کودک و نوجواننوجوان

مشکلات دوره نوجوانی

دوره نوجوانی یکی از مراحل بحرانی و در عین حال شیرینی است که در زندگی هر فرد می تواند پدید آید. عبور کردن موفق از این مرحله بر سلامت روان و شخصیت فرد در دوران بزرگسالی نقش سازنده‌ای ایفا میکند، چرا که این مرحله مرزی بین دوره کودکی و دوره جوانی می باشد. تغییرات هورمونی، جسمانی در این دوران می تواند مشکلات و مصائبی را هم با خود به بار آورد. لذا در این مقاله در تلاش هستیم شما را بیشتر با دوران نوجوانی آشنا سازیم:

نوجوانی

تعرف دوران نوجوانی

نوجوانی دوره ای است که فرد از دنیای کودکی فاصله میگیرد و خود را برای وارد شدن در دنیای جوانی آماده  و مهیا می سازد. از اینرو امروزه بسیاری خانواده‌ ها در تلاش هستند با به کارگیری مهارت هایی بتوانند با فرزند خود به شیوه‌ی درست  و اصولی برخورد نمایند. از طرفی دوران نوجوانی یکی از دوران طلایی زندگی هر کس به حساب می آید.

چالش های  پیش روی نوجوان

مسائل مربوط به دوران نوجوانی را از نظر می گذرانیم:

  • چالش بین استقلال و وابستگی:

نوجوانی مرحله ای ایست که در آن فرد به دنبال استقلال فردی می باشد. موضوع استقلال فرد، از آن دست موضوعاتی است که در این دوران بسیار ار آن سخن به میان می آید. در نتیجه بخاطر عدم آگاهی برخی والدین، پاسخ درستی به نیاز فرزند خود  نمی دهند و کشمش ها در خانواده ها آغاز می شود.خانواده ها بایستی بدانند، فرزندشان به مرحله ای رسیدند که می توان به برخی نیازهای معقول  آنان پاسخ مثبت داد.

  • طغیان و سرکشی نوجوان :
این راه هم بخوانید بدنیست:  چطور از بازی کودک 4 ساله، استعداد او را کشف کنیم؟

در این دوران فرد به اقتضای سن خود ، دیگر نمی خواهد تحت کنترل و نظارت والدین قرار گیرد و زمانی که با این موضوع مواجه می شود به نوعی سرکشی می کند. در اصل او نمی خواهد از قوانین و مقرراتی که والدین بر او وضع کرده سرپیچی کند، فقط انتظار دارد در برخی کارها بیشتر به او فرصت انتخاب دهند  و به خواسته هایش احترام بگذارند.

نوجوانی

  • بحران هویت:

یکی دیگر از چالش ها و مسائل پیش روی فرد، برخورد با مسئله هویت است. بنابراین این موضوع سبب می شود سوالات بسیاری در ذهن او شکل بگیرد، سوالاتی مانند ” من کیستم؟ در زندگی به دنبال جه هستم؟

  • پاسخ به نیازهای جنسی:

نوجوان به سبب عارض شدن پدیده ‌ی بلوغ ، یک سری تغییرات ظاهری، بیولوژیکی و شیمیایی در بدن  او رخ می نماید که باعث افزایش تمایلات بخصوص تمایلات جنسی او می شود. لذا اگر  با روشی صحیح به فرزندان آموزش داده شود از بروز برخی آسیب هایی من الجمله روابط جنسی پیش گیری می شود.

  • نگرانی از آینده :

نوجوان از زمانی که از دوره کودکی خود پا فراتر می گذارد به دوره نوجوانی قدم می گذارد یک سری نگرانی ها در او نمایان می شود که ، ترس از آینده یکی از این موارد است. در حقیقت او با انتخاب هایی در زمینه هایی به مانند تحصیلات، کسب درآمد و غیره .. مسیر زندگی اش را مشخص میکند.

  • تبعیت از همسالان:

در این دوران، فرد بیشتر از همسالان خود پیروی می کند. دنباله وری او از دوستان از سن چهارده سالگی به بعد بیشتر می شود.

  • داشتن استقلال مالی:
این راه هم بخوانید بدنیست:  نوجوان سالم از دیدگاه اسلام چه ویژگی هایی دارد؟

در دوران نوجوانی نیاز اقتصادی فرد شکل تازه ای به خود می گیرد. با دادن استقلال مالی به او حس استقلال طلبی او را افزایش دهید.

در دوران نوجوانی اگر  هر دو طرف رابطه یعنی والدین و فرزندان  شناخت بهتری از هم داشته باشند بهتر می توانند در راستای هم پیش بروند و نیازهای خود را بدون هیچ کشمش و درگیری برطرف نمایند و یکی از این موارد گفتگو می باشد. سعی کنید بیشتر پای صحبت های او بنشینید تا به طریق درست به دنیای ناشناخت هاو قدم بردارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا