ارتباط با جنس مخالفازدواجعقد و نامزدی

در زمان عقد خرج دختر با کیست؟

در زمان عقد خرج دختر از لحاظ قانونی با همسر او است. زمانی که صیغه عقد دائم جاری می شود و هر دو طرف عقدنامه را امضا می‌کند؛ به شروطی که در عقدنامه بیان شده متعهد می شوند. طبق این شروط ضمن عقد، نفقه دختر در صورت تمکین کردن به عهده شوهر است.

نکته مهمی که در این رابطه وجود دارد؛ تمکین کردن دختر است. معمولاً در دوران عقد خانواده ها اجازه برقراری رابطه زناشویی بین دختر و پسر سر نمی دهند و این امر را موکول به زمانی می کنند که عروسی سر گرفته باشد. در این شرایط درخواست نفقه از شوهر از لحاظ قانونی امکان پذیر نیست چون اگر مرد بتواند ثابت کند که با وجود داشتن شرایط کافی برای زندگی کردن به عنوان مثال مسکن و درآمد کافی، زن از او تمکین نمی‌کند و هنوز با او زیر یک سقف زندگی نکرده است و رابطه زناشویی نیز بین آنها برقرار نشده می تواند از پرداخت نفقه امتناع ورزد.

از لحاظ عرفی و اخلاقی نیز معمولاً پدر دختر در دوران عقد خرج دختر را می دهد چون دختر همچنان در خانه پدر زندگی می کند. بنابراین، هزینه خورد و خوراک تحصیل یا خرید لباس او را پدر پرداخت می کند تا زمانی که مراسم عروسی برگزار شود و زن و شوهر رسماً باهم زندگی کنند.

البته حقیقت این است که مردان از این که در زمان عقد خرج دختر یا همسر خود را بدهند یا زمانی که همسر آنها برای خرید یا مسائل دیگر از آنها تقاضای پول می کند؛ لذت می برند. اگر مرد به همسر خود علاقه داشته باشد؛ از خرج کردن پول برای او دریغ نمی کند.

این راه هم بخوانید بدنیست:  چرا پول در ازدواج مهم است؟

دختر و پسر از دوران عقد باید یاد بگیرند که درباره مسائل مالی با یکدیگر صحبت کنند و تصمیم گیری نمایند. اینکه قرار است تامین هزینه های کل زندگی بعد از ازدواج به عهده مرد باشد و یا زن نیز بخشی از درآمد خود را در خانه خرج می کند؛ از مهم‌ترین مسائلی است که باید در دوران نامزدی و عقد به آن پرداخته شود.

با وجود اینکه در زمان عقد معمولاً خرج دختر را پدر می دهد اما دختر باید با رعایت نکات زیر و راهکارهایی که در کتاب “چطور به آنچه می خواهیم برسیم” مطرح شده؛ در موارد مختلف از همسر خود درخواست پول کند تا مرد کم کم با هزینه هایی که بعد از ازدواج بر عهده او است؛ آشنا شود و بتواند خودش را با آنها تطبیق دهد.

راهکارهایی برای درخواست خرجی از مرد در دوران عقد

  • هرگز به طور مستقیم از او درخواست پول نکنید

با این راهکار شما می‌توانید هر روز از همسر خود در دوران عقد خرجی بگیرید بدون اینکه او را ناراحت کنید. معمولا مردان در دوران عقد از این که به طور مستقیم از آنها بخواهید که به شما مقداری پول بدهند؛ ناراحت می شوند اما اگر شما به طور غیر مستقیم به میزان پولی که نیاز دارید اشاره کنید و اجازه دهید آنها خودشان پیشنهاد پرداخت هزینه ها را به شما بدهند؛ نه تنها ناراحت نمی‌شوند بلکه احساس غرور هم خواهند کرد.

به عنوان مثال فرض کنید شما قصد دارید به آرایشگاه بروید و موهایتان را کوتاه کنید. گرفتن خرجی از همسر خود در دوران عقد با او یک قرار ملاقات بگذارید و در حالی که کنار یکدیگر نشسته اید و در حال خوردن بستنی هستید؛ به او بگویید که اگر پول داشتید به آرایشگاه می رفتید تا موهایتان را کوتاه کنید. مطمئنا همسرتان از شما میپرسد که هزینه آرایشگاه چقدر است و شما مبلغ را به او می گویید. مطمئن باشید که بلافاصله یا حداقل چند ساعت بعد با شما تماس میگیرد تا شما را به آرایشگاه مورد نظرتان برساند و هزینه آن را پرداخت کند.

  • شرایط مالی مرد را در نظر بگیرد
این راه هم بخوانید بدنیست:  عاشق مرد مطلقه شدم؛ آیا ازدواج با مرد مطلقه اشتباهه؟

در زمان عقد مرد در حال جمع آوری پول برای برگزاری مراسم عروسی، اجاره خانه، خرید عروس و موارد بسیار زیادی است که او را تحت فشار مالی و اقتصادی قرار می دهد. بنابراین برای گرفتن پول از او احتیاط کنید. بودجه مالی او را تخمین بزنید و درباره میزان پولی که می‌تواند برای خودتان خرج کند؛ بدون اینکه به برنامه ریزی های او برای عروسی لطمه بزند؛ با او صحبت کنید.

  • درخواست پول را در موقعیت مناسبی مطرح کنید

برای گرفتن خرجی دختر در زمان عقد باید موقعیت مناسب و حال و هوای همسرتان را در نظر بگیرید. اگر سر کار مشکلی برای او به وجود آمده یا در حال جر و بحث کردن با خانواده یا یکی از همکاران خود می باشد نباید مسائل مالی را با او مطرح کنید. هرچند مردان دوست دارند برای همسرشان خرج کنند اما این مسئله باید در زمان مناسبی با آنها مطرح شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا