مدیریت زمانموفقیت

دلایل کمبود زمان در زندگی چیست ؟

کمبود زمان یکی از مشکلاتی است که افراد مختلف در زندگی با آن مواجه می‌شوند. همانطور که در ضرب المثل معروف گفته شده “وقت، طلاست” می‌توان گفت زمان ارزشمندترین چیزی است که در زندگی در اختیار داریم.

کمبود زمان می تواند روی مدیریت ما برای کارهایی که در طول روز قرار است انجام بدهیم و اهدافی که برای آینده در نظر داریم؛ تاثیر منفی بگذارد. بنابراین دانستن راهکارهای مدیریت زمان به افزایش بازدهی، عملکرد و سودآوری در تجارت و زندگی کمک خواهد کرد.

هرچقدر بهتر بتوانید روز خود را برنامه ریزی کنید؛ وظایف تان را بهتر تقسیم بندی کرده و از سردرگمی و ایجاد اختلال در کارهای تان جلوگیری خواهید کرد. به این ترتیب می توانید کارهای خود را با بازدهی بهتری انجام دهید و به اهداف خود دست یابید.

پازل زندگی در این مقاله به شما کمک می کند تا نشانه های کمبود زمان به علت مدیریت نادرست را تشخیص داده و با راهکارهایی برای مدیریت بهتر زمان خود در طول روز آشنا شوید.

  • ضعف در مهارت برنامه ریزی

شما باید برای مقابله با کمبود زمان دید گسترده تری نسبت به وظایفی که بر عهده دارید؛ داشته باشید. برنامه های کاری و زندگی خود را برای یک هفته یا یک ماه بررسی کنید و به پروژه هایی که باید تا آخر هفته یا آخر ماه تکمیل کنید؛ توجه نمایید. سپس روزهای خود را بر اساس رسیدن به اهداف بزرگتر برنامه ریزی کنید. مطمئن شوید که زمان کافی برای کامل کردن وظایف خود دارید. اگر پروژه های بزرگی پیش روی شماست باید آنها را به پروژه‌های کوچکتر تقسیم کنید و برای انجام هر پروژه مدت زمان مشخصی را اختصاص دهید.

  • عدم توانایی در تعیین اولویت ها
این راه هم بخوانید بدنیست:  نحوه مدیریت مالی خانواده

افرادی که نمی توانند زمان خود را مدیریت کنند و با کمبود زمان مواجه اند؛ معمولاً در تعیین اولویت ها به مشکل برمی خورند. اگر تقویم هفتگی یا ماهانه خود را بر اساس اولویت ها برنامه ریزی کنید؛ بهتر می‌توانید مدیریت زمان را به دست بگیرید. می توانید در تقویم هفتگی یا ماهانه خود اولویت را مشخص کنید:

  • اولویت یک کارهای مهم
  • اولویت ۲ کارهای ضروری
  • اولویت ۳ کارهای روتین

اولویت مهم وظایفی هستند که به اهداف بلند مدت شما مرتبط می باشند. کارهای ضروری یا اولویت دو اموری هستند که نیاز به توجه فوری دارند و باید در کوتاه مدت تکمیل شوند. اولویت سه یا کارهای روتین نیز همان وظایفی است که شما هر روز باید آنها را را انجام دهید.

  • نداشتن هدف مشخص

یکی دیگر از دلایل کمبود زمان نداشتن هدف مشخص در زندگی است. شما باید تصمیم بگیرید که زمان خود را قرار است صرف چه چیزی کنید و به چه چیزی قرار است؛ دست یابید. اگر اهداف خود را مشخص نکرده باشید؛ مدیریت زمان امکان پذیر نخواهد بود. شما باید اهداف خودتان را مشخص و طبقه بندی کنید و تصمیم بگیرید که قرار است هر روز برای رسیدن به کدام هدف تمرکز کنید. بهتر است اهداف خود را روی یک برگه بنویسید و مدت زمانی که در کوتاه مدت و بلندمدت باید وقت بگذارید تا به آن هدف برسید را مشخص کنید. سپس برنامه هفتگی و ماهیانه خود را طبق این اهداف تنظیم کنید تا با کمبود زمان مواجه نشوید.

  • انگیزه نداشتن

اگر شما انگیزه کافی برای انجام کارهای خود را نداشته باشید و یا احساس خوبی نسبت به انجام وظایف خود نداشته باشید؛ مدیریت زمان برای شما دشوار می‌شود و احتمالا با کمبود زمان مواجه می شوید چون کارهای خود را به دقیقه ۹۰ واگذار می کنید. اگر می خواهید بازدهی خود را افزایش دهید باید هدف واقعی شغل خود را پیدا کنید و وظایف و اهداف خود را بر مبنای هر آنچه که به شما انگیزه می دهد؛ تنظیم کنید. با این وجود اگر وظایفی به عهده دارید که انگیزه‌ ای در شما ایجاد نمی کند اما مجبورید آن را انجام دهید بهتر است اهداف مربوط به آن کار را تعیین کرده و و وظایف خود را در طول روز به چند بخش کوتاه مدت تقسیم کنید تا بتوانید همه وظایف خود را تکمیل و با کمبود زمان مقابله کنید.

این راه هم بخوانید بدنیست:  بررسی 6 ویژگی مهم در زنان موفق

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا