کودککودک و نوجوان

آیا می دانستید آب بازی کردن کودکان، کدام مهارت های آنها را تقویت می کند؟

آب بازی کردن کودکان یکی از بهترین و لذت بخش ترین نوع تفریحات برای تمام آنان در سنین مختلف است. همچنین این نوع بازی نیز مانند بسیاری از بازی های دیگر باعث یادگیری در آن ها می شود زیرا آب بازی کردن کودکان بسان جاذبه ای سحر آمیز می ماندکه باعث یاد گیری علت و معلول،گرما و سرما و جاری شدن و فرورفتن در زمین است.

همان گونه که می دانید بازی کردن یک ورزش است و اگر این ورزش به همراه استفاده از آب باشد اثر بخش تر خواهد بود و باعث رفع تنش های درونی کودک شده و عصبانیت او را تسکین می دهد.

آب بازی کردن کودکان کدام مهارت ها را در آن ها پرورش می دهد؟

در پاسخ به سوال فوق به چند مورد از فواید بازی با آب در کودکان آن ها اشاره می کنیم.

  • ایجاد هماهنگی بدنی

هماهنگی چشم و دست اصلی ترین و مهم ترین مسئله در انجام درست هر کاری است و کودک با آب بازی کردن یاد می گیرد که برای پر کردن دو ظرف از آب باید بین چشم و دست خود هماهنگی برقرار کند. بنابراین می توان گفت که یکی از مهم ترین فواید آب بازی کردن در کودکان هماهنگی حرکتی است.

  • رشد بیان و افزایش گنجینه واژگان

زبان عامل اصلی در ایجاد ارتباط بین افراد از طریق صحبت کردن است وکودکان به هنگام آب بازی کردن از آن بیشتر استفاده کرده بدین طریق که از والد خود می خواهند که با آنها بیشتر بازی کند. همچنین با واژگان بسیاری مانند شنا کردن، زیر آب رفتن، موج، ریختن و غیره آشنا می شوند که این مسئله در آن ها باعث تقویت گنجینه لغات می شود.

  • رشد عاطفی
این راه هم بخوانید بدنیست:  وقتی کودک بد زبان و فحاش است چه کنیم؟

آب بازی باعث ایجاد حس لذت و کنجکاوی در کودکان می شود زیرا کودک احساس قدرت می کند و از نظر عاطفی نیز آن ها را پرورش می دهد.

آب بازی کردن کودکان باعث می شود آن ها یاد بگیرند که بعضی از اشیا در روی آب می مانند و بعضی در زیر آب فرو می روند. همچنین از طریق آب بازی با منابع آب مثل قنات، رود، دریا و بسیاری مفاهیم دیگر آشنا می شوند.که درک کودکان از این مسائل رشد شناختی آن ها را افزایش می دهد.

  • رشد اخلاقی و ایجاد حس ابتکار

آب بازی در کودکان باعث می شود تا افکار خلاق آن ها رشد یافته و برای والدین و مربیان نمایان شود زیرا آب بازی برای آن ها جذابیت بسیار داشته و به آن توجه کامل دارند که این فرصت را برای والدین و مریبان ایجاد می کند که به تفکر خلاق آن ها پی ببرند و از آن ها سوالاتی مانند: چه چیزی در روی آب شناور می شود یا فرو می رود بپرسند.

مناسب ترین فضا برای آب بازی کردن کودکان

بهترین فضا برای آب بازی کردن کودکان فضای باز است ولی اگر مجبور باشید برای آب بازی کودک از محیط بسته استفاده کنید بایداز کفپوش مناسب استفاده شود تا کودکان حین آب بازی در اثر سر خوردن یا زمین خوردن، آسیبی نبینند.

 بهترین راه های بازی با آب برای کودکان

  • استفاد ه از یک ظرف بزرگ پلاستیک پر از آب تا بتواند در آب با ماشین اسباب بازی و یا عروسک خود و یا قسمتی از دیوار حیاط خانه را رنگ کند.
  • یک تنگ از جنس پلاستیک شفاف را پر از آب کرده و دست کودک را در آن قرار دهید و به او نشان دهید که از پشت تنگ آب دستهایش بزرگ تر نشان می بازی کند.
  • استفاده از ظروف اسپری برای بازی کودک تا بتواند با آن آب پاشی کند برای مثال گیاهان را آبیاری کند
  • دهند.
این راه هم بخوانید بدنیست:  علت ترس کودک از دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا