ازدواجانتخاب همسرعقد و نامزدی

معایب ازدواج سنتی چیست؟

ازدواج سنتی ازدواجی است که از ابتدا با اطلاع و برنامه‌ریزی خانواده ها انجام می شود. عروس و داماد مدت زمان کوتاهی را برای آشنا شدن با یکدیگر در اختیار دارند و معمولاً به علت فشار خانواده ها و مذاکراتی که بین آن ها در زمینه روابط بین دختر و پسر انجام میشود؛ مراسم عقد و عروسی طی چند ماه بعد از خواستگاری برگزار می شود. در مورد تمام مسائل مثل جهیزیه، محل زندگی، مهریه و شغل تحقیقات کاملی انجام گرفته و توسط خانواده ها تایید می شود.

برای بسیاری از زوجین، این روش اصلا منطقی نیست و معایب ازدواج سنتی از نظر آنها بسیار زیاد است. اما عروس و داماد های زیادی نیز بوده اند که با این روش ازدواج کرده‌ و کاملا خوشبخت اند. البته برخی از ازدواج های سنتی به صورت ازدواج فامیلی* یا بین خانواده هایی که مدت زمان طولانی با یکدیگر دوست بوده و رفت و آمد خانوادگی داشته اند؛ انجام می شود. در این شرایط معمولاً عروس و داماد از بچگی با یکدیگر بزرگ شده اند و کاملاً همدیگر را می شناسند.

ازدواج سنتی در ایران را نباید با ازدواج اجباری اشتباه گرفت. برخی از جوامع، عروس و داماد را مجبور می کنند بدون اینکه حتی یکدیگر را دیده باشند؛ سر سفره عقد بنشینند. تعریف ما از ازدواج سنتی، ازدواجی است که از ابتدای آشنایی، با آگاهی و اطلاع خانواده ها انجام گیرد و آشنایی دختر و پسر از مراسم خواستگاری آغاز گردد.

معایب ازدواج سنتی چیست؟

  1. عدم ایجاد اعتماد

چون در ازدواج سنتی زمان برای برقراری روابط و رسیدن به شناخت درست از یکدیگر بسیار کوتاه است؛ اطمینان کردن به فردی که هنوز غریبه به نظر می رسد برای طرفین بسیار مشکل است. به همین علت، عدم ایجاد اعتماد یکی از معایب ازدواج سنتی است و هر دو طرف باید سعی کنند بعد از برگزاری مراسم عقد* با رفتار خود اعتماد یکدیگر را جلب نمایند.

  1. وارد آمدن فشار مالی به خانواده ها
این راه هم بخوانید بدنیست:  ازدواج سفید یعنی چه؟

در ازدواج سنتی، مطرح کردن مسائلی مثل مهریه و جهیزیه بسیار جدی و مهم است. معمولا در جلسه خواستگاری تمام این مسائل مطرح می شود و هر دو خانواده مسئولیت فراهم کردن مهریه و جهیزیه را بر عهده می گیرند. چون در ازدواج سنتی، زوجین هنوز آشنایی چندانی با یکدیگر ندارند نمی توانند درباره این مسائل خودشان به توافق برسند. بنابراین، اکثر مواقع خانواده‌ها با مشکلات مالی طرف مقابل کنار نمی آیند و با مشاهده اولین نشانه از عدم توانمندی مالی ازدواج منتفی می شود.

  1. محدود کردن تصمیم گیری برای زندگی فردی

از دیگر معایب ازدواج سنتی محدود کردن تصمیم‌گیری زوجین برای زندگی خودشان است. در حقیقت آنها نمی توانند با خیال آسوده شریک زندگی شان را انتخاب کنند بلکه همواره باید نظر خانواده را به نظر خود ارجح بدانند. بسیاری از خانواده‌ها، فرزندان شان را مجبور می‌کنند که در سنین پایین به خواستگاری بروند و یا یکی از خواستگارها را به عنوان شوهر خود انتخاب کنند چون می ترسند که فرزندانشان در آینده اغفال شوند. اما متاسفانه چنین ازدواج‌هایی که در سنین پایین و فقط با نظر خانواده ها انجام می‌گیرد؛ آمار طلاق را به شدت بالا برده است.

  1. عدم رضایت از زندگی پس از ازدواج

در صورتی که ازدواج سنتی در زمان کوتاهی برنامه ریزی شود و دو طرف اجازه شناخت کافی داده نشود؛ عدم رضایت از زندگی پس از ازدواج بدون شک به وجود خواهد آمد. پس از ازدواج سنتی، زوجین با خودشان تصور می‌کنند که اگر خانواده به آنها اجازه داده بود می‌توانستند همسر بهتری را سرکار، در دانشگاه یا هر جای دیگری در جامعه انتخاب کنند. با کوچکترین مشکلی به خانواده‌ها شکایت می برند و در نتیجه خانواده ها نیز دخالت بیشتری بر زندگی زوجین خواهند داشت. بسیاری از افرادی که ازدواج سنتی داشته اند از انتخاب خود راضی نیستند و حتی از اینکه با همسرشان در جامعه یا در جمع دوستان شان حضور داشته باشند خجالت می‌کشند. رفتارهایی مثل تک روی و انزواگرایی و گذراندن تمام تفریحات و سرگرمی ها با دوستان بدون حضور خانواده در این زوجین بیشتر مشاهده می شود.

این راه هم بخوانید بدنیست:  مشکلات ازدواج در سن بالا چیست؟

نوشته های مشابه

‫۶ دیدگاه ها

    1. هر ازدواج چه سنتی چه امروزی مزایای و معایب خودش رو داره، نمیتوان یه پیشنهاد کلی در رابطه به این موضوع داد،با راهنمایی و مشورت مشاوران ازدواج میتوانیدیک انتخاب خوبی را داشته باشید.

  1. سلام ممنون از مقاله مفیدتان دقیقا من هم از اون افرادی هستم که بیست سال گذشته ازدواج سنتی کردم وچون از ابتدا عشق وعلاقه ای در کار نبود هردوی ما اصلا راضی نیستیم وبه قولی هم را داریم تحمل میکنیم در ازدواج سنتی اکثرا فقط اینکه مردها دوست دارند زود ازدواج کنند وکمبودهایشان را برطرف کنند با عجله همراه هست ودوطرف زیاد فکر نمیکنند وازهم شناخت ندارتد وبعد از ازدواح تازه متوجه میشوند که اونی نیست که مبخواستن البته در ازدواجهای سنتی موارد زیادی هم هست که بعدا به هم علاقه مند شده اند وزندگی خوبی هم دارند ولی بطور کلی دیگر ازدواج سنتی جایی در ایران ندارد وزوحین بهتر است از قبل هم را پیدا کنند وبهم علاقه مند شوند وبعد از اینکه خوب هم را شناختند به ازدواج روی آورند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا