کودک و نوجواننوجوان

چطور خود ارضایی نوجوان را متوقف کنیم؟

خود ارضایی نوجوانان متاسفانه گاهی اوقات به یک بخش عادی از زندگی آن ها تبدیل می شود که می تواند تنش های آنها را کاهش داده و به آنها کمک کند از یک رابطه جنسی بدون وارد شدن در یک رابطه جدی و عاقلانه لذت ببرند.

  • مشکلات خود ارضایی نوجوانان

اما با عادی شدن خود ارضایی در نوجوانان مشکلات و معضلات زیادی برای آنها به وجود خواهد آمد و در صورتی که والدین از چنین مشکلی مطلع شوند به این فکر می‌افتند که چطور خود ارضایی نوجوان را متوقف کنیم.

از مشکلات خود ارضایی نوجوانان می‌تواند در ایجاد احساسات منفی یا ایجاد تداخل در تمرکز روی جنبه‌های اصلی و مثبت زندگی اشاره کرد. به عنوان مثال اگر نوجوان برای تنها ماندن در خانه ترجیح بدهد که خانواده را در یک مهمانی خانوادگی همراهی نکنند تا فرصتی برای خود ارضایی در خانه داشته باشد؛ مشکلات روحی، جسمی و روانی متعددی برای او در آینده به وجود خواهد آمد.

از دیگر مشکلات جسمی خود ارضایی نوجوانان می توان به تحریکات پوستی و تورم ناحیه تناسلی یا ایجاد جوش و آکنه در این ناحیه اشاره کرد.

  • راهکارهای متوقف کردن خودارضایی در نوجوانان

برای متوقف کردن خودارضایی نوجوان باید به او شیوه‌های رفتاری درست برای سپری کردن اوقات فراغت و بیکاری بیاموزید. راهکارهای زیر می تواند در از بین بردن عادت خود ارضایی نوجوانان موثر باشد:

  • نوجوانان را فعال نگه دارید و به آنها کمک کنید انرژی خود را در اموری مثل ورزش، بازی یا حتی کارهای نیمه وقت تخلیه کنند.
  • دسترسی آنها را به اینترنت یا ماهواره محدود کنید به این ترتیب آنها از مشاهده تصاویر، فیلم ها یا وب سایت هایی که آنها را تحریک به خود ارضایی میکند؛ دور خواهند ماند.
  • وقت خالی نوجوان را پر کنید. شما می توانید با برنامه ریزی برای نوجوان، جهت یادگیری مهارت هایی که به آن علاقه دارد مثل موسیقی، ورزش، هنر و غیره وقت های خالی او را پر کنید تا فرصتی برای خود ارضایی نداشته باشد.
  • اهداف جدیدی برای نوجوان و تخلیه انرژی او برنامه ریزی کنید. اگر نوجوان می تواند هیجانات خود را در محیط های مختلف ورزشی، هنری و تفریحی و غیره تخلیه کند؛ کمتر به فکر خود ارضایی خواهد افتاد.
  • نوجوان را تنها نگذارید. برخی از نوجوانان فقط علت اینکه مدت زمان زیادی در طول روز تنها هستند برای پر کردن تنهایی خود اقدام خود ارضایی می‌کنند. بنابراین اگر فرصتی برای تنها ماندن نوجوان به او ندهید؛ او نیز درگیر این موضوع خواهد شد. زمان هایی را که خودتان میتوانید با نوجوان سپری کنید؛ با دوستان اقوام و آشنایان تان برنامه ریزی کنید و او را به جمع هایی که به آنها اطمینان دارید یا به باشگاه و کلاس های آموزشی دیگر بفرستید.
  • ورزش کردن را به عادات روزانه نوجوان خود تبدیل کنید. ورزش کردن یک روش موثر برای کاهش استرس و تخلیه انرژی به روش مثبت برای نوجوان است. فعالیت هایی مانند دویدن، شنا کردن، وزنه زدن تنها می تواند قدرت بدنی نوجوان را افزایش دهد بلکه احساسات مثبت را در او تقویت کرده و فکر خود ارضایی را از ذهن او بیرون میکند. نوجوانانی که ورزش می کنند شادترند؛ سیگار نمی کشند و احساس آرامش بیشتری دارند. آمارها نشان می‌دهد میزان خود ارضایی در نوجوانانی که ورزش های سنگین مثل فوتبال، والیبال، بسکتبال و غیره انجام میدهند؛ حدود ۸۰ درصد کمتر است.
  • اگر با راهکارهایی که تاکنون بیان شد نتوانستید ذهن نوجوان خود را از خود ارضایی منحرف کنید؛ بهتر است با یک متخصص حرفه ای و مشاوره خانواده و کودک مشورت کنید. روانشناسان می‌توانند اختلالات جسمی و روحی و روانی که نوجوان به آن دچار است را به درستی تشخیص داده و روشهای موثری برای برطرف کردن مشکلات و احساسات منفی به شما پیشنهاد بدهند. استراتژی های مختلفی وجود دارد که پس از تشخیص اختلال نوجوان می‌توان برای متوقف کردن خود ارضایی از آن بهره برد.
این راه هم بخوانید بدنیست:  دلایل جیغ زدن کودکان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا