کودککودک و نوجوان

رفتار با کودک حرف نشنو چگونه باید باشد؟

رفتار با کودک حرف نشنو باید به روش هایی انجام گیرد که به کودک کمک کند؛ خودش را با شرایطی که شما شما قصد دارید به او اجبار کنید؛ وفق بدهد. با تکنیک های زیر که دکتر چریل باترل (Cheryl Butler) پس از سالها تجربه از رفتار با کودکان حرف نشنو به دست آورده می توانید کاری کنید که کودک حرف نشنو دست از لجبازی برداشته و به حرف‌های شما توجه کنند:

  • انتظارات خود را از کودک حرف نشنو به طور واضح بیان کنید

بچه ها در تمام سنین باید با قوانین خانواده و انتظاراتی که از آنها دارند مثل زمان نوشتن تکالیف، ساعت خواب و زمان بازی کردن با دوستان و غیره آشنا شوند تا بتوانند رفتار خود را مطابق با آن تنظیم کنند. زمانی که حال بچه شما خوب است مثلاً بعد از این که او را به پارک برده اید می توانید درباره این مسائل با او صحبت کنید. چند مثال از رفتارهایی که شما تایید نمی کنید را برای او بیان کنید و سپس از او بخواهید در طول روز مطابق با انتظارات شما رفتار کند حتی می توانید این انتظارات را روی یک برگه یا تخته وایت برد بنویسید و پس از انجام دادن هر کدام از آنها، کودک را تشویق کنید.

  • نسبت به کودک حرف نشنو واکنش شدیدی نشان ندهید

عصبانی شدن یا از کوره در رفتن کمکی به کودک حرف نشنو شما نمی کند؛ در عوض او را لجباز تر خواهد کرد و موجب می‌شود؛ رفتارهای خود را تکرار کند. زمانی که کودکتان به حرف شما توجه نمی کند؛ برای مدتی او را تنها بگذارید و اجازه دهید درباره رفتاری که کرده با خودش فکر کند و زمانی که هر دو به آرامش رسیدید؛ درباره نتایج گوش نکردن به حرف شما برایش توضیح بدهید.

  • قدرت خود را حفظ کنید
این راه هم بخوانید بدنیست:  مزایا و معایب تک فرزندی چیست؟

زمانی که با کودک حرف نشنو دهان به دهان می گذارید؛ این تصور در او به وجود می‌آید که می‌تواند با رفتارهای نادرست خود، شما را به چالش بکشد. در نتیجه دفعات بعد نیز کار خود را تکرار می کند؛ تا شما نیز به آن واکنش نشان دهید. اما بهتر است زمانی که کودک حرف نشنو، کار خود را تکرار کرد؛ او را به اتاق خود ببرید و از او بخواهید که همان جا بماند و او را ترک کنید. به این ترتیب قدرت خود را حفظ خواهید کرد و او متوجه می شود که کنترل اوضاع دست شما است.

  • اجازه تکرار رفتار ها را به کودک حرف نشنو ندهید

تکرار رفتارهای نادرست موجب می‌شود این رفتارها به صورت عادت در بیاید. بنابراین اگر کودک شما به سنی رسیده است که پیامد رفتارهای نادرست خود را درک می کند نباید به او شانس تکرار رفتارهای نادرست را بدهید و دقت کنید که چگونه با کودک خود رفتار می کنید. شما باید قوانین بسیار جدی برای او در نظر بگیرید که اگر از انتظارات شما فراتر رفت؛ با پیامدهای جدی روبرو شود. اگر کودک شما بی ادبانه صحبت می کند و در میان جمع حرفهای زشتی می زند باید بلافاصله او را به خانه ببرید و از او بخواهید که درباره رفتارش فکر کند. حتی اگر در جمع مشغول بازی با دوستان یا هم سن و سالان خودش است؛ معذرت خواهی و این که قول بدهد؛ رفتارش را تکرار نمی کند نباید او را از دیدن نتیجه کارش معاف کند. شما نباید قوانین خود را در هیچ شرایطی زیر پا بگذارید.

  • رفتارهای مثبت کودک حرف نشنو را تشویق کنید
این راه هم بخوانید بدنیست:  ضرورت آگاهی والدین از آزار جنسی کودکان

اگر میخواهید فرزند حرف نشنو شما، رفتارش را تغییر دهد؛ باید رفتارهای مثبت او را تشویق کنید و برای او جایزه بخرید و یا پیامدهای مثبتی برای زمانی که انتظارات شما را برآورده می کند؛ در نظر بگیرید. اگر به جای دعوا کردن، پرخاشگری و عصبانیت، شیوه تربیتی خود را به روش های تشویقی تغییر دهید؛ کودک حرف نشنو شما سریعتر واکنش نشان داده و انتظارات شما را برآورده می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا