ارتباط با جنس مخالفازدواجعقد و نامزدی

مشاوره دوران عقد چه کمکی به روابط شاد و طولانی مدت بعد از ازدواج می کند

تحقیقات نشان می‌دهد زوجینی که مشاوره دوران عقد را انجام می دهند؛ ۲ تا ۳ سال اول بعد از ازدواج رضایت بیشتری دارند و اختلافات بین آنها به شدت کاهش می‌یابد. دکتر Jennifer Fitzgerald – روانشناس خانواده – بیان می کند عوامل متعددی از جمه موارد زیر می تواند  روی زندگی بعد از ازدواج زن و شوهر ها تأثیر بگذارد و استرس و فشار زیادی به آنها وارد می‌کند:

  • تغییر در نقش آنها در زندگی
  • مسائل جنسی
  • فشارهای مالی
  • مشکلات کاری

مشاوره دوران عقد به زوجین کمک می کند که تک تک این مشکلات را پیش از ازدواج تحلیل کرده و برای گذر از آنها با یکدیگر همفکری کنند. برخی از زوجین در دوران عقد با یکدیگر همفکری نمی‌کنند آنها سر هر مشکل کوچکی به بحث و جدل می‌پردازند و به جای گفتگوی موثر رفتارهای منفی مثل قهر کردن، عصبانیت و تهدید به تمام کردن رابطه را در پیش می گیرند.”

آمارها نشان می دهد مشاوره دوران عقد تا ۳۲ درصد میزان طلاق در سه سال اول بعد از ازدواج را کاهش می دهد. محققان عوامل متعددی را که روی پایداری و رضایت زوجین از تشکیل خانواده موثر است مورد بررسی قرار داده‌اند و به این نتیجه رسیده اند که مشاوره دوران عقد می تواند روی موارد زیر تاثیر مثبتی بگذارد:

  • ارتباط موثر با یکدیگر برای حل مشکلات
  • مدیریت احساسات و افکار منفی
  • کاهش کشمکش ها
  • مسئولیت پذیری
  • انجام تعهدات

مشاوره دوران عقد به شما یاد می دهد که:

  1. رفتارهای مثبت یکدیگر را به خاطر بسپارید

در جلسه مشاوره دوران عقد از شما می خواهند؛ لیست رفتارهای مثبتی که در طرف مقابل خود می بینید؛ تهیه کنید و این لیست را در معرض دید به عنوان مثال روی در کمد اتاق خود بچسبانید. مشاهده لیست رفتارهای مثبت به شما کمک می کند که در زمان بروز مشکلات به سرعت واکنش های منفی نشان ندهید و با به یاد آوردن خاطرات خوبی که با یکدیگر داشتید بتوانید دعوا در دوران عقد را کنترل کنید.

  1. ابراز احساسات کنید
این راه هم بخوانید بدنیست:  اولین معاشقه دوران نامزدی

ابراز احساسات مثبت و منفی به صورت منطقی و با زبان مناسب اهمیت بسیار زیادی در پایداری یک رابطه زناشویی دارد. شما از یک طرف باید بتوانید احساسات خودتان را با کلام، زبان بدن و حتی تماس های چشمی بیان کنید و از طرف دیگر به احساسات طرف مقابل نیز توجه نشان دهید.

  1. شریک زندگیتان را سرزنش نکنید

زمانی که مشکل کوچک یا بزرگی در دوران عقد به وجود می آید؛ گفتن جملاتی مثل “تو همیشه همینطوری”، “تو هیچ وقت نمی توانی درست رفتار کنی”، “تو باید از این رفتارت خجالت بکشی” و غیره کمکی به حل مشکلات شما نخواهد کرد. مشاوره دوران عقد به شما آموزش می دهد که چگونه به جای سرزنش کردن یکدیگر، زمان مناسبی را برای آرامش پیدا کردن و سپس گفت و گوی موثر پیدا کنید.

  1. برای حل مشکلات خود همفکری کنید

اگر می خواهید مشکلات دوران عقد شما بعد از ازدواج ادامه نداشته باشد باید به درستی این مشکلات را شناسایی و با همفکری یکدیگر راه حل مناسبی برای حل آن پیدا کنید. بهتر است لیستی از جنبه های مثبت و منفی هر راه حلی که به ذهنتان می رسد برای حل مشکل تهیه کنید و سپس برای انتخاب بهترین راه حل با یکدیگر مشورت نمایید. زمانی که درباره انتخاب یک راه حل به نتیجه نهایی رسید؛ پیامدهای آن را نیز بپذیرید و درصورتیکه مشکلتان حل نشد؛ یکدیگر را سرزنش نکنید بلکه دوباره راه حل هایی که لیست کرده بودید را بررسی کنید و با ارزیابی مجدد نقاط ضعف و قدرت هر راه حل، به نتیجه گیری مناسبی برسید.

  1. افکار و احساسات خود را مدیریت کنید
این راه هم بخوانید بدنیست:  چطور بازیهای دوران نامزدی به بهبود روابط شما کمک می کند؟

آخر هر هفته مدت زمان کوتاهی را به بررسی و ارزیابی رفتارهای مثبت و منفی خود و شریک زندگی تان اختصاص دهید. خصوصیات شخصیتی، رفتاری و تعاملی جدیدی از همسرتان را که هفته گذشته نسبت به آن شناخت پیدا کرده‌اید؛ در نظر بگیرید و و سعی کنید با معیارهای مورد نظر خود مقایسه کنید. اگر هرگونه تردید یا شبهه ای در خصوص رفتارهای او دارید؛ در فرصت مناسب با او گفتگو کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا