توسعه فردیخشم و عصبانیت

راهکارهای فوق العاده برای کنترل خشم

در جهت کنترل خشم و عصبانیت، می توان خشم را اینگونه تعریف نمود، که خشم را یک احساس ثانویه می‌دانند، چرا که ما برای محفاظت از خودمان در برابر احساساتِ آسیب‌پذیر دیگر یا پنهان کردن آنها، به خشم پناه می بریم. شاید این سوال پیش آید که مفهوم احساس اولیه چیست؟ احساس اولیه بدین مفهوم است که، درست قبل از لحظه خشمگین شدن ایجاد می شود. ما همواره پیش از خشمگین شدن، ابتدا حس دیگری غیر از خشم را تجربه می‌کنیم. شاید پیش از خشم احساس ترس کنیم، احساس اینکه به ما حمله، ظلم شده است. در نتیجه با «خشم» قدرت‌نمایی می‌کنیم تا احساسات اولیه‌مان را پنهان کنیم. اما تا چه زمانی می‌توانیم از خشم استفاده‌ی ابزاری کنیم؟ تا وقتی که روابط شخصی و حرفه‌ای‌مان و سلامت جسمی و روحی‌مان، قربانیِ اثرات مخرب خشم نشده است، بایستی مدیریت خشم را آموزش ببینیم. در این مقاله از پازل زندگی سعی داریم، شما را با استراتژی‌های برخورد مناسب با خشم و عصبانیت بیشتر آشنا سازیم.

کنترل خشم

دکتر جِری دیفِنباکِر Jerry Deffenbacher روان‌شناسِ متخصص در زمینه‌ی کنترل خشم و عصبانیت راهکارهایی ارائه نموده است که در ذیل بدان اشاره می نماییم:

استراتژی‌هایی برای دور کردن خشم و عصبانیت

۱. از روش‌های تمدد اعصاب کمک بگیرید:

برای مدیریت خشم و عصبانیت خود، از تکنیک‌های ساده‌ی تمدد اعصاب همانند تنفس عمیق و تصورات آرام‌بخش می‌توانند به کاهش احساس خشم کمک کنند.

۲. طرز تفکرتان را تغییر دهید:

در خصوص کنترل خشم و عصبانیت، این مورد را با نام «احیای شناختی» هم معرفی می کنند. انسان های خشمگین به فحش دادن، ناسزا گفتن با صدای بلندی که این در نتیجه‌ی بازتاب افکار درونی‌شان است. پیوسته به خودتان خاطر نشان سازید که با عصبانی شدن قرار نیست مشکلی را برطرف کند و حال شما را بهتر کند، بلکه در نقطه‌ی مقابل، حال‌تان را بدتر  و وخیم تر می‌کند.

این راه هم بخوانید بدنیست:  برای کاهش استرس ، اعتماد به نفس و قدرت درونی خود را تقویت کنید

۳. اگر می‌توانید مشکل را حل و فصل کنید:

بهترین رویکرد در کنترل خشم و عصبانیت، این است که بر مواجهه شدن  با مشکل تمرکز کنید. برای روبرو شدن با مشکلات زندگی، طرح و برنامه داشته باشید و پیشرفت‌تان را زیر نظر بگیرید. تصمیم بگیرید تمام تلاش‌تان را بکنید و چنانچه فورا به جوابی نرسیدید، از خودتان انتقاد نکنید.

۴. برای خشمگین شدن شتاب نکنید!

انسان‌های خشمگین و عصبانی به طور کلی با عجله نتیجه‌گیری می‌کنند و این نتیجه‌گیری‌ها ایمن از اشتباه نخواهد بود.

۵. نگاه طنزآمیزی به ماجرا داشته باشید

در مبحث کنترل خشم و عصبانیت، «نگاه طنزآمیز» می‌تواند از شیوه های مختلف، خشم را خنثی کند و به شما کمک کند به دیدگاه متعادل‌تری برسید. وقتی عصبانی و خشمگین می‌شوید و می‌خواهید به کسی فحش و ناسزا ‌بگویید، لحظه‌ای تأمل کنید و به حرف‌هایتان و تأثیر آن بر فرد مقابل بیاندیشید. شوخ‌طبعی می‌تواند ابزاری برای بازکردن گره‌ی یک شرایط پرتنش باشد.

کنترل خشم

۶. تا حد امکان موقعیت تان را متناسب با خودتان تغییر دهید:

گاهی‌ وقت ها در راستای مدیریت خشم و عصبانیت، محیط اطراف‌ باعث ناراحتی و خشم شما می‌شود. مشکلات و مسئولیت‌ها، رویِ دوش شما سنگینی می‌کنند و شما از «دامی‌»‌ا که احساس می‌کنید در آن افتاده‌اید احساس خشم می‌کنید.

همواره این نکته را به یاد داشته باشید که، نمی‌توانید خشم و عصبانیت خود به طور کامل از بین ببرید و از بین بردن آن هم فکر خوبی نیست. با وجود  تمام تلاش‌هایتان، اتفاقاتی خواهند افتاد که شما را خشمگین می‌کنند و اغلب اوقات این خشم از نوع توجیه شده است. زندگی پر از ناامیدی، مشکل، فقدان و رفتار غیر قابل‌پیش‌بینی دیگران است. این واقعیتی است که نمی‌توانید آن را تغییر بدهید، منتها می‌توانید میزان اثر این حوادث را بر روی خودتان کمتر کنید. لذا با کنترل و مدیریت خشم می‌توانید در طولانی مدت جلوی ناراحتی‌های بیشتر را بگیرید و به شیوه اصولی خشم و عصبانیت خود را کنترل نمایید.

این راه هم بخوانید بدنیست:  چطور با افرادی که اعتماد به نفس کاذب دارند؛ کنار بیاییم؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا