ازدواجعقد و نامزدی

چگونه دعوا در دوران عقد را مدیریت کنیم؟

اگر شما و همسرتان در دوران عقد نسبت به قبل بیشتر بحث و جدل می‌کنید؛ بهتر است زود نتیجه گیری نکنید. گاهی اوقات دعوا در دوران عقد به شما کمک می کند تا مشکلاتتان را قبل از رفتن زیر یک سقف با یکدیگر حل کنید. هر دوی شما وارد مرحله جدیدی از زندگی شده اید که پیش از این تجربه نکرده بودید.

در دوران عقد شما مدت زمان بیشتری را با همسر خود می گذرانید و چون به اخلاق هم آشنایی ندارید؛ به وجود آمدن اختلاف، جر و بحث و دعوا در دوران عقد کاملاً طبیعی اس.ت اما شما باید به طور هدفمند این کشمکش ها را مدیریت کنید تا به یک دیدگاه و نقطه نظر مشترک برسید و بتوانید بعد از ازدواج، با آرامش زندگی کنید.

دعوا در دوران عقد می تواند بر سر مسایل بسیار کوچک از پوشیدن لباس برای رفتن به مهمانی گرفته تا مسائل بسیار بزرگ برای خرید یا اجاره کردن خانه بین شما ایجاد شود. برای مدیریت دعوا در دوران عقد بهتر است به جای طولانی کردن کشمکش‌ها و صرف انرژی بسیار زیادی برای به اثبات رساندن نظر خود به طرف مقابل، سعی کنید ابتدا با آرام کردن جو، عصبانیت خودتان را کنترل کنید. سپس در یک موقعیت مناسب در خصوص وضعیت پیش آمده به گفته بنشنید و با مشورت کردن به دور از عصبی عکس و عصبانیت، به پیدا کردن یک راه حل مشترک فکر کنید.

هرچند دعوا در دوران عقد مسئله ای کاملاً طبیعی است اما گاهی اوقات شما را به این فکر می اندازد که شاید شریک زندگی خود را درست انتخاب نکرده اید. اگر تصور می کنید راهی برای به پایان رساندن دعواهای خود در دوران عقد ندارید و همچنان بعد از ازدواج هم نمی‌توانیم مشکلات خود را با طرف مقابل حل کنید؛ باید به طور شفاف درباره مشکلات بوجود امده صحبت کنید و به نتیجه گیری درستی برای ازدواج برسید.

این راه هم بخوانید بدنیست:  بررسی بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی

Ivanna Colangelo – مشاور و روانشناس خانواده و ازدواج – درخصوص دعواهای در دوران عقد توضیح می دهد که “در دوران کنونی، ما در عصری زندگی می‌کنیم که به علت شرایط اقتصادی، دختر و پسر مدت زیادی را در دوران عقد با یکدیگر میگذرانند و زمان عروسی را به تاخیر می اندازند تا بتوانند به شرایط مناسب برای مستقل شدن برسند. بدیهی است که در این دوران با کشمکش ها و بحث و جدل های بسیاری روبه رو می شوند و کم کم این احساس در آنها به وجود می آید که شاید باور آنها از عشق اشتباه بوده و انتخاب درستی نداشته‌اند.”

“متاسفانه یکی از دلایل دامن زدن به دعوا در دوران عقد، خانواده ها هستند. آنها تصور می کنند که می خواهند از فرزندان خود در برابر یک فرد غریبه محافظت کنند و چون دعوا در دوران عقد اکثر اوقات جلوی روی خانواده‌ها اتفاق می‌افتد؛ آنها نیز در دعوای بین زن و شوهر دخالت کرده و به جای بهتر کردن اوضاع همه چیز را به هم میریزند.”

برای مدیریت دعوا در دوران عقد، خانواده ها باید نقش مثبتی ایفا کنند. آنها باید این مسئله را درک کنند که دختر و پسر برای تدارک دیدن مراسم عروسی و هم چنین شرایطی مثل گرفتن یک خانه جدا، تهیه جهیزیه و غیره تحت استرس و فشار بسیار شدیدی هستند. مسائل مالی یکی از مهمترین دلایل کشمکش بین زوجین در دوران عقد است. زوجین معمولاً در دوران عقد به سختی کار می‌کنند تا بتوانند هرچه زودتر استقلال خود را پیدا کنند. در این شرایط اوقات فراغت بسیار کمتری دارند و نمی توانند برای تفریحات خود وقت بگذارند. تمام این عوامل فشار روانی وارد آمده به آنها را به شدت افزایش داده و به همین علت دعوای مکرر در دوران عقد از نظر روانشناسان تا حدودی طبیعی است و حتی آن را قسمتی از یک رابطه سالم می دانند.

این راه هم بخوانید بدنیست:  نحوه برقراری ارتباط با جنس مخالف - دختران

راضی نگه داشتن خانواده ها در مسائل مربوط به برگزاری مراسم عروسی به عنوان مثال تعداد مهمانها، نحوه پذیرایی، محل برگزار مراسم و سالن عروسی نیز از دیگر مشکلاتی است که به استرس دوران عقد می افزاید. در این شرایط زوجین باید سعی کنند از سرزنش یکدیگر خودداری کرده و به جای انتقاد، راهکار مناسب پیدا کرده و با یکدیگر به یک راه حل منطقی برسند تا بتوانند خانواده‌ها را نیز قانع کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا