خردسالکودک و نوجوان

آیا افسردگی در نوزادان هم وجود دارد؟

افسردگی در نوزادان به این دلیل که آنها هنوز تجربیاتی در زندگی کسب نکرده‌اند که آنها را ناراحت کند مثل بزرگسالان دیده نمی‌شود اما به این معنا نیست که افسردگی در نوزادان وجود ندارد. هر چند این مسئله هنوز از طریق مطالعات تجربی ثابت نشده است اما روانشناسان عقیده دارند بر اساس برخی از مطالعات بالینی که تاکنون انجام گرفته نوزادان نیز می توانند به افسردگی دچار شوند.

علائم افسردگی در نوزادان

  • ساکت بودن و بی صدا بودن بیش از حد نوزاد
  • خیره شدن مستقیم نوزاد به فضای خالی
  • عدم واکنش به فعالیتهای اطرافیان
  • عدم لبخند زدن نوزاد
  • دلایل افسردگی در نوزادان

دلایل متعددی می تواند افسردگی نوزادان را تشدید کند. به عنوان مهرداد عوامل ژنتیکی یا تغییرات شیمیایی در مغز می‌تواند نقش مهمی در سلامت روحی و روانی نوزاد داشته باشد. نحوه برخورد والدین با نوزاد نیز از دیگر عوامل موثر در ایجاد افسردگی نوزادان است. اگر والدین از بیماری‌هایی مثل اختلالات روحی روانی و افسردگی رنج ببرند؛ این مسئله می‌تواند به نوزاد نیز انتقال پیدا کند. ریسک ابتلا به افسردگی نوزادانی که تحت سوء استفاده های مختلف در خانه قرار می گیرند نیز افزایش می‌یابد.

تشخیص افسردگی نوزادان

هرچند تشخیص علائم افسردگی نوزادان اهمیت بسیار زیادی دارد اما گاهی اوقات این علائم در نوزاد به طور واضح و مشخص دیده نمی‌شود و تا زمانی که نوزاد بزرگ نشده نمی توان آن را تشخیص داد. به همین علت مشاهده علائم کودک افسرده ریشه در نوزادی او دارد. دسته بندی های انجام گرفته توسط سازمان اختلالات سلامت روانی نوزادان که در سال ۲۰۰۵ منتشر شده بیان کرده که برای تشخیص افسردگی نوزادان باید ۵ شریط زیر وجود داشته باشد:

  1. الگوی رفتاری و احساسی باید تغییراتی را در رفتار نوزاد نشان دهد
  2. حالت افسردگی و علائم آن باید هر روز در نوزاد دیده شود و حداقل دو هفته ادامه داشته باشد
  3. علائم افسردگی باید نسبت به بیش از یک نفر از سوی نوزاد نشان داده شود
  4. افسردگی نوزاد باید در فعالیت‌های عادی اختلال ایجاد کند
  5. علائم افسردگی نباید به علت داروهای خاصی که نوزاد مصرف می‌کند؛ ایجاد شده باشد
این راه هم بخوانید بدنیست:  راهکارهای روانشناسان برای رفتار با کودکان دروغگو

درمان افسردگی نوزادان

اگر نوزاد شما علائم افسردگی را فقط به مدت چند روز از خود نشان می دهد و ممکن است فقط دچار یک اختلال چند روزه در مغز یا سایر ارگان‌های بدن خود شده باشد و به سرعت از این بحران عبور کرده و به زندگی نرمال خود برگردد اما اگر مشکلات نوزاد برای مدتی طولانی بیش از دوهفته اعلام پیدا کرد؛ والدین باید به یک روان پزشک یا متخصص بیماری های روحی و روانی نوزادان مراجعه کنند.

هرچند به نظر نمی‌رسد تا زمانی که نوزاد به روان درمانی یا داروها واکنش نشان دهد؛ این بیماری قابل درمان باشد اما به هر حال روانشناس می‌تواند به والدین کمک کند که محیطی امن تر برای نوزاد ایجاد کنند تا این علائم افسردگی خود به خود برطرف شود. در دوران نوزادی معمولاً از طریق موسیقی درمانی یا صحبت های آرامش بخش با نوزاد به او کمک می‌شود تا افسردگی نوزاد برطرف شود.

نحوه رفتار والدین با افسردگی نوزادان

اگر نوزاد به افسردگی دچار شده باشد؛ نحوه رفتار والدین با او اهمیت بسیار زیادی دارد و نوزادان نمی توانند به خوبی صحبت های کلامی والدین خود را درک کنند و هیچ تجربه ای نیز از زندگی کردن ندارند تا بتوان آنها را راهنمایی و هدایت کرد. بنابراین یکی از بهترین روش هایی که والدین می‌توانند به کودک خود کمک کنند؛ فراهم آوردن محیطی آرام و به دور از تنش برای نوزاد است تا او بتواند با وضعیت خودش کنار بیاید. بهتر است مادر زمانی که در کنار نوزاد حضور دارد هیچ گونه استرس و اضطرابی نداشته باشد و هنگامی که نوزاد را در آغوش می‌گیرد؛ در آرامش کامل با او صحبت کند و یا برای او موسیقی پخش کند.

این راه هم بخوانید بدنیست:  انتخاب لباس مناسب برای کودکان

نوزاد شما علاوه بر اینکه نیاز به مراقبت های جسمی دارد؛ از لحاظ روحی و احساسی نیز باید درمان شود. اگر درمان افسردگی نوزادان از همان زمان شروع، جدی گرفته شود؛ سلامت کودک در بزرگسالی تضمین شده و خانواده نیز با مشکلات جدی تری مثل علائم کودک افسرده مواجه نخواهند شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا