کودک و نوجواننوجوان

تقویت اعتماد به نفس در نوجوانان

دوره نوجوانی به گونه ای است که فرد دیگر کودک نیست اما آن قدر ها هم بزرگ شده است. اغلب افراد در این دوره از زندگی، آشفته، حساس و خجول می‌شوند. بایستی بدانید که ما به‌عنوان پدر و مادر، می‌توانیم نقش بسزایی در بالابردن اعتماد به نفس فرزند خود داشته باشیم. بنابراین خودتان را دستِ‌کم نگیرید. به این فکر کنید که به چه شکل می‌توانید شخصیت فرزند تان را  بسازید که در تصمیمات آینده زندگی‌اش، ازآگاهی و اعتماد به نفس کافی  و مناسبی برخوردار باشد. بنابراین در ادامه مطالب با پازل زندگی همراه شوید.

اعتماد به نفس

نکاتی برای افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان

۱. محترمانه برخورد کنید:

نوجوان شما دیگر کودک نیست، بلکه دارد به یک جوان بالغ مبدل می‌شود، بنابراین به مانند سایر بزرگ سالان سزاوار احترام است. همواره فرزندتان را با احترام مورد خطاب قرار بدهید. تلاش کنید همواره به مشکلات و نگرانی‌هایش بهاء دهید.

۲. تحسین کنید:

در تعریف کردن از فرزند نوجوان تان سخاوتمند باشید. زمانی که فرزندتان را به‌خاطر خصوصیات و کارهای خوب تمجید و تشویق می‌کنید، اعتماد به نفس او را فزونی می یابد.

۳. تا جایی که ممکن است، انتقاد نکنید:

اعتماد به نفس نوجوان با انتقاد و سرزنش کاهش می یابد. اگر فرزندتان درگیر موضوعی است که شما بدان علاقمند نیستید درباره‌اش با اوگفتگو کنید. از طرفی مواقعی هم که مجبورید از او انتقاد کنید، به لحن کلام خود بسیار دقت نمایید.

۴. او را به انجام فعالیت‌های فوق‌برنامه تشویق  و ترغیب نمایید:

بگذارید نوجوان ‌تان علایق خود را پیگیری کند. او را به شرکت در فعالیت‌های بیشتر تشویق نمایید. فرزندتان می‌خواهد در کار مورد علاقه‌اش، برتر باشد. این نوع فعالیت‌ها روحیه‌‌اش را ارتقاء می‌بخشد و به او می‌آموزند برای رسیدن به هدف مشترک، بایستی با دیگران  پیوسته تعامل و همکاری داشته باشد.

این راه هم بخوانید بدنیست:  آسیب های ناشی از استفاده از روروئک برای کودکان

۵. به او کمک کنید مهارت‌های دوستی را بیاموزد:

به نوجوان خود  بیاموزید، احترام و درک متقابل در دوستی ها، از اهمیت فراوانی برخوردارند، در نتیجه به او آموزش دهید تا مهارت های لازم را کسب نماید تا  میان دوستی‌های خوب و بد تمایز قائل شود.

۶. به نوجوان‌تان یاد دهید برخی چیزها واقعا آن قدرها اهمیت ندارند:

اغلب نوجوانان تحت فشار رقابت با همسالان خود یا سایرین قرار می‌گیرند. در این هنگام فرد آرزو دارد شبیه افراد مشهور باشد و وقتی در این راه موفق نمی شود، اعتماد به نفس او دچار تزلزل می شود، در این لحظه با فرزندتان صحبت کنید و به او بگویید که این موضوع آن‌قدرها هم  که فکر می کند اهمیت ندارد. پیوسته به او آموزش دهید موضوعاتی همچون رفتار شایسته،  بهداشت و سلامت جسم و ذهن بیشترین اهمیت را در زندگی دارند.

۷. به او آموزش دهید بر توانایی‌هایش تمرکز کند:

اعتماد به نفس نوجوانان

به نوجوان خود یاد دهید بیشتر روی نقاط قوت خود تمرکز کند و هیچ وقت او را با سایرین مقایسه نکنید. فرزند شما بایستی احساس کند که افراد گوناگون نقاط قوت متفاوتی دارند. به فرزندتان بیاموزید که او فقط بایستی با خودش رقابت کند و مدام به فکر بهتر کردن خویش باشد.

۸. به او آموزش دهید روحیه قوی‌ داشته باشد:

به نوجوان‌تان بیاموزید در برابر آزار و آسیبی که از سمت جامعه و سایر افراد متحمل میشود صبوری را در پیش بگیرد. این موارد در اعتماد به نفس او نقش به سزایی دارد. راهکارهایی همچون، آرامش، روحیه شاد داشتن و صبوری، از قوانین خوبِ زندگی می باشند.

  1. از او پشتیبانی کنید:
این راه هم بخوانید بدنیست:  چرا سیگار کشیدن در نوجوانان زیاد شده است؟

نوجوان شما بایستی اطمینان حاصل نماید که شما «همیشه»  حامی او هستید. هنگامی که فرزندتان درک کند کسی هست که می‌تواند به او تکیه کند، زندگی‌اش را با اعتماد به نفس بیشتری دنبال می کند. همواره  این نکته را به یاد داشته باشید که دوره نوجوانی مرحله‌‌ای از زندگی‌ است و سریع خواهد گذشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا