خردسالکودک و نوجوان

دوران خردسالی

با فرزند خردسال خود چه کنیم؟

همواره دوران خردسالی می تواند در رشد و پرورش کودک نقش به سزایی داشته باشد. لذا یکی از موضوعاتی که در این سنین مادران با  آن مواجه هستند و می تواند در تغذیه صحیح آنان مؤثر واقع شود، مساله شیر دادن به نوزاد در شب می باشد که این مورد، قدری خانواده ها،  را بخصوص مادران را نگران نموده است که مبادا بعدها فرزندشان دچار سوء تغذیه شوند. بدین ترتیب در این مقاله ما قصد داریم شما را بیشتر با مسائل فرزند خردسال تان آشنا سازیم:

خردسال

مناسب ترین زمان برای شیردهی به فرزند خردسال :

تغذیه کودک خردسال از همان بدو تولد بسیار مهم می باشد، و بخصوص بحث شیردادن به نوزاد در چند هفته اول تولد بایستی مورد توجه  مادران قرار گیرید. لذا مادران در امر مراقبت و پرورش کودک ممکن است گاهی بخاطر شب بیداری های مکرر نیاز به استراحت داشته باشند. در نتیجه مادران می توانند به تدریج  به کودک در شب شیر ندهد تا در شب به حد کافی استراحت نمایند و به تدریج هم شیرخوار با گذر زمان و درک از شب و روز به این موضوع عادت می کند، چرا که او در روز به تعداد دفعات لازم شیر می خورد. از اینرو در امر مراقبت از کود خردسال خود می توانید این نکات را در نظر بگیرید و به مرحله اجرا درآورید.

اصول شیر دادن به کودک خردسال :

در شرایطی اگر رشد و وزن کودک خردسال  توسط پزشک، طبیعی و عادی گزارش شود و پزشک در این  میان کافی بودن شیر مادر و رشد کودک را تصدیق کرده باشد، مادر می تواند آخرین نوبت ساعت ۱۰ تا ۱۲ شب شیر کافی به کودک را  لحاظ نماید و او را بخواباند و سعی کند در خلال شب به او شیر ندهد تا او شب را کاملا بخواباند. اگر کودک در سنین  ۶ ماهه یا بزرگ تر می باشد ، مادر می تواند آخر شب فقط مقداری آب ساده و قطره داروی استامینوفن به کودک خرد سال بدهد تا به راحتی او را به خواب برد.

بهترین روش قطع شیر شب کودک خردسال:

  • سعی کنید تا حد امکان موقع خواب، کودکتان شب در کنار شما باشد تا امر شیردهی سهل و آسان صورت گیرد.
  • برخی پدر و مادر ها برای اینکه به کودک خود راحتر شیر دهند او را در تخت خود می‌خوابانند و این امر می تواند بسیار خطرناک باشد چرا که با غلت خوردن هریک برروی او سبب خفگی او می شوید.
  • شیر دادن به کودک بایستی زمانی انجام گیرد که او به طور کامل بیدار است.
  • نور اتاق خواب کودک را به گونه‌ای تنظیم کنید که او متوجه شب و روز شود.
  • اگر مادر در امر شیر دادن به کودک هیچ مسئله‌ ای ندارد و جریان شیر مادر در حد مطلوبی است او میتواند در زمان های بعد از نیمه شب شیر دادن به کودک را قطع نماید تا خود هم بتواند استراحت کند.
  • اگر مادر و نوزاد هر دو سالم باشند، بهتر است مادر تا جایی که امکان داشته باشد از کودک خردسال خود دور نباشد، چرا که اثرات روانی نامطلوبی برای کودک در پی دارد.
  • مادران در دوران بعد از زایمان نسبت به گفته های سایرین بخصوص پزشک، پرستار و اطرافیان در مورد نوزاد خود حساس هستند، بنابراین تمامی احتیاط های لازم را در این لحظات در نظر بگیرید.

اگر کودک خردسال دارید  باید بدانید:

در امر مراقبت از کودک خردسال، مادران بایستی در روزهای آغازین تولد کودک، هر دو پستان را در دهان کودک بگذارند تا بدین وسیله او را تحریک نمایند و از طرفی شیر از هر دو پستان بایستی ترشح نماید و نیز به این نکته توجه داشته باشید که در این دوران کودک خردسال همواره از خواب کافی برخوردار باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا