کودککودک و نوجوان

مسواک زدن کودک چگونه و در چه سنی باید باشد؟

مسواک زدن کودک یکی از مهم ترین موارد در تربیت و پروش کودکان است و سوال بالا یکی از نخستین و رایج ترین سوالات والدینی است که می خواهند بدانند؛ مسواک زدن کودک باید در چه سنی، به چه صورت و از چه نوعی مسواک و خمیر دندانی باشد. که در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

اغلب کودکان در سنین کودکستانی و اوایل ابتدایی به پوسیدگی دندان دچار هستند که این مسئله نسبت به بیماری آسم در کودکان ۵ برابر بیشتر است؛ بنابراین لازم است که شما والدین به خصوص مادران بهترین راه ها و زمان شروع مسواک زدن کودک را بیاموزید و در تربیت صحیح کودک در رابطه با مسواک زدن تلاش کنید.

نخستین زمان تمیز کردن و مسواک زدن دندان کودک در چه سنی است؟

 بسیاری از مادران و به خصوص مادری که اولین فرزند خود را به دنیا آورده و می خواهد او را تریبت و پرورش دهد لازم دارد که جواب سوال فوق را بداند؛ بنابراین باید بگوییم که اولین زمان استفاده از مسواک در کودکان باید حدودا در سن ۱۸ ماهگی باشد که در این زمان بهتر است از مسواک فرچه ای نایلونی نرم استفاده شود بدین طریق که در روز در دو نوبت دو طرف دهان و زبان کودک را با آن و به آرامی تمیز کنید تا گروهی از باکتری ها که باعث بوی بد دهان کودک می شوند از بین بروند. همچنین در این سن نیازی به استفاده از خمیر دندان نیست و کافی است فقط دهان و زبان کودک تمیز شود زیرا مواد موجود در خمیر دندان ممکن است عوارض خطرناکی برای کودک ایجاد کند.

این راه هم بخوانید بدنیست:  چطور حس استقلال طلبی نوجوان را کنترل کنیم؟

چه زمانی به کودک اجازه دهیم که خود مسواک بزند؟

در جواب به سوال بالا باید بگوییم هر وقت کودک لازم دید و توانست که خود مسواک را در دست گرفته و مسواک بزند این اجازه را به او بدهید ولی او را به حال خودش رها نکنید؛ بلکه با هم شروع به مسواک زدن کنید و حواستان باشد تا کارش را به درستی انجام دهد و اگر روش صحیح را به کار نبرد خودتان به او آموزش دهید که بهترین روش به چه طریق است.

برخی از والدین تصور می کنند چون دندان های شیری می افتند نیازی نیست که کودک آنها را مسواک بزند درصورتیکه حفظ سلامتی دندان های شیری بسیار مهم است. از طرف دیگر عادت مسواک زدن باید از سنین پایین در کودک ایجاد شود تا آن را به عنوان یکی از مهمترین عادات زندگیش در بزرگسالی نیز فراموش نکند.

چند روش برای آموزش مسواک زدن در کودک

  • آموزش از طریق بازی

بعضی از کودکان در برابر این خواسته شما که؛ مسواک بزنید مقاومت می کنند و یکی از راه هایی که شما می توانید این مقاومت را در آن ها بشکنید این است که مسواک زدن را برای آن ها تبدیل به یک سرگرمی و بازی کنید تا برای آن ها عادت شده و هر روز شب و صبح مسواک بزنند.

  • پخش موسیقی

برای کودکانی که علاقه ای به مسواک زدن نشان نمی دهند می توانید یک آهنگ دو دقیقه ای پخش کنید و به آن ها بگویید بعد از اتمام آهنگ مسواک زدن نیز تمام می شود.

این راه هم بخوانید بدنیست:  بهترین زمان و روش ختنه نوزادان و راه های مراقبت بعد از آن

با گذشت مدتی از مسواک زدن کودک می توانید به او بگویید که می تواند بدون دخالت شما نیز مسواک بزند زیرا کودکان به استقلال خود بسیار اهمیت می دهند. شما می توانید به او بگویید مسواک زدن یکی از کارهای بزرگان است که با این رفتار در آن ها حس استقلال و اعتماد به نفس ایجاد شده و خود این کار را انجام خواهد داد.

فواید مسواک زدن برای کودک

به طور کلی می توان گفت که مسواک زدن در کودکان باعث تقویت ایجاد ارتباط آنها با دیگران می شود زیرا با داشتن دندان های زیبا و سالم ترسی از خندیدن ندارند و لبخند زیبا و خاصی در برخورد با دیگران خواهند داشت و شما می دانید لبخند یکی از را های ایجاد ارتباط با افراد است. علاوه براین دندان های آن ها سالم مانده و در آینده کمتر نیاز به مراجعه به مطب دندانپزشک پیدا می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا