کودک

آموزش صبر و بردباری به کودک

صبر و بردباری کودک این موضوعی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت و روش های مهم برای آموزش صبر و بردباری را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

سن مناسب جهت آموزش صبر و بردباری به کودک

سن آموزش بردباری و صبر برای کودکان معمولاً پس از ۳ سالگی است چرا که در این دوران کودکان آمادگی لازم برای یادگیری را دارند بنابراین در این سن می توان صبر توکل شجاعت سخاوت بردباری و غیره را به صورت غیر مستقیم به آن ها آموخت و اما می توان گفت بهترین سن پرورش صبر و بردباری در کودکان بیش از ۶ سالگی است که در این دوره والدین باید به صورت غیر مستقیم این ویژگی ها را به آن ها آموزش دهند. گفتنی است برای آموزش این ویژگی مثبت به کودکان وارد باید با حوصله و در کمال آرامش کودکان را نسبت به این مقوله آشنا کنند  مثال وقتی ما در حال فعالیت است و کودک به او می‌ گوید که اسباب بازی هایش را می ‌خواهد می‌تواند بگوید که صبر کن تا کارهایم را انجام دهم سپس اسباب ‌بازی‌ های را به تو می دهم.

روش های آموزش صبر و بردباری به کودک

برای ایجاد حس صبر و بردباری در کودک والدین عزیز می توانند راهکارهای بسیاری را به کار گیرند که در زیر به معرفی برخی از این راهکارها می پردازیم

۱- آموزش راه های بیان احساسات به کودک

یکی از راه های ایجاد صبر و بردباری در کودک آموزش بیان احساسات است که در این روش لازم است والدین به فرزندان خود یاد بدهند که به هنگام مواجهه با مشکل آرامش خود را حفظ کرده و بدون فریاد زدن و با استفاده از بیان احساسی که به آن ها دست می دهد رفتار مناسب تری از خود بروز دهند.

این راه هم بخوانید بدنیست:  علائم و نشانه‌ های اعتیاد کودکان به موبایل و تبلت و راه‌های درمان آن

۲- بازی کردن کودک

برخی از بازی ها نظیره بازی پازل صبر و حوصله کودک را بالا می برند بنابراین شما والدین عزیز می توانید برای آن ها پازل تهیه کنید و از آن ها بخواهید که آن ها را به درستی بچیند و در صورت موفقیت پاداش خوبی به او بدهید تا تقویت شده و بدین وسیله صبر و بردباری او را افزایش دهید.

۳- استفاده از ویدئو ها و انیمیشن های آموزش صبر و بردباری

می توان با نشان دادن کلیپ ها و انیمیشن های که در آن ها شخصیت های خوب داستان صبوری و بردباری نشان می دهند می توان نحوه آموزش صبر کردن را به کودکان آموزش داد.

۴- الگوی صبور باشید

بزرگترها و به خصوص والدین همواره الگوهای فرزندان می شوند بنابراین اگر خود وارد این افرادی صبور و بردبار باشند و در مواقع سختی صبر پیشه کنند کودکان نیز به هنگام قرار گرفتن در موقعیت دشوار والدین خود را الگو قرار داده و ی‌کنند و روش‌های مناسب را برای حل مشکل به کار می‌گیرند.

۵- شروع با گام های کوچک

زمانی که براورده کردن خواسته‌های کودک را اندکی به تعویق می‌اندازید در واقع صبوری و بردباری او را تقویت می کنید.

۶- تشویق کردن و تقویت صبوری

تقویت یک رفتار صبورانه  توسط کودک انجام می شود یکی از بهترین روش‌ های ایجاد صبر و بردباری بیشتر در کودکان است بنابراین وقتی که کودک برای مدت کوتاهی صبر می کند او را تقویت کنید تا بدین وسیله صبر و بردباری او را افزایش دهید

۷- انجام بازی ها و فعالیت های آرام با کودکان

از دیگر روش ‌های ایجاد صبر و بردباری در کودکان انجام فعالیت هایی است که به آرامی انجام می‌ شوند که از جمله این فعالیت ها می توان بازی های قدیمی تخته ای که بسیار طولانی تر از بازی‌های ویدیویی هستند را نام برد بنابراین می توانید با انجام چنین بازی هایی با سرعت سریع مقابله کنید و صبر و بردباری را در کودک خود افزایش دهید.

این راه هم بخوانید بدنیست:  علت علاقه کودکان به لوازم آرایشی و راه های کنترل آن

۸- گوش کردن به حرف های کودک

هنگامی که برای کودک مشکلی پیش می آید اگر والدین با دقت به حرف های او گوش کنند و واکنش های صحیح با همدلی به او نشان دهند سپس با یکدیگر درباره راه حل آن صحبت کنند می توانند صبر و بردباری کودک خود را تقویت کنند.

۹- شیرین کردن انتظار برای کودک

منظور از این مورد این است که وقتی مجبور می‌ شوید کودک را با خود به جایی ببرید که خودتان به مدت زیادی طول می‌کشد مانند رفتن به مطب پزشک، می توانید یک کتاب داستان بچگانه قشنگ برای کودک به همراه خود ببرید و در آن مدت برای کودک خود بخوانید تا صبر و بردباری او را افزایش دهید. همچنین می توانید از یک پازل استفاده کنید.

۱۰- بگذارید کودک خودش کارهایش را انجام دهد

از دیگر روش‌ های ایجاد صبرو بردباری در کودک این است که متناسب با سن و توانایی او کاریرا به او محول کنید و بگذارید خودشان را انجام دهد مثلاً می توانید به او بگویید که اسباب بازی هایش را جمع کند که این مورد نیز یکی از روش های ایجاد صبر و بردباری در کودک است.

جمع بندی

در این مقاله راجع به روش ها آموزش صبر و بردباری به کودکان بحث کردیم حال در پایان لازم می دانیم یکی دیگر از کارگاه های بسیاری عالی که در زمینه آموزش مهارت های زندگی به کودک به روش بازی ارائه می شود را به شما معرفی کنیم تا در صورت لزوم به آن مراجعه کنید.

این راه هم بخوانید بدنیست:  یک مهد کودک خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا