مدیریت زمانموفقیت

نظم شخصی یا نظم درونی چیست؟

نظم شخصی یا نظم درونی در حقیقت اخذ تصمیم در ایجاد هدف یا اهداف و پیگیری عملی اهداف و تصمیم ها در موعد مقرر است. همانطور که در کتاب “معجزه انضباط فردی” اثر برایان تریسی بیان شده؛ نظم شخصی یا نظم درونی به مباحثی مانند مرتب بودن یا دقیق بودن بسیار نزدیک است.  به هرحال نظم شخصی از بحث مدیریت زمان نیز جدا نیست.

اگر هر شخص به طور مرتب و روزانه به برنامه روزانه زندگی خود یک نگاهی بیندازد؛ متوجه می‌شود که نبود نظم شخصی بیش از هر موضوعی باعث از بین رفتن زمان می شود. مطمئن باشید ایجاد نظم و دیسیپلین کاری شما را به موفقیت های غیرقابل انتظاری می رساند.

به عنوان مثال شخصی که شغلش مشاوره خرید و فروش املاک است را در نظر بگیرید. در طول روز ده ها نفر با بودجه های گوناگون و سلایق متفاوت تماس می‌گیرند و درخواست بازدید از ملک مورد نظر خود را دارند؛ اگر یک مشاور با ایجاد نظم شخصی بتواند تمامی ملک هایی را که آماده فروش دارد در یک دفتر بر اساس متراژ، سن ،متریال ،جهت نورگیر،ویو،سرمایش ،گرمایش ،نوع سند و …ثبت نماید؛ زودتر به موفقیت ثبت قرارداد، فروش و کمیسیون دست پیدا خواهد کرد و انگیزه او برای موفقیت شغلی بیشتر می شود.

اما مشاوری که اصلاً دفتری ندارد یا مورد هایش را در یک یا چند برگه نامرتب بدون ذکر جزئیات ثبت می کند؛ چه نتیجه ای خواهد گرفت؟ مطمئنا حتی پس از چندین سال کار بدون نظم شخصی به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.

اثرات داشتن نظم درونی چیست؟

  • نظم درونی به رسیدن شما به هدف کمک می کند:
این راه هم بخوانید بدنیست:  دلایل کمبود زمان در زندگی چیست ؟

نظم درونی کمک می کند مدام نقشه های شما نقش بر آب نشود، در حین انجام کار بی‌انگیزه نشوید، به خاطر انجام اشتباه سرزنش نشوید، زودتر به هدف یا اهداف خود برسید و غیره . در واقع نظم شخصی احترام به اهدافی است که تصمیم گرفتیم به آنها برسیم.

یک مثال دیگر می زنیم: انسان‌هایی که به کشیدن مواد مخدر عادت می‌کنند و در اصطلاح به آن ها معتاد می گوییم را در نظر بگیرید؛ واقعاً چرا آنها نمی‌توانند اعتیادشان را ترک کنند؟ بله! چون آنها هدفشان ترک اعتیاد نیست و اگر هم هدفشان ترک اعتیاد باشد به آن احترام نمی می گذارند و به بهانه های مختلف روحی روانی یا جسمانی دوباره موادمخدر مصرف می‌کنند.

  • نظم درونی راهی برای رسیدن به نظم بیرونی است

 در مثال مشاوراملاک تصور کنید که تمام مشاوران یک آژانس مسکن با نظم خاصی ملک های قابل عرضه به مشتریان را در یک دفتر ثبت کنند و با حوصله و دقت مورد های مناسب را به مشتریان واقعی نشان دهند تا در نهایت هم مشتریان را صاحب خانه کنند هم خود را پولدار. در این آژانس مسکن رضایت تمامی مشتریان حتمی است و نام و اعتبار آنها هر روز بیش از گذشته می شود.

اما در مقابل آژانس مسکنی که تمام مشاوران آن هیچ نظمی در ثبت نوع ملک قابل عرضه به مشتریان ندارند را در نظر بگیرید. مطمئناً این وضعیت منجر به نارضایتی مشتریان به علت نیافتن ملک مناسب خود و در نتیجه منجر به بدنام و بی‌اعتبار شدن آژانس مسکن می گردد.

پس اگر به علت بی نظمی در زندگی تان احساس درماندگی و پوچی می کنید بهتر است مرتب و منظم شوید. اگر قرار است در محیط بیرونی خود نظم ایجاد کنید؛ اول باید روی نظم درونیتان کار کنید. با نظم شخصی می توانید هدف یا اهدافی که نیاز دارید در طی یک مدت زمان مشخص به آن برسید؛ را تعیین کرده و برای رسیدن به آن برنامه ریزی کنید.

این راه هم بخوانید بدنیست:  راهکارهای موثر مدیریت زمان

نکاتی در جهت کمک به ایجاد نظم درونی:

۱- برگرداندن هر وسیله مورد استفاده به جای همیشگی اش

۲- تعیین یک قسمت مشخص برای هر نوع یا هر سری از وسایل

۳- برنامه‌ریزی برای انجام کارهای روزمره و روتین که باید انجام دهید و پایبند بودن به آن برنامه ریزی

۴- استفاده از گوشی های هوشمند جهت مدیریت اطلاعات شخصی که به مدیریت زمان کمک می کند

۵- ثبت مواردی که نباید فراموش شوند؛ روی کاغذ یا داخل گوشی هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا