خردسالکودک و نوجوان

آروغ زدن کودک

وقتی کودک شیر می نوشد ، مقداری از هوا را به همراه آن می مکد . آروغ زدن به کودک این اجازه را می دهد که از این هوا قبل از آنکه باعث دل درد یا سیری کاذب او شود ، خلاص گردد.
علی رغم این مشکل در بین کودکانی که از راه شیرخشک تغذیه می کنند خیلی گسترده به نظر می رسد ، کودکانی که از شیرمادر تغذیه می کنند ممکن است در ابتدای تغذیه و زمانی که پستان از شیر پر است ، مقدار زیادی از هوا را ببلعند.
وقتی کودک اقدام به بلعیدن شیر خارج شده از پستان می کند ، تغذیه را متوقف کنید و پس از تقریبا هر ۵۰ میلی لیتر به او اجازه دهید هوای داخل شکم خود را خارج کند و در حال شیردادن به کودک و پس از انتقال به پستان دیگر به او اجازه آروغ زدن بدهید.
برای واداشتن کودک به آروغ زدن عجله نکنید ( پافشاری نکنید). اگر کودک شاداب به نظر رسید ، نشان دهنده این است که مقدار زیادی از هوا را نبلعیده است و اگر ناراحت به نظر رسید ، تلاش بیشتری برای واداشتن او به آروغ زدن انجام دهید.
نیازی نیست که پشت کودک را با شدت بمالید یا محکم به پشت او بزنید ، بلکه این کار را به آرامی انجام دهید تا نتیجه بهتری بگیرید.

استفراغ :
اکثر کودکان در هر نوبت شیرخوردن استفراغ می کنند و افراد خانواده هنگام تمیز کردن استفراغ از روی لباسها اعتقاد دارند که کودک شیر خورده شده را بیرون می ریزد و نگران آن هستند که کودک غذای خود را از دست بدهد ، در حالی که اکثر کودکان در هر نوبت استفراغ بیش از یک قاشق چایخوری را از دست نمی دهند.
بهترین روش کاهش استفراغ در کودکان در درجه اول کاهش مقدار هوایی است که همراه با شیرخوردن وارد معده او می شود ( زیرا شیر بالای هوای داخل شکم کودک قرار می گیرد و وقتی معده او منقبض میشود شیر به طرف بالا میرود و مجددا خارج می شود ).
اگر با پستان یا سر شیشه به کودک خود شیر می دهید ، سعی کنید هنگام تغذیه و پس از آن او را وادار به آروغ زدن بکنید و اگر با گریه کردن ناراحتی خود را اعلام کند به او شیر ندهید ( زیرا با این روش مقدار بیشتری از هوا را خواهد بلعید).
سعی کنید کودک را هنگام تغذیه و پس از آن مدتی ایستاده نگه دارید و بلافاصله پس از شیردادن ، او را زیاد تکان ندهید و در صورت استفاده از شیرخشک سعی کنید پستانک همیشه پر از شیر باشد ، دقت کنید سوراخ پستانک خیلی بزرگ نباشد ، زیرا باعث دل درد کودک می شود یا خیلی ریز نباشد که باعث شود هوا بیشتر از شیر وارد معده کودک شود.
معمولا با ورود کودک به شش ماهگی ؛ یعنی زمانی که وقت بیشتری را برای نشستن می گذراند ، استفراغ کردن قطع میشود.

این راه هم بخوانید بدنیست:  اهمیت واکسن زدن برای نوزادن

آروغ زدن کودک

حالاتی که استفراغ موجب نگرانی میشود عبارت اند از :
* وقتی که کودک غذا را از دهانش پرتاب و اتاق را کثیف می کند.
* وقتی که رنگ استفراغ متمایل به سبز باشد.
* وقتی که کودک بر اثر استفراغ مقداری از وزن خود را از دست بدهد.
* وقتی که کودک سرفه می کند یا هنگام تغذیه استفراغ کند.
چگونه کودک خود را وادار به آروغ زدن کنید
۱ . با حوله یا پارچه کهنه ای شانه خود را بپوشانید . کودکتان را از زیر باسن بلند کنید و او را بر روی سینه خود قرار دهید ، طوری که سر او روی شانه شما قرار گیرد. پشت کودک را بمالید یا به آرامی روی آن بزنید. این روش موثری است و شما میتوانید نشسته یا ایستاده این کار را انجام دهید.
۲ . پاهای خود را بپوشانید و کودک را به طرف شکم روی پاهایتان بخوابانید ، سپس پشت او را بمالید یا به آرامی روی آن بزنید.
۳ . کودک را در دامن خود بنشانید و سینه اش را به یکی از دستهایتان تکیه دهید ، در حالی که با دست دیگر و به آرامی پشت او را مالش می دهید. از آنجا که هنگام استفراغ ، لباس کودک کثیف می شود سعی کنید یک پیش بند به او بپوشانید یا یک کهنه در دست داشته باشید.

منبع : کودک آنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا