برنامه ریزی و هدف گذاریموفقیت

برنامه ریزی و هدف گذاری و نحوه به کار گیری آن در زندگی

معنی و مفهوم برنامه ریزی و هدف گذاری

در مبحث برنامه ریزی و هدف گذاری، پیوسته بهترین و مناسب ترین  شیوه برای مدیریت یک تیم توانمند با سرعت عمل بالا این است که اهداف را برای آنها معین کنید و به اعضای تیم اجازه دهید تا خودشان چگونگی انجام کار را برای خود مشخص کنند و مداخله‌ای در روند چگونگی انجام کارها نداشته باشید، چرا که این رویه تأثیر مثبتی در روند کار نخواهد داشت. در این مقاله سعی داریم مطالب مناسب و کاربردی را در بخش برنامه ریزی و هدف گذاری برایتان ارائه دهیم.

برنامه ریزی و هدف گذاری

برنامه ریزی و هدف گذاری از دیدگاه روان شناسی :

 در مورد برنامه ریزی و هدف گذاری تحقیقات بسیاری انجام گرفته است که در این میان، روان‌شناسی به نام رابرت هاوس  (Robert House) تئوری مسیر-هدف را در اوایل سال ۱۹۷۱ مطرح نمود و بعدها آن را در مقاله‌ای سال ۱۹۹۶ منتشر ساخت. در این قسمت به مطالعه این بررسی می‌پردازیم:

مقاله در مبحث مسئولیت‌های رهبری،  با بیان این مدل عنوان می‌کند که برای اینکه به‌گونه‌ای مناسب رهبری کنید می‌بایست به افراد  کمک کنید تا در شناسایی اهدافشان در طی مسیر با برداشتن موانع موجود به این اصل دست یابند و برای این کار پاداشی هم برای آنان در نظر بگیرید. برای نیل به برنامه ریزی و هدف گذاری، با انجام این کارها می‌توانید از چهار نوع سبک رهبری گوناگون استفاده نمایید:

  • رهبریِ حمایتی: در این شیوه، فرد در مقام رهبری به نیازهای افراد گروه توجه نشان می‌دهد و منافع اعضای گروه را در نظر می‌گیرد.
  • رهبریِ آمرانه(دستوری): در این شیوه تمرکز بر اهداف و توقعات می‌باشد و وظایف به طور صریح و مشخص به افراد اختصاص داده می‌شود.
  • رهبریِ مشارکتی: در این نوع رهبری تمرکز بر مشارکت متقابل است. در این شیوه از نظرات سایرین هم استفاده می‌نماید.
  • رهبریِ توفیق‌گرا: در این گونه رهبری، به توانایی‌های گروه خود اعتماد کامل دارد و بهترین عملکرد را از اعضای گروه انتظار دارد.

در راستای برنامه ریزی و هدف گذاری، انتخاب هر کدام از رهبری ها بسته به شرایط، متأثر از عواملی است که در ذیل بدان اشاره می‌شود:

  • زیردستان: درک نیازهای افراد، بهترین رویکرد برای رهبری آنهاست.
  • ویژگی‌های محیط: شما باید وضعیت موجود را نیز ارزیابی کنید. میزان وظایف محوله به اعضای گروه را مورد سنجش قرار دهید.

در مسئله برنامه ریزی و هدف گذاری، همان طور که شاید تا اینجا متوجه شده باشید، برای تعیین بهترین و مطلوب ترین سبک رهبری برای خود می‌توانید بین نیازهای زیردستان و عوامل محیطی هماهنگی ایجاد کنید. لذا برای پیش برد اهداف تان می‌توانید از هر ۴ شیوه‌ی رهبری به صورت ترکیبی استفاده نمایید تا در مسیر فعالیت هایتان همواره پیشگام باشید.

برنامه ریزی و هدف گذاری

نکاتی برای برنامه ریزی و هدف گذاری :

  • به یاد داشته باید که با هریک از افراد گروه‌تان با توجه به شخصیت و روحیات خود او رفتار کنید. بنابراین افراد مختلف ممکن است نیاز به سبک و سیاق رهبریِ متفاوتی داشته باشند. در انتخاب رویکرد خود انعطاف داشته باشید.
  • مشکل اصلی‌ِ تئوری مسیر-هدف این است که شناسایی و ارزیابی عوامل مربوط به موقعیت کار چندان راحتی نیست. اگر نتوانید با دقت کافی این عوامل را ارزیابی کنید ممکن است، در انتخاب سبک رهبری مورد نظر در طی مسیر منحرف شوید.

در پایان این موضوع را خاطر نشان می‌سازیم که برای برنامه ریزی و هدف گذاری در کار گروهی بایستی حس مسئولیت پذیری و روحیه‌ی تعامل را به نحوی درست و اصولی در مجموعه تان تزریق کنید تا بازخورد مناسبی دریافت نمایید. در نتیجه شما با تسلط و اقتداری که دارید می‌توانید در امر برنامه ریزی و هدف گذاری، تیم تان را به سر منزگاه نهایی هدایت نمایید کافی است در این مسیر به خود و تیم خود اعتماد داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا