کودککودک و نوجوان

چطور از بازی کودک ۴ ساله، استعداد او را کشف کنیم؟

بازی کودک ۴ ساله، علاوه بر سرگرمی، یک مسئله جدی در مورد سلامت و رشد استعدادهای او است. انواع مختلفی از بازی ها می توانند رشد مغز کودک را به طرق متعددی بهبود بخشند.

کودکان عاشق بازی هستند زیرا سرگرم کننده است، اما برای رشد سالم کودک نیز حیاتی می باشد. در واقع، در طول بازی، کودکان مهارت های مهم اجتماعی، شناختی، سازمانی، فیزیکی و عاطفی از جمله خلاقیت، تخیل و حل مسئله را یاد گرفته و تمرین می کنند.

فعالیت های به ظاهر ساده مانند چرخاندن توپ به جلو و عقب با خواهر یا برادر یا پوشیدن لباس، مهارت هایی مانند مهارت های حرکتی ظریف، حس عمقی (آگاهی از بدن در فضا) و کنار آمدن با دیگران را می توان به نوعی کشف استعداد نیز قلمداد نمود. میلدرد پارتن، جامعه شناس بانفوذ، یکی از مدافعان اولیه مزایای بازی بود. کار او تشریح انواع بازی بود که بچه ها بسته به سن، خلق و خو و محیط اجتماعی در آن شرکت می کنند، روش هایی که کودکان در طول بازی یاد می گیرند و با یکدیگر تعامل می کنند.

منظور از بازی های معنادار کودک ۴ ساله کدامند؟

بسیاری از والدین سعی می کنند بازی کودک چهار ساله خود را بر مبنای تشویق و یادگیری قرار دهند. به عبارتی آنها به کشف استعداد کودک از طریق یادگیری بازی های معنادار می پردازند. این بازی ها دارای ویژگی های زیر می باشند:

– به کودک چهار ساله خود در مورد کاری که می خواهد انجام دهد حق انتخاب دهید.

– کودک شما با آن بازی احساس سرگرمی و لذت کند و استعدادهای او شکوفا شود.

این راه هم بخوانید بدنیست:  آیا آموزش آنلاین مهد کودک و پیش دبستانی برای کودکان مفید است؟

– بازی بتواند تکامل خود به خودی کودکان را به همراه داشته باشد.

– بازی معنادار کودک چهار ساله باید با انگیزه درونی در مورد کاری که او می خواهد انجام دهد هدایت شود.

– محیط باید بدون خطر باشد و در آن بچه ها بتوانند ایده های جدید را آزمایش کنند.

برای اینکه بتوان از بازی کودک ۴ ساله، استعداد او را کشف کنید، کودکان شرکت کننده باید فعال باشند. به عنوان مثال، به جای اینکه منفعلانه در یک درس شرکت کنند، کودکان در کنار همسالان خود نقش هایی را بر عهده گیرند و طبق قوانین بازی که خود ایجاد کرده اند به کودکان دیگر پاسخ دهند.

 

در حالی که ممکن است قوانین این گونه بازی ها، مغایر ایده بازی آزادانه و داوطلبانه به نظر برسند، اما سیستمی از قوانین ذهنی در واقع یکی از ویژگی های اصلی بازی و کشف استعداد می باشد. این مذاکرات فعال و لذت بخش از قوانین و نمادها در بازی کودک چهار ساله می توانند تعدادی از مزایای یادگیری را ارائه دهد.

 

بازی کودک چهار ساله و کشف استعداد او

بازی برای کودک در سالهای اولیه کودکی به خصوص در سنین چهار و پنج سالگی بسیار مهم است. به عبارتی، آگاهی از رشد انواع مختلف بازی به مربیان و والدین پایه و اساس راهبردهای آموزشی مناسب می دهد. مربیان حرفه ای می توانند از طریق بازی استعدادهای کودکان را شناسایی نموده و از تئوری های رشدی بازی درک بهتری برای استفاده از بازی به عنوان زمینه ای برای آموزش و ارزیابی داشته باشند.

این راه هم بخوانید بدنیست:  ضرورت آگاهی والدین از آزار جنسی کودکان

آنها همچنین اهمیت بازی را در حوزه های رشد اجتماعی، عاطفی، شناختی، فیزیکی و حرکتی درک می کنند. بنابراین، بسیار مهم است که والدین و مربیان به بازی کودک ۴ ساله با دقت نظارت داشته باشند و مشکلات او را به بهترین شکل ارزیابی کنند.

از طریق بازی های زیر می توان استعداد این کودکان را شناسایی نمود:

– فرصتی برای آواز خواندن و رقصیدن فرزندتان فراهم کنید.

– برای فرزندتان داستان بگویید و درباره چیزهایی که به خاطر می آورد سوال بپرسید.

– به کودک خود زمان و مکان بدهید تا صحنه ها، نقش ها و فعالیت های خیالی را بازی کند.

– به کودک ۴ ساله خود اجازه دهید بین بازی های ساختگی و واقعیت گام بردارد، مثلاً خاله بازی کرده و به شما در انجام کارهای خانه کمک کند.

– زمانی را برای کودک خود در نظر بگیرید تا با دوستان برای تمرین معاشرت و ایجاد روابط دوستانه تعامل داشته باشد.

کودک خود را تشویق کنید تا حرکات مختلفی را در یک محیط امن امتحان کند – به عنوان مثال، پریدن، تاب خوردن، کوهنوردی و … .

سخن پایانی

بازی بخش فوق العاده مهمی از رشد کودک است که باید مورد تشویق و حمایت قرار گیرد. با این حال، توجه داشته باشید که کودکان برای یادگیری این مهارت ها و شناسایی استعدادها به زمان، فضای اختصاصی و دوره های آموزشی ویژه نیاز دارند. یکی از این دوره های خارق العاده، استعدادیابی با کدو قلقله زن است که در آن می توانند نکات مهمی را یاد بگیرند.

به عبارتی، ایجاد فرصت ‌های فراوان به فرزندتان برای بازی کردن، یکی از بهترین راه ‌ها برای کمک به او برای تبدیل شدن به بزرگسالانی کنجکاو، خلاق، سالم و شاد است.

این راه هم بخوانید بدنیست:  بازی درمانی کودک بیش فعال

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا