفتار را دارید، باید روش های مراقبت از خود را به هنگام استرس و استراتژی های تسکین دهنده خود که نیازهای جسمی، روحی و عاطفی شما را برطرف می کند، یاد بگیرید. این روش ها امری حیاتی برای ایجاد اعتماد به نفس در افراد هستند.

این راه هم بخوانید بدنیست:  چگونه شخصیت قوی و محکم داشته باشیم؟

این روش مراقبت از خود به شما اجازه میدهد که استرس خود را کنترل کرده و بیشتر بتوانید به کسانی که به شما احتیاج دارند؛ کمک کنید. حتی اگر شما افردا دیگر را در اولویت قرار نمی دهید، شاید نیاز به تجدید نظری در مراقبت کردن از خودتان داشته باشید.

اگر می بینید که شب ها به علت فشار کاری زیاد یا استرس بالا به اندازه کافی نمی خوابید؛ تمرکز روی مراقبت کردن از خود می تواند به شما کمک کند. اگر میب ینید که رژیم غذایی شما به اندازه کافی سالم نیست،  ممکن است توجه بیشتر به رژیم غذاییتان، بتواند به کاهش استرس و افزایش اعتماد به نفس شما کمک کند و به شما اجازه دهد که در زندگی خود سازنده تر و خوشحال تر باشید. اگر برای ورزش کردن یا ریلکس کردن به طور مرتب وقت نمیگذارید، ممکن است سلامتی خود در طولانی مدت را به خطربیندازید این مثال ها به شما کمک می کند که متوجه اهمیت مراقبت از خود باشید.

مراقبت از خود، کمک می کند که انعطاف پذیرتر بوده و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید. استراتژی های مراقبت از خود نیز می توانند موجب ایجاد رسیدن به اعتماد به نفس هدف وآرامش درونی شوند.

  1. مهارت های مهم در روابط:

حمایت اجتماعی یکی از منابعی است که افراد انرژی خود را از آن تامین می کنند، از طرفی فشار روحی و درگیری اجتماعی حتی بیشتر از سایر انواع استرس موجب می شود فرد به شدت آسیب ببیند. استرس در روابط اجتماعی نه تنها رفتار شما را تحت تاثیر قرار می دهد، بلکه روی افرادی که اطراف شما هستند نیز تاثیر منفی  خواهد گذاشت. این افراد که در طول روز با آنها در ارتباط هستید، نمی توانند روی قدرت عاطفی شما حساب کنند چون کاملا متوجه نداشتن اعتماد به نفس شما می شوند.

این راه هم بخوانید بدنیست:  جلوگیری از حواس پرتی

مهارت های ارتباطی ضعیف، اختلاف نظرها و سوء تفاهم ها، میتوانند عوامل اصلی عصبانیت ها و دوری فرد از روابط اجتماعی هستند. افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند از ایجاد روابط قویتر و داشتن آینده ای خوشحال، ناامید می شوند.

اگر به تقویت اعتماد به نفس و کاهش استرس خود اهمیت می دهید؛ زمانیکه دچار چالش هایی مانند عصبانیت و درگیری شدید، این نکات را در مورد مهارت های ارتباطی مؤثر در نظر داشته باشید تا نتیجه مثبتی از آنها در رفتار خود بگیرید. به خاطر داشته باشید که مهارت های ارتباطی می توانند با افزایش اعتماد به نفس روابط مثبت تری در زندگی شما ایجاد کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا