اعتماد به نفستوسعه فردی

افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران

زمانی که  اعتماد به نفس ما در مقابل دیگران به حداقل می‌رسد، کنترلی بر خود نداریم و در این هنگام است که  اوضاع و شرایط را وخیم تر می کنیم. برای اینکه به آسانی بتوانیم  احساسات و عقاید خود را  بازگو کنیم و در مواقع لزوم مخالفت یا موافقت‌مان را بدون هیچ نگرانی و ترسی ابراز کنیم بایستی به خود اعتماد داشته باشیم. در ادامه‌ی این مقاله با راهکارها و استراتژی هایی آشنا می‌شوید که برای افزایش اعتماد به نفس‌ در مقابل دیگران به شما کمک قابل توجهی خواهد کرد. با پازل زندگی همراه شوید.

افزایش اعتماد به نفس

راهکارهای برای افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران :

  1. شناخت و آگاهی از احساسات:

در گام  آغازین، اعتماد به نفس را در وجود خود بیابید، شهامت داشته باشید احساساتی را که در شما ایجاد شده است ، بشناسید، آنها را ریشه‌یابی کرده و در نهایت مسئله را حل کنید تا بتوانید به راحتی سوء تفاهم های پیش رو را برطرف سازید.

۲. احساسات خود را کنترل کنید:

در گام اول که توانستیداحساسات خود را بشناسید، حالا باید سعی کنید که در لحظات حساس آنها را به مطلوب ترین حالت مدیریت و کنترل کنید. به طور مثال اگر عصبانی هستید نفس عمیق بکشید، کمی صبر کنید و یاد بگیرید سریع واکنش نشان دهید.

۳. اهداف خود را تعریف کنید:

شناسایی و تشخیص احساسات، مدیریت صحیح آنها و شناخت نتایج حاصل از ابرازشان، فرایندی منطقی و عقلانی است که منجر می‌شود در مقابل دیگران اعتماد به نفس بالایی داشته باشید.

۴. بخاطر داشته باشید که هر نکته مکانی دارد

این راه هم بخوانید بدنیست:  چه ویژگی هایی در توسعه فردی موثر است؟

زمانی که می‌خواهید در خصوص مشکلی با دوست خود صحبت کنید، باید بدانید که «هر سخن زمانی و هر نکته مکانی دارد.» به طور طبیعی بیان کردن موضوع در حضور دیگران، کار درست و اصولی نیست.

۵. صحبت کردن را با خود تمرین کنید

هنگامی که  بدانید به فرد مورد نظر چه چیزی خواهید گفت، اعتماد به نفس و کنترل بیشتری  بر اوضاع خواهید داشت.

۶. به زبان بدن توجه کنید

برای ارتقا‌ء اعتماد به نفس خود در مقابل دیگران، شناسایی حرکات و حالات صورت و بدن گام مؤثری در بهبود ارتباطات و در نتیجه افزایش اعتماد به نفس شما خواهد داشت .

افزایش اعتماد به نفس

۷. سعی کنید همواره، شنونده‌ی خوبی باشید:

افراد با اعتماد به نفس بالا، شنونده‌های خوبی می باشند. این اشخاص با آرامش و صبر به دیگران گوش می‌کنند و در مقابل واکنش مناسبی هم از خود بروز می کنند.

۸. صفر و یکی نگاه نکنیم:

همواره بدانید که بنا به اقتضای شرایط، نتایج، رفتارها و کیفیت ارتباطات متفاوت خواهد بود. پس این‌قدر درباره همه چیز احکام کلی صادر نکنید. قدری انعطاف داشته باشید.

۹. به جای «اما» از «و» استفاده کنید

اگر می‌خواهید در مقابل دیگران از  اعتماد به نفس بالایی برخوردار باشید از به کار بردن کلمه‌ی «اما» تا حد امکان دوری کنید و به جای آن از «و» استفاده کنید. بدین ترتیب در این دنیای پر رمز و راز، گفتگو کردن و دلگرمی دادن ما به همدیگر سبب می شود، از نگرانی‌ها و دغدغه های ذهنی مان تا حد زیادی کاسته شود.

در نهایت برای ارتقائ اعتماد به نفس در مقابل دیگران بایستی به درک صحیحی از خود و آنها برسید. ما در صورتی در روابط فردی و اجتماعی خود موفق  و پیشرو خواهیم بود که ضمن تلاش و کوشش برای توسعه‌ و گسترش مشخصه های مثبت فردی، در پی رشد و موفقیت دیگران نیز باشیم. زندگی جمعی و گروهی ما به اندازه‌ی زندگی فردی‌مان مهم قلمداد می شود. بنابراین افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران نیز به مانند تمام خصوصیات خوب دیگر، دست‌یافتنی است و فقط به اندکی تمرین و کوشش مداوم از سوی ما نیاز دارد.

این راه هم بخوانید بدنیست:  تکنیک هایی برای کنترل خشم و عصبانیت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا