ازدواجانتخاب همسر

بهترین فاصله سنی برای ازدواج چقدر است؟

بهترین فاصله سنی برای ازدواج را نمی توان به راحتی با انتخاب یک عدد ثابت تعیین کرد. اکثر جوامع، فاصله سنی بیشتر از ۱۰ سال را برای ازدواج مناسب نمی دانند.

به همین علت، تعیین اختلاف سنی مناسب معمولا با  توجه به فرهنگ هر جامعه متفاوت است. درحالیکه اکثر فرهنگ ها ازدواج زوجینی که در یک دهه سنی هستند را مناسب می دانند، برخی دیگر ازدواج با فواصل سنی بیشتر از ۱۰ سال را نیز می پذیرند.

پازل زندگی با بررسی نتایج تحقیقات مختلف در زمینه بهترین فاصله سنی برای ازدواج در این مقاله به برخی از مهم ترین سوالات شما پاسخ داده است.

بهترین فاصله سنی برای ازدواج از نظر تحقیقات علمی چقدر است؟

نتایج تحقیقات علمی مختلف نشان می‌دهد بهترین فاصله سنی برای ازدواج بین ۴ تا ۸ سال است. البته این تحقیقات روی زوجینی انجام گرفته که سن مردان در ازدواج بیشتر از زنان بوده است.

نتایج ازدواج هایی که با فاصله سنی ۴ تا ۸ سال انجام می گیرد:

  • پایدارتر بودن
  • بیشتر بودن حس تعهد
  • کمتر بودن حس حسادت
  • رضایت بیشتر از زندگی مشترک

چرا فاصله سنی نامتعارف به شکست ازدواج منجر میشود؟

عدم تایید جامعه یا نامتعارف بودن فاصله سنی برای ازدواج از لحاظ فرهنگی اصلی‌ترین دلیل شکست در ازدواج است. معمولاً بالاتر بودن سن زن در ازدواج و همچنین فاصله سنی بیشتر از ۱۵ سال از نظر خانواده، دوستان و کل جامعه نامتعارف است و همین امر مشکلات متعددی از جمله

  • عدم رضایت
  • عدم تعهد
  • فشار روانی
  • ناسازگاری

در زندگی ایجاد می‌کند که به شکست در ازدواج منجر خواهد شد.

این راه هم بخوانید بدنیست:  روشهای جذاب جذب جنس مخالف

فاصله سنی مناسب برای ازدواج چگونه باید تعیین شود؟

تعیین فاصله سنی مناسب برای ازدواج کار ساده ای نیست و نمی‌توان با یک فرمول ثابت فاصله سنی مناسب برای ازدواج را تعیین کرد. با وجود این که اکثر روانشناسان معتقدند ازدواج هایی که در آنها مردان حدود ۴ تا ۷ سال بزرگتر از زنان هستند، پایدار تر می باشد می توان گفت فاصله سنی مناسب برای ازدواج باید با توجه به عوامل زیر برای هر زوج تعیین شود:

  • خصوصیات فردی
  • بلوغ فکری و عقلانی
  • رشد عاطفی و احساسی

هر چقدر این عوامل در زوجین به یکدیگر نزدیکتر باشد، موفقیت آنها در زندگی مشترک نیز صرف نظر از اختلاف سنی که با یکدیگر دارند، بیشتر خواهد بود.

بنابراین بهتر است به جای اینکه به دنبال یک عدد مشخص و ثابت برای فاصله سنی برای ازدواج باشیم، فاکتورهای مختلفی که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد را در هر دو طرف مقایسه کنیم:

  • روابط اجتماعی
  • تعهدات اخلاقی
  • علایق و سرگرمی ها
  • افکار و ارزش ها

ازدواج با اختلاف سنی نامتعارف چه عواقبی دارد؟

هر فردی در زندگی خود مراحل مختلفی را طی می کند. در هر مرحله از زندگی که معمولاً به سن فرد بستگی دارد، علایق، ارزش ها، رفتار و نحوه تعاملات اجتماعی دچار تغییر و تحول می شود. به همین دلیل توصیه می شود که ازدواج در سنین پایین صورت نگیرد چون هنوز فرد به ثبات فکری، اخلاقی و اجتماعی نرسیده است.

ازدواج در سنین متعارف موجب می شود، هر یک از طرفین در زندگی مشترک درمرحله متفاوتی رشد و بلوغ فکری خود قرار داشته باشد. این عدم هماهنگی به ناسازگاریهای جدی و غیرقابل جبرانی منجر خواهد شد که معمولاً به طلاق می انجامد.

این راه هم بخوانید بدنیست:  شیوه های انتخاب همسر

از دیگر عواقب ازدواج با اختلاف سنی زیاد می توان موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم درک نیازهای متقابل
  • اولویت بندی نیازها بدون توجه به خواسته های یکدیگر
  • عدم تفاهم
  • نداشتن اهداف مشترک

اگر در موقعیت ازدواج با اختلاف سنی زیاد قرار گرفتیم چه کار کنیم؟

اگر در موقعیتی قرار گرفتید که تصور می کنید طرف مقابل تا حدودی معیارهای مورد نظر شما را دارد و تنها مشکل، فاصله سنی برای ازدواج است، توصیه می کنیم پیش از گرفتن تصمیم جدی برای ازدواج حتما با یک مشاور شرایط خود را را بررسی کرده و تصمیم نهایی را بگیرید.

پیش از اینکه به مشاور مراجعه کنید نکات زیر را بررسی کنید و در صورتی که به نتیجه نهایی نرسیدید، این موارد را یادداشت کنید تا از مشاور خانواده در خصوص آن کمک بگیرید:

  1. آیا علایق و سرگرمی های شما یکسان است

موفقیت در زندگی مشترک تا حدود زیادی به یکسان بودن علایق و سرگرمی های زوجین بستگی دارد. اگر اختلاف سنی زیادی بین شما وجود دارد باید به این نکته توجه کنید که آیا می توانید اوقات فراغت خود را به یک سرگرمی مشترک اختصاص بدهید؟

معمولاً دختران جوان ترجیح می دهند به مسافرت های متعدد بروند و یا اوقات فراغت خود را به خرید یا قدم زدن در پاساژها بگذرانند. در صورتی که مردان زمانی که به سنین بالاتر می رسند، ترجیح می دهند بیشتر در خانه باشد و به استراحت بپردازند.

یکی از اختلافات در زندگی مشترک پس از ازدواج با اختلاف سنی زیاد، عدم داشتن علایق مشترک است.

  1. آیا در مرحله رشد و بلوغ فکری و عقلانی مشابهی قرار دارید؟
این راه هم بخوانید بدنیست:  مجردی بهتر است یا متاهلی

قرار داشتن در مرحله رشد و بلوغ فکری یکسان در بین زوجین از مهمترین عوامل موفقیت بعد از ازدواج است. اگر یکی از طرفین ازدواج به علت تفاوت سنی زیاد، بلوغ فکری و عاطفی متفاوتی داشته باشد، ناسازگاری و عدم تفاهم در درک نیازهای مشترک به زودی خود را نشان خواهد داد و این تفاوت ها به طلاق‌های عاطفی منجر خواهد شد.

جمع بندی

بهترین فاصله سنی برای ازدواج را نمی توان با یک عدد ثابت مشخص کرد. مشاوره های قبل از ازدواج و در نظر گرفتن فاکتور هایی مانند رشد و بلوغ فکری، علایق و سرگرمی ها و معیارهای ارزشمند برای هر دو طرف می تواند به زوجین کمک کند که زندگی مشترک موفقیت آمیزی را شروع کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا