افسردگیتوسعه فردی

چگونه به افسردگی زایمان غلبه کنیم؟

افسردگی زایمان تجربه مشترکی است که در اکثر زنان باردار با علائمی مانند ناراحتی، ترس، اضطراب و مشکل در تصمیم گیری مشاهده می‌شود. بسیاری از زنان باردار احساس می کنند انرژی کافی برای مراقبت از خود و نوزادشان را ندارند و برخی از آنها حتی توجهی نیز به نوزاد خود نشان نمیدهند. اگر در خود یا اطرافیانتان چنین علائمی پس از زایمان مشاهده کردید نگران نباشید پازل زندگی دو راهکار اساسی برای حل مشکل افسردگی پس از زایمان را با شما در میان خواهد گذاشت.

اول از همه به یاد داشته باشید که شما تنها نیستید و میتوانید از اطرافیان تان کمک بگیرید. سپس به دنبال علت احساس افسردگی بعد از زایمان خود باشید تا بتوانید آن را رفعه کنید. افسردگی زایمان می‌تواند به دلایل زیر در شما بروز کرده باشد:

  • تغییرات هورمونی

بارداری در بدن شما تغییرات هورمونی بسیار زیادی را ایجاد می کند. حین بارداری، بدن زنان هورمون های استروژن و پروژسترون را در حد بسیار بالایی تولید می کند درحالیکه ۲۴ ساعت بعد از به دنیا آوردن نوزاد، میزان هورمون ها به شدت کاهش پیدا می‌کند. تغییرات هورمونی به افسردگی بعد از زایمان منجر می‌شوند. برخی از زنان نیز با کاهش هورمون تیروئید مواجه می شوند. این هورمون که انرژی بدن را تأمین می‌کند در صورت کاهش یافتن موجب بروز بی‌حالی یا بی حوصلگی در زنان خواهد شد. اولین روش درمان افسردگی برای این بیماران استفاده از داروهای مناسب برای تنظیم سطح هورمون بدن است. این داروها معمولاً توسط پزشک زنان و زایمان یا مشاور و روانپزشک در صورت حاد بودن شرایط بیمار تجویز میشود.

  • سابقه ژنتیکی
این راه هم بخوانید بدنیست:  چگونه انعطاف پذیر باشیم؟

در برخی زنان به علت سابقه‌ی بیماری افسردگی در خانواده یا بیماری های روحی و روانی ریسک فاکتور ابتلا به افسردگی بعد از زایمان بیشتر است. در صورتی که در خانواده و اقوام نزدیک خود مثل مادر یا خواهرتان بعد از بارداری دچار افسردگی شده اند؛ احتمال اینکه شما نیز به این عارضه دچار شوید؛ زیاد است. بنابراین در دوران بارداری بهتر است با یک روانپزشک یا مشاور خانواده صحبت کنید. گاهی اوقات فقط دو تا سه جلسه مشاوره روان درمانی، افسردگی بعد از زایمان مادران را از بین می‌برد در غیر اینصورت باید داروهای مناسب تجویز شود.

  • تجربیات ناخوشایند پیشین

بسیاری از مادرانی که تجربیات ناخوشایندی مثل سقط جنین، از دست رفتن کودک در سنین کمتر از دو سالگی یا به دنیا آوردن فرزند با شکلات جسمی مختلف را داشته اند؛ بعد از باردار شدن با به خاطر آوردن تجربیات ناخوشایند پیشین، دچار افسردگی زایمان می‌شوند و این افسردگی نه تنها حین بارداری حتی بعد از به دنیا آوردن فرزند سالم نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

  • تغییر مکان زندگی

مادرانی که تصمیم می‌گیرند فرزند خود را در شهر یا کشور دیگری به جز وطن خود به دنیا بیاورند و استراحت مهاجرت می کنند؛ بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی بعد از زایمان قرار دارند چون این زنان علاوه بر اینکه از خانواده خود دور می شوند باید خودشان را با محیط متفاوت دیگری وفق بدهند که بعد از به دنیا آوردن کودک برای آنها مشکلات زیادی را ایجاد خواهد کرد.

  • زردی کودک

آمارها نشان می‌دهد که بیش از ۵۰ درصد از مادران بعد از به دنیا آوردن نوزادشان به علت اینکه متوجه می شوند که کودکشان به زردی مبتلا شده، دچار افسردگی بعد از زایمان میشوند. هرچند بیماری زردی کودکان یک بیماری بسیار متداول است که به راحتی در مدت یک هفته تا ۱۰ روز بعد از زایمان با مراقبت‌های لازم کاملاً درمان می شود اما چون در این مدت، کودک باید در بیمارستان بماند؛ شرایط محیط بیمارستان می تواند به افسردگی بعد از زایمان مادران بیانجامد.

این راه هم بخوانید بدنیست:  نشانه های افسردگی در مردان

راهکار های درمان افسردگی بعد از زایمان

  • از تنها ماندن در خانه به مدت طولانی پرهیز کنید.
  • سعی کنید از اطرافیان تان مثل همسر، اعضای خانواده یا دوستان بخواهید که ساعت هایی در روز را با شما سپری کنند.
  • می توانید با مادرانی که به تازگی کودکان خود را به دنیا آورده اند؛ مهمانی های دورهمی برگزار کنید؛ اینکار به همه شما کمک می کند که به افسردگی بعد از زایمان غلبه کنید.
  • از دیگر راهکارهای موثر در درمان افسردگی بعد از زایمان گفتگو درمانی است.
  • معمولا گفتگو درمانی، روانکاوی و مشاوره خانواده به سرعت مشکل زنان باردار یا مادرانی که کودک خود را به دنیا آورده اند و علائم افسردگی زایمان را مشاهده می کنند؛ حل خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا