کودککودک و نوجوان

بهترین راه و روش های تربیت صحیح کودکان

تربیت صحیح کودک با نحوه برخورد افراد خانواده و بخصوص والدین ارتباط مستقیم دارد که این برخورد شامل میزان محبت و عشق و همچنین محدودیت هایی است که والدین برای آن ها در نظر می گیرند.

مهر و محبت باعث آرامش خاطر کودکان شده و محدودیت ها و سختگیری های بیش از حد در روحیه آن ها تاثیر منفی بر جای گذاشته و آرامش روانی آن ها را به هم می ریزد. علاوه بر این می توان گفت که واکنش تند افراد خانواده و بزرگتر ها در برخورد با کودکان نوعی تنبیه بوده که هیچ پیشبرد تربیتی به همراه ندارد زیرا تنبیه در حضورآن ها ممکن است کار ساز باشد ولی در غیاب والدین یا شخص تنبیه کننده رفتار نامناسب همچنان تکرار می شود یا در کودک حسی از نفرت نسبت به شخص تنبیه کننده ایجاد می کند.

در مطلب قبل پازل زندگی به این مسئله که چگونه به کودک تشکر کردن بیاموزیم اشاره کردیم و اکنون قصد داریم در متن زیر شیوه های صحیح تربیت کودکان را به شما نشان می دهیم.

روش های تربیت صحیح کودک در خانواده

  • شناخت شخصیت کودک

هر کودک شخصیت و خلق وخوی منحصر به فرد خود را دارد که شناخت صحیح آن توسط والدین و همه افراد خانواده می تواند در تربیت صحیح او تاثیر زیادی داشته باشد.

  • الگوی شایسته برای کودک باشید

اگر برای کودکان الگوی خوبی باشید و رفتار محترمانه و درستی با یکدیگر داشته باشد کوک نیز با نگاه کردن به شما می آموزد که چگونه رفتار مناسبی در برخورد با اطرافیان داشته باشد و این کار بهتر است از اینکه بخواهید به صورت مستقیم و با حرف زدن آن ها را تربیت کنید.

  • وقتی مرتکب اشتباهی شدید به آن اعتراف کنید
این راه هم بخوانید بدنیست:  درمان خجالتی بودن کودک 2 ساله

انعطاف پذیری و قبول اشتباه خود نه تنها چیزی از شما کم نمی کند بلکه باعث آرامش درون خود و رضایت اطرافیان می شود. بنابراین سعی کنید هنگامی که مرتکب اشتباهی می شود به جای مقاومت در برابر انتقاد اطرافیان از آن ها معذرت خواهی کنید این روش بهترین راهی است که به کودک نشان دهید که چه وقت باید عذر خواهی کند.

  • کنترل امور را به دست کودک ندهید

برای کودکان حد و مرز هایی تعیین کنید تا بتواند در آن ها به کشف علایق و خواسته های خود بپردازد و سردرگم نشود.

  • کارهای شخصی کودک را انجام ندهید

وقتی کودک از لحاظ رشدی به مرحله ای می رسد که می تواند بعضی از کار های شخصی اش مثل گذاشتن اسباب بازی ها در جای خود، پوشیدن لباس و یا نوشتن مشق هایش بدون کمک دیگران را انجام دهد جلوی او را نگیرید زیرا هم باعث ایجاد حس مسولیت در او شده و هم عزت نفسش را بالا می برد.

  • کودک را لوس بار نیاورید

با کودکان به گونه ای رفتار کنید که لوس به بار نیایند و وقتی به سنین بالا تر رسیدند بتوانند کار های خود را انجام دهند. همچنین در نظر داشته باشید که هر کودک ارزشمند است ولی مرکز جهان خلقت نیست و این واقعیت را برای او نیز بیان کنید.

  • راستگو و صادق باشید

در تربیت صحیح کودک نیاز است که درست رفتار کنید و آنچه که از کودک انتظار دارید خود نیز بدان پایبند باشید برای مثال کسی می تواند فرزندی راستگو و صادق بار آورد که خود نیز انسانی صادق باشد و دروغ نگوید و بچه ها را با دروغ گفتن فریب ندهد زیرا کودکان در سنین پایین رشد بسیار باهوش هستند و دیگران را الگو قرار می دهد.

  • در برابر بی احترامی کودک قاطعانه عمل کنید
این راه هم بخوانید بدنیست:  تست کرونا برای کودکان ضروری است؟

به کودک اجازه ندهید که با شما یا هر کس دیگری گستاخانه رفتار کند و اگر چنین رفتاری را انجام داد قاطعانه به او یاد آوری کنید که هیچ گونه بی احترامی را تحمل نخواهید کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا