کودککودک و نوجواننوجوان

با این راهکارها، استقلال مالی را به کودک خود بیاموزید

آموزش مهارت های زندگی بخش بسیار مهمی از تربیت فرزندانمان می باشد. والدین باید با دقت تمام رشد کودک خود را در نظر گرفته و رفتار او را در جهت درست و مناسب هدایت کنند؛ بدون این توجه کودکان نامناسب رشد می کنند و پس از بدو ورود به جامعه، هیچگونه پیشرفتی نخواهند داشت و حتی امکان دارد پسرفت هم داشته باشند. از مهم ترین مواردی که آموختن آن به کودکان ضروری است، اهمیت استقلال مالی کودک و ثبات آن می باشد. فرزندانمان باید با سطح های جاری درخصوص پول، کار و مدیریت آشنا باشند و مهارت مورد نیاز این زمینه را کسب کنند.

تعریف استقلال مالی کودک و نقشه راه در امور مالی

هیچ زمانی کودک و فرزند خود را در دنیای پول و مسائل مربوط به آن بدون طرح و نقشه و یا راه مشخص رها نکنید. در نقشه یا طرح می توانید نمایی دور از آینده و نحوه پذیرش مسئلیت های مالی را برای کودک خود مشخص کنید. به عنوان مثال مسئولیت هایی را که قصد دارید به فرزند خود محول کرده و بسپارید و همچنین زمان و سنی را که باید این کار شروع شود را مشخص نمایید. بدون ترتیب و نظم، قبل از رسیدن به این زمان مشخص می توانید به معرفی و آموزش اصول اولیه به فرزند خود بپردازید.

مسائل مالی خانواده خود را برای کودک بازگو کنید

در گذشته برخی از خانواده ها برای آنکه مخارج خود را مدیریت و دسته بندی کنند، شیشه های جداگانه ای را در آشپزخانه جای داده و هرکدام را برای هزینه و کار های مختلف اختصاص می دادند. به این ترتیب کودکان نیز از همان دوران کودکی تا حدود و سطحی در جریان امور مالی خانواده قرار گرفته و به صورت ابتدایی با مدیریت بودجه و استدلال مالی آشنا می شدند.

این راه هم بخوانید بدنیست:  بهترین روش پر کردن اوقات فراغت کودکان

اکنون نیز می توانید به گذشته بازگشته و این کار را دوباره تکرار نمایید؛ اما می توان به صورت ماهیانه با افراد و اعضای خانواده جلسه ای تشکیل داد و به بررسی برخی از مسائل مالی خانواده بپردازید. مطمئن باشید که این کار باعث افزایش علاقه مندی کودکان به پولی، مالی گشته و اندک اندک آن ها نیز به بالا رفتن و افزایش دانششان در زمینه پول و استقلال مالی کودک می گردد.

از طرفی دیگر این مسئله باعث می شود تا در زمان هایی که والدین با بحران های مالی و پولی مواجه هستند، وضعیت آنها را درک کنند و حتی می توانند با توجه به آموزه ها و چیز هایی که بلدند راه کار های جالبی را برای برون رفت از این بحران به خانواده ی خود ارائه دهند.

میزان پول تو جیبی را متعادل و مشخص نمایید

میزان پولی را که به صورت ماهیانه یا هفتگی به نام پول تو جیبی در اختیار کودک خود قرار می دهید، در سطحی مشخص و منطقی حفظ کنید. مسلما این کار کودکتان را وادار می نماید تا برای خرید کالا های گران و بی مصرف پول خود را هدر ندهند و شروع به پس انداز کردن نمایند.

از این رو می توانید گودک خودتان را با مقوله ی مهم استقلال مالی و مسائل مالی در دنیای پول آشنا نمایید. همچنین این مسئله او را برای یافتن شغلی مناسب در آینده که نیاز های مالی وی را تامین کند، ترغیب خاهند کرد.

کمک خرج کودکتان نباشید

حتما زمانی پیش می آید که فرزند شما نیز با کمبود بی پولی و تمام شدن پول تو جیبی مواجه می شود.زمانی که پول تو جیبی کودک شما تمام می شود بهترین فرصت برای استقلال مالی کودک و مدیریت مالی آن بجنگد؛ در این زمان او دوباره به هزینه و درآمد خود توجه بیشتری نشان بدهد و مدیریت و استدلال پول را فرا بگیرد.

این راه هم بخوانید بدنیست:  بازی درمانی کودک بیش فعال

زمانی که پول تو جیبی کودک شما به اتمام می رسد، احساسات شما به شما حکم می کنند تا کمبود پول تو جیبی فرزند خود را برطرف کنید؛ اما مطمئن باشید که این کار لطف خاصر را در حق کودک انجام نمی دهد و تنها این مسئله را در زهن کودک به وجود می آورد که همواره شخصی برای حل مشکلات او، پیش قدم خواهد شد.

جمع بندی

آموزش استقلال مالی کودک به مودکان کار بسار ضرور ای می باشد؛ ما در این مقاله سعی کردیم چند سطر آموزش استدلال مالی به کودکان را به اشتراک بگذاریم، شما می توانید برای اطلاعات بیشتر راجع استقلال مالی کودک ویدئو ی پرورش اقتصادی و مالی کودکان را در سایت ماهرستان تماشا نمایید. همچنین اگر کودک شما با پس انداز آشنایی چندانی ندارد ما ه شما پیشنهاد می کنیم مقاله ی چطور پس انداز کردن را برای کودک تعریف کنیم؟ را هم مطالعه فرمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا