ازدواجانتخاب همسر

شیوه های انتخاب همسر

انتخاب همسر و ازدواج

گزینش نادرست در انتخاب همسر می‌تواند سبب بروز مسائلی شود که تا سال‌ها گریبانمان را بگیرد. خطای شناختی بخشی از این فرآیند است و چه بسا این پدیده در ظاهر تصمیم درستی است ولی در باطن اثری از عقل و منطق نیست. در این مقاله سعی داریم شایع ترین خطاهای شناختی که در اولین دیدار ایجاد می‌شود را بیان کنیم تا شما در امر انتخاب همسر ایده آل موفق ظاهر شوید.

انتخاب همسر

نحوه انتخاب همسر خوب چگونه است؟

در نحوه انتخاب همسر مناسب در ذیل به بررسی خطاهایی موجود در این امر می‌پردازیم :

  • خطای تأییدی: خطای تأییدی به این مفهوم است که ما به ‌دنبال اطلاعاتی می‌گردیم که موافق دیدگاه‌ خودمان باشند. در نتیجه برداشت و قضاوت درستی از مخاطب نمی‌نماییم. لذا  همواره سعی کنید از پیش داوری پرهیز کنید.
  • خطای انتخاب مشاهده: یعنی زمانیکه برای اولین بار شخصی را ملاقات کردید. همه‌ جا فقط همان فرد را می‌بینید. در حقیقت بدون توجه به پیرامون خود، مغز به شما فرمان می‌دهد این فرد مناسبی است، و این مسئله سبب می‌شود هیچ کس به غیر آن شخص باب میل شما نباشد. لذا تأکید می‌کنیم تا حد ممکن سعی کنید عجولانه تصمیم نگیرید.
  • خطای منفی‌نگری: بار منفی اتفاقات گذشته را در ذهن مرور نکنید، زیرا بدین وسیله‌ دامنه انتخاب‌هایتان محدود و محدودتر می‌شود. بهتر است به جنبه های موفق و مثبت آن هم بیاندیشید. لذا برای این‌کار تمرکز خود را مدام بر فکرهای مثبت قرار دهید. این کار سبب می‌شود تا با فعل و انفعلاتی شیمیایی که در ساختار مغزتان شکل می‌گیرد، خاطرات نامطلوب گذشته را از یاد برده و مبنا‌ی فکری تان در امر انتخاب همسر به سمت و سوی مثبت اندیشی پیش رود.
  • خطای فرافکنی: در این مسئله فرد تصور می‌کند همه به مانند او می‌اندیشند. در صورتی که ما انسان ها با هم متفاوت هستیم و همین تفاوت ها سبب می‌شود زندگی معنا و مفهوم خاصی به خود بگیرد. در نتیجه درک و احساس ما به هیچ عنوان مشابه هم نیست، زیرا در ایجاد ارتباط با جنس مقابل تان در امر انتخاب همسر دچار مشکلات و مسائلی می‌شوید و انتخاب درستی نخواهید داشت. برای اینکه در این امر کمتر دچار خطا و اشتباه شوید در پایان روز خودتان را مورد بررسی قرار دهید تا ببیند در ارتباط با این موضوع و موارد دیگر چه میزان از فرافکنی‌هایتان نسبت به دیگر افراد در شما کاسته شده است.
  • خطای خوش‌بینی: این خطا نقطه‌ی مقابل خطای منفی‌نگری می‌باشد، که همان طور که در مطالب فوق گفته شد، فرد به ‌طرز عجیبی تنها اتفاقاتی را که جنبه منفی داشته در ذهن خود مرور می‌کند و به تصویر می‌کشد، منتهای مراتب فردی که به خطای خوش‌بینی دچار است کاملا برعکس عمل می‌کند و نگاه و نظرش نسبت به برنامه‌های آینده بیش ‌از حد مثبت و خوش‌بینانه است. لذا عواقب این کار این گونه است که فرد با خوشبینی کامل وارد رابطه می‌شود و به پیامدهای این رابطه نمی‌اندیشد و برخی شواهد آشکار و مهم  را نادیده قلمداد می‌کند و زمانی را که برای  فرد مورد نظر صرف می‌کند در ادامه متوجه می‌شود حماقت محض بوده است .
این راه هم بخوانید بدنیست:  بررسی بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی

انتخاب همسر

چرا باید به معیارهای انتخاب همسر مناسب توجه کرد؟

در راستای انتخاب همسر مناسب خطاهایی تا بدین جا مرور و بررسی شد، در نتیجه برای دچار نشدن در این تله ها در هر رابطه‌ای که شکل گرفته و سرانجامی نداشته با خود کاملاً روراست باشید و بدین ترتیب در نظربگیرید که فعالیت هایی که در امر انتخاب همسر در پیش گرفتید چه میزان نتیجه بخش بوده است و خود را مورد سنجش قرار دهید. این موضوع سبب می شود که در روابط‌مان با پیچیدگی‌ها و مسائلی مواجه شویم که بیشترشان از خطاهای شناختی سرچشمه می‌گیرد، حال اگر بتوانید در مهار  خطاهای شناختی موفق عمل کنیم، می‌توانید روابط‌ مؤثرتر و مطلوب تری را برای انتخاب همسر داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا