خانوادهروابط زناشویی

آیا روابط زناشویی در بارداری خطرناک است؟

روابط زناشویی در بارداری از موضوعات نگران کننده برای بسیاری از زوجین است. معمولا زنان باردار و همسرانشان از پزشک می‌پرسند که آیا داشتن رابطه زناشویی در هنگام بارداری برای جنین ایمن است؟ در این مقاله قصد داریم این موضوع را برای شما روشن کنیم، پس تا انتها با ما باشید.

ایمنی روابط زناشویی در بارداری

داشتن یک رابطه زناشویی ایمن در زمان بارداری بسیار طبیعی می‌باشد. البته توجه داشته باشید که خود بارداری هم در شرایط طبیعی و مناسبی باشد. رابطه زناشویی و حرکات آمیزشی به جنینی که در رحم مادر و جدار عضلانی شکم قرار گرفته است آسیبی نخواهد رساند. علاوه بر این، جنین به وسیله مایع آمنیوتیک هم محافظت می شود.

رابطه ارگاسم با روابط زناشویی در بارداری

انقباضاتی که حاصل از ارگاسم در رابطه زناشویی است مشابه انقباضات زایمانی نمی‌باشند. البته بعضی از پزشکان به جهت رعایت جانب احتیاط سفارش می کنند در هفته های پایانی پیش از زایمان از روابط زناشویی در بارداری جلوگیری شود.

زیرا پزشکان بر این باورند که هورمون های موجود در مایع منی که به عنوان پروستاگلاندین نیز شناخته می شوند، می توانند موجب تحریک انقباضات رحمی گردند.

یکی از استثناهای که در این زمینه وجود دارد  زنانی هستند که زایمان آنها به تاخیر می‌افتد و تمایل دارند که زایمان خود را سرعت ببخشند. بعضی از پزشکان نیز معتقدند که پروستاگلاندین‌های موجود در مایع منی توانایی زایمان جنین بالغ یا پست ترم را سرعت می‌بخشد.

ژل هایی که به منظور به اصطلاح “عمل آوردن” دهانه رحم و القای زایمان استفاده می‌شود هم شامل پروستاگلاندین می‌باشند. این در صورتی است که بعضی از پزشکان بر این عقیده هستند که ارتباط بین مایع منی و زایمان یک فرضیه می‌باشد و رابطه جنسی موجب سرعت بخشیدن زایمان نمی گردد.

این راه هم بخوانید بدنیست:  چگونه با همسر خود صمیمی شویم؟

در رابطه با ارگاسم هم بایستی ذکر کنیم که از آنجایی که انقباضات بوجود آمده در زمان ارگاسم با انقباضات هنگام زایمان متفاوت می‌باشد، در نتیجه مشکلی وجود نخواهد داشت.

پیشگیری از روابط زناشویی در بارداری

اکثر افراد از پزشک خود می پرسند در چه مواقعی باید از رابطه زناشویی در دوران بارداری پرهیز نمود. امکان دارد که در بارداری های پرخطر مثل موارد زیر، پزشک از مادر بخواهد که از برقراری رابطه زناشویی در دوران بارداری جلوگیری نماید. برای مثال:

* خطر سقط جنین یا سابقه قبلی آن

* خطر انجام زایمان زودرس و شروع شدن انقباضات زایمانی زودتر از هفته ۳۷

* داشتن خونریزی یا ترشحات واژینال یا داشتن درد کرامپی و بدون دلیل شکم

* نشت کردن مایع از کیسه آمنیوتیک و یا  امکان پارگی آن

* باز شدن زود هنگام دهانه رحم

* قرار گرفتن جفت در قسمت تحتانی رحم

* جنین‌های دو قلو، سه قلو یا چند قلو بودن

بنابراین توجه کنید که اگر پزشک معالج شما داشتن روابط زناشویی در بارداری را ممنوع کرد، حتما به آن توجه کنید. ولی این بدین معنا نمی‌باشد که هرگونه ارگاسم و برانگیختگی جنسی را نیز ممنوع کرده است. بنابراین می‌توان از جهات دیگر با همسر خود یک رابطه عاشقانه و جذاب را برای رسیدن به لذت جنسی تجربه کنید.

ویژگی های روابط زناشویی در بارداری

زنان در دوران بارداری در شرایط خاصی هستند، مثلا احساس آنها در مورد رابطه زناشویی بسیار منحصر به فرد است. بعضی از زنان در دوران بارداری امکان دارد میل جنسی خود را از دست بدهند، در حالی که بعضی دیگر از زنان، امکان دارد دچار میل جنسی زیادی شوند. بنابراین دقت کنید که میل جنسی ممکن است تحت تاثیر تغییرات هورمونی هر فرد افزایش یا کاهش پیدا کند. بنابراین این نکات را در نظر بگیرید و با همسر خود در رابطه با روابط زناشویی در بارداری صحبت کنید تا به شما کمک بیشتری کند.

این راه هم بخوانید بدنیست:  چطور تنوع طلبی مردان را کنترل کنیم؟

رابطه زناشویی پس از زایمان

شش هفته بعد از زایمان را دوره پس از زایمان (Postpartum period) می‌گویند. رابطه زناشویی در این دوران امکان دارد که اولویت آخر زنان باشد. اغلب رابطه زناشویی بعد از بهبود یافتن کامل محل برش واژن و یا بهتر شدن بافت های ظریف واژن ایمن می‌گردد.

معمولا این بهبودی ممکن است چند هفته طول بکشد در این باره می‌توان از سفارش های پزشک هم کمک بگیرید و استفاده نمایید. بیشتر پزشکان سفارش می کنند تا ۶ هفته بعد از زایمان رابطه زناشویی برقرار نشود.

موضوع دیگری که حائز اهمیت می‌باشد این است که  رابطه‌ زناشویی بایستی زمانی صورت گیرد که فرد از لحاظ جسمی و روانی هم آماده این عمل شود. لذا بایستی هم شما و هم شریک زندگی شما صبر کنید. به خاطر مسائل و مشکلات و مراقبت از فرزندان، امکان دارد برگشتن به زندگی و برقراری رابطه زناشویی قبلی تا یک سال به طول انجامد.

بنابراین اگر شما نیز در دوران بارداری هستید، بهتر می‌باشد که اطلاعات زیادی درباره روابط زناشویی در دوران بارداری و پس از آن را کسب کنید و آن را جدی بگیرید.

جمع بندی

خطرات روابط زناشویی در بارداری از جمله مسائل بسیار مهم در این دوران است که حتما باید با پزشک خود در میان بگذارید. با این وجود این را بدانید که این خطرات مسلما در آن حد نیست که به کلی هر نوع رابطه ای را کنار بگذارید. برای کسب اطلاعات در مورد یک رابطه خوب مقاله چطور یک رابطه عاشقانه خوب برقرار کنیم؟ را بخوانید.

این راه هم بخوانید بدنیست:  تکلیف جهیزیه بعد از طلاق

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا