خردسالکودک و نوجوان

راه های جلوگیری از سوختگی ادرار بر اثر استفاده از پوشک در نوزادان

 سوختگی ادرار بر اثر پوشک به نوعی التهاب و قرمزی پوست در قسمتی از بدن کودک مانند پاها گفته می شود که آن را راش پوشک نیز می نامند. این نوع از سوختگی در کودکان شایع بوده و رایج ترین عارضه استفاده از پوشک است.

با ایجاد سوختگی، پوست نوزاد قرمز شده و ممکن است جوش های ریزی نیز در ناحیه ران پای او دیده شود. این سوختگی، با درد و سوزش همراه است و معمولا کودک را بی قرار می کند. بنابراین، لازم است که شما مادران عزیز برای جلوگیری از این عارضه درکودکان خود علایم، دلایل و راه های درمان آن را در این مطلب پازل زندگی بیاموزید.

علایم سوختگی ادرار بر اثر پوشک

  1. التهاب و قرمزی پوست کودک در قسمت های زیر پوشک:

کودکان و نوزادانی که از سوختگی ادرار بر اثر پوشک رنج می برند پوست آن ها در ناحیه زیر پوشک قرمز بوده و دارای جوش های ریزی است.

  1. تب و بی حالی کودک:

این مورد از علایم اولیه حاصل از سوختگی ادرار در اثر استفاده از پوشک در کودکان است.

  1. جوش های قرمز و دردناک:

این نوع از جوش ها در موارد شدید علاوه بر ران کودک، شکم او را نیز درگیر می کند.

  1. تاول حاصل از ادرار:

در این نوع از سوختگی، پوست کودک در ناحیه زیر پوشک به دلیل نرسیدن هوای کافی به این قسمت ها تاول می زند که یکی از بهترین راه های طبیعی برای درمان این مشکل در آوردن پوشک به مدت چند دقیقه برای رسیدن هوا به بدن نوزاد است.

  1. زخم همراه با عفونت پوست:
این راه هم بخوانید بدنیست:  معرفی بهترین بازی های فکری در خانه بدون وسیله برای کودک

چنین زخم هایی نیز از علایم بسیار شدید سوختگی ادرار بر اثر پوشک است که در چنین مواقعی لازم است بلافاصله کودک را نزد پزشک ببرید تا سریع ترین راه درمان را به شما نشان دهد.

دلایل ایجاد سوختگی ادرار بر اثر پوشک و مهم ترین توصیه لازم به مادران

رطوبت را به عنوان علت سوختگی ادرار بر اثر پوشک معرفی می کنند زیرا هنگامی که نوزاد ادرار می کند، بهترین نوع پوشک نیز مقداری از رطوبت حاصل از ادرار را روی پوست نوزاد بر جای می گذارد و باعث ایجاد علایم و نشانه های سوختگی ادرار می شود. بنابراین به مادران توصیه می شود که مرتب پوشک نوزاد را تعویض کرده و بدن او را خشک کنند.

راه های درمان سوختگی ادرار بر اثر پوشک در کودکان و نوزادان

  1. عوض کردن زود به زود پوشک:

مادران عزیز حواستان باشد به خاطر بی حوصلگی و یا صرفه جویی در استفاده از پوشک، عوض کردن پوشک نوزاد را به تعویق نیندازید و زود به زود آن را عوض کنید.

  1. باز گذاشتن نوزاد:

باز کردن پوشک و ایجاد راهی برای تنفس کردن پوست نوزاد در ناحیه سوخته و استفاده از شرتک مناسب یکی دیگر از روش های برطرف کردن سوختگی پای نوزاد است. یکی از توصیه های لازم به مادر کودکی که دچار سوختگی ادرار شده این است که در ساعت خاصی از روز برای تمیز نگه داشتن کودک از پوشک استفاده نکند و بدن کودک را در هوای آزاد باز بگذارد تا هوا بخورد و هم چنین از پوشاندن شرتک های تنگ و پلاستیکی به تن کودک ادرار سوخته خوداری کند.

  1. کمتر از دستمال های مرطوب استفاده شود:
این راه هم بخوانید بدنیست:  رفتار با کودک حرف نشنو چگونه باید باشد؟

برای نوزادانی که دچار سوختگی ادرار هستند بهتر است به جای استفاده مداوم از دستمال مرطوب از انواع صابون های غیر عطری و شست و شو با آب برای تمیز کردن نوزاد استفاده شود.

  1. استفاده از مواد شوینده دیگر:

اگر کودک اغلب اوقات دچار سوختگی ادرار می شود امکان دارد که به نوع مواد شوینده برای بدن و یا لباس حساس باشد بنابراین نوع این مواد را عوض کنید.

  1. استفاده از پماد و کرم های مناسب:

برای درمان سوختگی ادرار بر اثر پوشک در کودکان می توانید از انواع پماد و کرم های موجود در داروخانه ها استفاده کنید که می توان آن را در طول روز در سه نوبت و یا بیشتر روی ناحیه دچار سوختگی بمالید تا التهاب آن کاهش پیدا کند.

  1. استحمام نوزاد

استحمام به موقع و صحیح نوزاد می تواند از ایجاد سوختگی ادرار بر اثر پوشک جلوگیری کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا