مدیریت زمانموفقیت

راهکارهای موثر مدیریت زمان

به عبارتی “مدیریت زمان” پروسه نظم‌ بخشیدن و برنامه ریزی برای تعیین چگونگی تقسیم زمان به منظور انجام فعالیت‌های خاص است. بدین ترتیب مدیریت صحیح  زمان به شما این امکان را می دهد با انجام کار به شیوه‌ای اصولی و منطقی بتوانید هوشمندانه عمل کنید. در نتیجه با مدیریت و کنترل زمان خود می‌توانید کارهای بیشتری را با صرف زمان کمتری به پایان رسانید؛ این تکنیک ها زمانی کابردی تر می شود که وقت شما تنگ و فشار و استرس کار بالاست. اگر شما  نتوانید به شیوه مطلوب زمان‌تان را به خوبی مدیریت کنید کارایی شما کاهش می‌یابد و دچار استرس می‌شوید. در این مقاله  از پازل زندگی به بررسی و مطالعه اهمیت مدیریت زمان و فواید آن خواهیم پرداخت.

مدیریت زمان

اینگونه به نظر می‌رسد به هیچ وجه نتوانیم در یک روز، زمان کافی و مناسب  برای انجام تمامی کارها داشته باشیم. اما به این نکته توجه داشته باشید که از آنجایی که همه‌ی افراد به طور  برابر در یک روز، ۲۴ ساعت وقت دارند، پس چرا برخی از اشخاص کارایی‌شان بقدری است که در طول مدت ۲۴ ساعت، زمان به حد کافی پیدا نمی کنند تا تمامی کارهای مورد نظر را طی یک روز انجام دهند و بالعکس برخی افراد علاوه بر اینکه به کارهای مهم خود نیز رسیدگی می کنند و گاهی باز زمان برای انجام کارهای روزانه دارند؟ جواب این سؤال در مدیریتِ زمان به طرز صحیح و اصولی نهفته است.

تعریف علمی مدیریت زمان :

مدیریتِ درستِ زمان مستلزم یک تغییر مهم است. بدان مفهوم که، تمرکز روی نتایج به‌جای تمرکز روی فعالیت‌ها بهترین تکنیک خواهد بود. به عبارت بهتر، همیشه مشغول بودن همان  مفهوم موثربودن را نمی رساند.

این راه هم بخوانید بدنیست:  تکنیک های جذب پول و ثروت

اگر در طول روز بدون هیچ برنامه ای از پیش تعیین شده به انجام فعالیت‌ها‌ی گوناگون بپردازید، نتیجه‌ی چندانی حاصل نخواهید نمود، چرا که توجه‌ شما به انجام چندین کار مختلف، تقسیم می‌شود. لذا با مدیریت درست زمان، شما ابتکار عمل را در دست می گیرید و آسان‌تر کار می‌کنید و  با توجه یه این موضوع، می‌توانید کارهای بیشتری را با صرف زمان کمتری، به اتمام رسانید. بنابراین مدیریت زمان ر امی توان اینگونه هم معنی نمود:

«مدیریت زمان» چیست؟

«مدیریت زمان» شیوه‌ی نظم بخشیدن و برنامه‌ریزی شما برای ساعاتی است که به انجام فعالیت‌های خاص اختصاص می‌دهید.

راهکارهای مدیریت زمان و فواید آن :

همواره موفق ترین افراد، وقت شان را به شیوه‌ی خاص مدیریت می‌کنند. با استفاده از تکنیک ها و استراتژ هایی که در خصوص مدیریت زمان در این بخش بازگو خواهیم کرد، می‌توانید کارایی تان را تا حد مطلوبی بالا ببرید:

  • بهره وری و کارایی بیشتر
  • سابقه کاری خوب
  • کاهش استرس
  • خلق فرصت‌های بیشتر برای پیشرفت
  • فرصت‌های بیشتر برای دست یابی به اهداف مهم کاری و شخصی

مدیریت زمان

عواقب نامطلوب شکست در مدیریت مؤثر زمان

در جهت مدیریت زمان خود، اگر برنامه ای در طی روز یا هفته و ماه و غیره نداشته باشید، زمان برای شما بی مفهوم خواهد بود. هنگامی می توانید زمان را برای خود ارزشمند سازید که تمامی کارها با طر ح و برنامه  ویژه در یک محدوده زمانی  مشخص شروع و نیز به پایان رسد. اگر عملکرد مناسبی در این خصوص نداشته به تدریج  گرفتار این مسائل می شوید، که در ذیل به صورت فهرست وار بدان ها اشاره می نماییم:

  • به پایان نرسیدن کارها در زمان مقرر
  • گردش کار بی‌ حاصل
  • کیفیت نامطلوب کار
  • داشتن سابقه بد
  • استرس و اضطراب بالا
این راه هم بخوانید بدنیست:  چطور یک رابطه عاشقانه خوب برقرار کنیم؟

در مطالب فوق برای یادگیری تکنیک‌های مدیریت زمان، اندکی زمان لازم است تا با روند کنترل و مدیریت مفید زمان خود سازگار شوید. اگر شما برای انجام کارهای روتین خود ، پلن و برنامه داشته باشید راندمان کاری تان افزایش می بابد و به تدریج حس خوبی در شما ایجاد می گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا