ازدواجانتخاب همسر

ازدواج در سن کم چه عواقبی دارد؟

ازدواج در سن کم به خصوص زیر ۱۸ سال در کشورهای آسیایی مثل ایران چندان عجیب نیست. بسیاری از اقوام و قبایل بومی مثل عشایر، سنت های ازدواج در سن کم را پذیرفته‌اند. به طوری که آمارها نشان می‌دهد ۳۳ درصد ازدواج ها در کشور ایران در سنین کمتر از ۱۸ سال ثبت شده است.

مشکلاتی که طی سالهای بعد از ازدواج برای زوجین که در سنین ازدواج کرده‌اند؛ پیش آمده آنها را به این فکر می اندازد که شرایط را برای فرزندان خود تغییر دهند و تست مشاوره قبل از ازدواج نیز با بررسی این موضوع که ازدواج در سن کم چه عواقبی دارد؟ به تغییر این فرهنگ به خصوص در شرایطی که ازدواج در سنین پایین با اجبار و اصرار خانواده ها انجام می گیرد؛ کمک می کند.

چرا سنت ازدواج در سن کم مرسوم است؟

خانواده های سنتی و مذهبی، ازدواج در سن کم را مزیتی می دانند که دختر و پسر را از منحرف شدن منع می کند. همچنین خانواده ها معتقدند؛ ازدواج در سن کم موجب می شود؛ زوجین بتوانند در سنین پایین تری بچه دار شده و مادر و پدر بهتری برای فرزندانشان باشند. میتوان گفت ازدواج در سن کم تا حدودی موجب می‌شود زن و شوهر سریعتر روی پای خود بایستند و از لحاظ مالی مستقل شوند. این به پدر و مادرها فرصت می‌دهد که دغدغه تامین مالی فرزندانشان را نداشته باشند و به زندگی خود برسند. دختر و پسری که در سنین پایین با یکدیگر ازدواج می‌کنند؛ در مشکلات بهتر با هم کنار می آیند و استرس و تنش کمتری دارند.

این راه هم بخوانید بدنیست:  ازدواج عاقلانه یا عاشقانه: عاقبت ازدواج های عاشقانه چیست؟

با این وجود مزایای ازدواج در سن کم نه تنها نمی‌تواند موجب نادیده گرفتن این سوال که از ازدواج در سن کم چه عواقبی دارد؟ شود. بلکه ضرورت بررسی جنبه های منفی آن روی کل جامعه را مشخص می کند.

عواقب ازدواج در سن کم

  • عدم درک درست و متقابل

ازدواج در سن کم مشکلات و مسائل متعددی را در درک بین زن و شوهر ایجاد می کند. چون دختر و پسر هنوز به بلوغ فکری کامل نرسیده اند؛ نمی توانند شرایط و محیط زندگی مشترک را به درستی درک کرده و با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

  • عدم استقلال مالی

عدم استقلال مالی به خصوص برای پسرانی که در سن کم ازدواج میکنند؛ یکی از اساسی‌ترین مشکلات زندگی است. آنها هنوز آنقدر مهارت پیدا نکرده‌اند که وارد بازار کار بشوند. بنابراین به حمایت بیشتر خانواده ها از لحاظ مالی نیاز دارند تا بتوانند پس از مدتی به استقلال مالی برسد.

  • عدم توانایی در ادامه تحصیل

بسیاری از دخترانی که در سن کم ازدواج کرده اند حتی از گرفتن دیپلم نیز محروم مانده اند. در حقیقت آنها فقط با داشتن تحصیلات ابتدایی وارد یک زندگی مدرن می شوند که باید با فرزندانشان در نسل بعد که مطمئنا از لحاظ تکنولوژی و فناوری بسیار پیشرفته تر است؛ سر و کله بزنند. در این شرایط، فاصله بین نسل ها بیشتر شده و در صورتی که یکی از زوجین تحصیلات عالیه داشته باشد حتی مشکلات جدی بین خود زن و شوهر نیز به وجود خواهد آمد.

  • عدم شناخت کافی از طرف مقابل

از دیگر مشکلات و عواقب ازدواج در سن کم، تغییر رفتار های دختر و پسر با رسیدن به بلوغ و رفتن به دوره جوانی یا میانسالی است. شخصیت افراد معمولاً تا قبل از ۲۵ سالگی به طور کامل شکل نگرفته است و ازدواج در سنین بسیار کم این پیام را دارد که بعد از چند سال، رفتارها و شخصیت افراد کاملاً متفاوت از آنچه که در ابتدا بوده خود را نشان دهد.

این راه هم بخوانید بدنیست:  در جلسه خواستگاری درباره چه مسائلی صحبت کنیم؟

جمع بندی

به طور کلی می توان گفت ازدواج در سن پایین باید با آگاهی کامل نسبت به شرایط طرفین انجام گیرد. دختر و پسر هنوز به طور کامل از لحاظ شخصیتی، اعتقادی، فکری، مالی و بسیاری از جنبه های دیگر رشد نیافته‌اند. پس باید به یکدیگر کمک کنند تا پس از تشکیل زندگی به تکامل برسند. روانشناسان معتقدند سن ازدواج را نمی توان تعیین کرد فقط می توان گفت شرایط قبل از ازدواج باید به گونه ای باشد که فرد از لحاظ احساسی و مالی احساس پایداری و امنیت داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا