خردسالکودک و نوجوان

اهمیت شیر مادر در سلامت کودک

اهمیت شیر ماده در سلامت کودک در تمام تحقیقات انجام گرفته اثبات شده است. محققان به این نتیجه رسیده اند که تغذیه با شیر مادر می تواند از جنبه های زیر روی سلامت نوزاد موثر باشد:

  • تامین مواد مغذی برای بدن نوزاد
  • ایجاد آنتی بادی های ضد میکروب و ویروس در بدن کودک
  • کاهش ریسک ابتلا به بیماری ها
  • کمک به رشد مناسب بدن کودک
  • کمک به رشد فکری کودک
  • کمک به دفع مواد نامطلوب مثل بلیروبین با ادرار نوزاد

آغوز چه تاثیری بر سلامت کودک دارد؟

از لحظه تولد نوزاد کلستروم یا آغوز برای بدن و رشد او بسیار مفید، مغذی و ضروری است. این شیر حتی باعث بالا بردن ایمنی بدن نوزاد نیز میشود. شیر مادر منبع نامتناهی از ویتامین  A است که هم در جهت حفظ بینایی چشم و هم در جهت کاهش عفونت ها بسیار موثر است.

نوازدان تا چه زمانی باید از شیر مادر تغذیه کنند؟

تمام نوزادان در سراسر دنیا باید تا ۶ ماهگی فقط و فقط با شیر مادر تغذیه شود تا از سلامت مطلوب بهره مند باشند. در این ۶ ماه نوزاد نباید به جز از شیر مادر از هیچ نوع ماده دیگر حتی آب تغذیه کند چون خاصیت های شیر مادر برای رشد مغز نوزاد بسیار زیاد است و می‌تواند باعث پیشرفت و بهبود عملکرد رشد مغزی نوزادان گردد. پزشکان معتقدند نوزادانی که تا دوسالگی از شیر مادر همراه با مکمل های غذایی تغذیه کرده اند؛ در بزرگسالی از سلامت جسمی بهتری برخوردارند و باهوشترند.

شیر مادر چه مزایایی برای سلامت کودک دارد؟

این راه هم بخوانید بدنیست:  علت و علامت خطرناک راه رفتن کودک روی پنجه پا

نسبت درصد چربی، کالری، پروتئین ها، ویتامین ها و مواد معدنی در شیر مادر بسیار مناسب است اما در مقایسه با شیر گاو شامل چندین اسید آمینه اضافی است که در جهت رشد عصبی ضرورت آن به اثبات رسیده است. شیر مادر باعث می‌شود که کودک کمتر دچار مشکلات هاضمه و عفونت های گوارشی شود. نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند؛ خیلی به ندرت دچار مرگ و میر رایج در بین کودکان زیر ۵ سال می شوند.

شیر مادر از چه بیماریهایی در نوزادان پیشگیری می کند؟

شیر مادر در هر حالتی باعث پیشگیری از چاقی، بیماری‌های واگیردار و دیابت وابسته به انسولین و دیابت غیر وابسته به انسولین، آسم و آلرژی و بیماری های التهابی روده و لوکمی لنفوسیتی و کولومی حاد میلوژنوس دوران کودکی می شود.

آیا ویروس کرونا با شیر مادر منتقل می شود؟

اهمیت شیر مادر بر سلامت کودک آنچنان زیاد است که همه ساله اول آگوست به نام روز جهانی شیر مادر نامگذاری شده است و در کشورهای مختلف جهان این روز گرامی داشته می شود. هم اکنون به علت شیوع بیماری کرونا در اکثر کشورها نگرانی‌های زیادی درباره احتمال انتقال بیماری کرونا به کودکان وجود دارد ولی خوشبختانه تاکنون انتقال ویروس فعال کرونا (ویروسی که می‌تواند منجر به بیماری شود) از طریق شیر مادر و تغذیه با آن گزارش نشده است.

البته محققین همچنان در حال آزمایش شیر مادران هستند بهتر است مادران با شستشوی مرتب دستها با آب و صابون قبل و بعد از تماس با کودک و ضدعفونی مداوم سطوحی که لمس کرده‌اند؛ اصول احتیاطی شیردهی به کودک را رعایت کنند تا احتمال انتقال هرگونه ویروس به نوزاد به حداقل برسد.

این راه هم بخوانید بدنیست:  آیا می دانستید آب بازی کردن کودکان، کدام مهارت های آنها را تقویت می کند؟

شیر دادن به نوزاد چه تاثیری روی مادر دارد؟

مادرانی که به کودکان خود شیر می دهندکمتر دچار افسردگی پس از زایمان شده و سلامتی جسمی خود را نیز سریعتر باز می گردانند. اکثر مادران در دوران بارداری دچار اضافه وزن می شوند؛ اما شیر دادن به نوزاد موجب می شود کاهش وزن در مادران شریعتر مشاهده شده و مادران از لحاظ روحی و جسمی در وضعیت بسیار بهتری قرار داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا