افسردگیتوسعه فردی

دلایل و ریسک فاکتورهای بروز افسردگی

افسردگی تقریباً در هر سنی می تواند بر همه افراد تأثیر بگذارد. دلیل اینکه افراد چرا به افسردگی مبتلا می شوند؛ همیشه مشخص نیست. محققان گمان می کنند که در واقع دلایل مختلفی از افسردگی وجود دارد و همیشه قابل پیشگیری نیست. افسردگی یکی از شایعترین اختلالات روانی در ایالات متحده است و سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند ۵ درصد از مردان و ۹ درصد از زنان در هر سال افسردگی را تجربه می کنند. دلایل مختلف محیطی یا بیولوژیکی وجود دارد که می تواند باعث افسردگی شود .برخی از مواردی که می تواند خطر ابتلا به افسردگی را افزایش دهد در ادامه آمده اند:

  • سابقه خانوادگی افسردگی:

اگر دیگران در خانواده شما نیز دچار افسردگی یا نوع دیگری از اختلال رفتاری هستند ، احتمال اینکه علائم افسردگی را تجربه کنید زیاد خواهد بود.

  • شرایط پزشکی خاص:

در صورت ابتلا به بیماری مزمن ، اختلال خواب و مشکلات تیروئید ممکن است شما بیشتر دچار افسردگی شوید. همچنین میزان افسردگی در افرادی که دارای درد مزمن ، دیابت ، بیماری اسکلروز و سرطان هستند؛ بیشتر است.

  • ژنتیک و زیست شناسی:

مطالعات دوقلوها ، فرزندخواندگی و خانواده ، افسردگی را با ژنتیک مرتبط کرده است. در حالی که مطالعات نشان می دهد که یک عامل ژنتیکی قوی در افسردگی وجود دارد ، محققان هنوز درباره همه عوامل خطرساز ژنتیکی برای افسردگی مطمئن نیستند.

هنوز مشخص نیست که ژن ها چه نقشی در افسردگی و سایر اختلالات رفتاری بازی می کنند ، اما محققان می دانند که ژن های مختلف زیادی وجود دارد که می توانند نقش داشته باشند. با درک بهتر نحوه عملکرد آنها ، محققان ژنتیک امیدوارند که بتوانند درمانهای موثری را پیدا کنند.

محققان دریافته اند که داشتن والدین و مادربزرگ و پدربزرگ مبتلا به افسردگی ، خطر افسردگی را دو چندان می کند. برآوردها نشان می دهد که افسردگی تقریباً ۴۰٪ تحت تاثیر ژنتیک است.

  • عدم تعادل شیمیایی مغز:

برخی دیگر از عوامل بیولوژیکی موثر در افسردگی، عدم تعادل در انتقال دهنده های عصبی است که در تنظیم رفتارها دخیل هستند. انتقال دهنده های عصبی خاصی از جمله دوپامین ، سروتونین و نوراپی نفرین نقش مهمی در خلق و خو دارند. انتقال دهنده های عصبی، مواد شیمیایی هستند که با مناطق مختلف مغز ارتباط برقرار می کنند. هنگامی که بدن دچار کمبود انتقال دهنده های عصبی خاصی شود، ممکن است منجر به بروز علائمی شود که ما آنرا با نام افسردگی بالینی می شناسیم.

این راه هم بخوانید بدنیست:  فرق اعتماد به نفس و عزت نفس

این تئوری افسردگی نشان می دهد که داشتن بیش از حد یا خیلی کمی از انتقال دهنده های عصبی خاص باعث افسردگی شده یا حداقل منجر به بروز آن می شود. در حالی که این توضیحات اغلب به عنوان علت اصلی افسردگی ذکر می شود اما هنوز تأیید نشده است و بسیاری از کارشناسان معتقدند که این تئوری نمی تواند تصویر کاملی از عوامل پیچیده ای که در افسردگی نقش دارند ارائه دهد.

  • سایر عوامل خطرساز

همچنین چندین عامل در شیوه زندگی وجود دارد که می توانند در ایجاد افسردگی نقش داشته باشند برخی از این عوامل خطرساز ، مانند جنسیت یا سابقه خانوادگی شما قابل تغییر نیستند.  اما موارد دیگری مانند رژیم و سطح استرس ، چیزی است که شما کنترل بیشتری بر آن دارید.

برخی از این عوامل عبارتند از:

  • هورمون های جنسی زنان

مطالعات گسترده نشان می دهد که زنان تقریباً دو برابر مردان از افسردگی شدید رنج می برند. به دلیل بروز اوج اختلالات افسردگی در سالهای باروری زنان ، اعتقاد بر این است که عوامل خطرناک هورمونی ممکن است در ایجاد افسردگی تاثیر گذار باشند. خانمها به ویژه در مواقعی که هورمونهایشان در حال نوسان است ، از جمله در دوران قاعدگی ، زایمان و دوران پیش از یائسگی مستعد ابتلا به اختلالات افسردگی هستند.

نوسانات هورمونی ناشی از زایمان و مشکلات تیروئید نیز می تواند باعث بروز افسردگی شود. افسردگی پس از زایمان نیز بین زنان بسیار شایع است و اعتقاد بر این است که از تغییرات سریع هورمونی که بلافاصله پس از زایمان اتفاق می افتد؛ ناشی می شود.

این راه هم بخوانید بدنیست:  مقیاس سنجش استرس

لازم به ذکر است که خطر افسردگی زنان پس از گذر از یائسگی کاهش می یابد.

  • اختلالات ریتم شبانه روزی بدن

اعتقاد بر این است که نوعی افسردگی به نام اختلال عاطفی فصلی (که اصطلاحا با نام اختلال افسردگی اساسی با الگوی فصلی شناخته می شود) ناشی از اختلال در ریتم شبانه روزی طبیعی بدن ایجاد می شود.

نوری که از محیط اطراف به چشم می رسد؛ این ریتم را تحت تأثیر قرار می دهد و طی روزهای کوتاه زمستان که افراد ممکن است مدت زمان محدودی را خارج از خانه بگذرانند ، ممکن است این ریتم مختل شود.

علاوه بر اختلال در ریتم شبانه روزی ، کاهش نور خورشید همچنین می تواند به افت سطح سروتونین در مغز منجر شود ، که این ممکن است بر خلق و خو تأثیر بگذارد. تغییرات فصلی همچنین می توانند سطح ملاتونین در بدن را تغییر دهند ، که می تواند خواب را مختل کرده و باعث تغییرات رفتاری در فرد شود.

با این که شما نمی توانید تغییرات فصلی را کنترل کنید ، روش هایی وجود دارد که می توانید برای به حداقل رساندن تأثیر این تغییرات بر سلامت روان خود استفاده کنید.

  • سلامت جسمانی

ذهن و بدن به وضوح در ارتباط هستند. اگر شما دارای مشکلات جسمانی هستید ، ممکن است تغییراتی در سلامت روان خود نیز تجربه کنید.

بیماری از دو طریق با افسردگی ارتباط دارد. استرسِ داشتن یک بیماری مزمن ممکن است باعث بروز بخشی از افسردگی اساسی شود. علاوه بر این ، بیماری های خاصی مانند اختلالات تیروئید ، بیماری آدیسون و بیماری کبد نیز می تواند علائم افسردگی را ایجاد کنند.

  • تغذیه نادرست

یک رژیم غذایی ضعیف می تواند از چندین طریق به بروز افسردگی کمک کند. انواع کمبودهای ویتامین و مواد معدنی به عنوان علائم افسردگی شناخته شده اند. علاوه بر این ، رژیم های غذایی حاوی قند باعث ایجاد افسردگی می شوند.

  • استرس
این راه هم بخوانید بدنیست:  حریم شخصی چیست و چگونه حریم شخصی خود را حفظ کنیم؟

وقایع استرس زا در زندگی که توانایی فرد را در مقابله با افراد دیگر تحت تأثیر قرار می دهد می تواند یک عامل افسردگی باشد. محققان گمان می کنند سطح بالای هورمون کورتیزول که در دوره های پراسترس ترشح می شود ، ممکن است بر سروتونین که یک انتقال دهنده عصبی است؛ تأثیر بگذارد و در افسردگی نقش داشته باشد.

  • اندوه و غم از دست دادن عزیزان

معمولا در پی از دست دادن افراد نزدیک خانواده ، افراد اندوهگین بسیاری از علائم افسردگی تجربه می کنند. مشکلات خواب ، اشتهای ضعیف و از دست دادن لذت یا علاقه به انجام فعالیتها یک واکنش طبیعی در برابر از دست دادن عزیزان است. انتظار می رود علائم اندوه با گذشت زمان فروکش کنند. اما وقتی علائم بدتر شود ، این اندوه ممکن است به افسردگی تبدیل شود.

  • استفاده از مواد

داشتن سابقه مصرف مواد یا سوء استفاده نیز می تواند احتمال افسردگی را افزایش دهد. مواد مخدر و الکل می توانند در اختلالات افسردگی نقش داشته باشند. اما ، حتی برخی از داروهای تجویز شده هم ممکن است با افسردگی در ارتباط داشته باشند. برخی از داروهایی که باعث افسردگی می شوند عبارتند از: داروهای ضد تشنج ، استاتین ، محرک ، بنزودیازپین ها ، کورتیکواستروئیدها و بتا بلاکرها.

مهم است که به یاد داشته باشید که هیچ یک از عوامل افسردگی به تنهایی عمل نمی کنند. عوامل ژنتیکی ممکن است یکی از ریسک فاکتورهای اصلی افسردگی باشد ، اما دانشمندان همچنین بر این باورند که عوامل محیطی وجود دارد که مشخص می کند این ژن ها چگونه عمل خواهند کرد.

سایر عواملی که ممکن است در بروز افسردگی نقش داشته باشند عبارتند از تروما در دوران کودکی ،استرس ناشی از زندگی ، عزت نفس ضعیف و برخی از داروها.

برای هر نوع افسردگی، درمان های موثری وجود دارد. اگر علائم افسردگی دارید، با پزشک خود مشورت کنید تا یک برنامه درمانی به شما ارائه دهد که برایتان مفید باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا