کودک و نوجواننوجوان

نوجوان سالم از دیدگاه اسلام چه ویژگی هایی دارد؟

نوجوان سالم از دیدگاه اسلام باید هدف از زندگی خود را مشخص کند و بتواند در مسیر سالم رشد کند. احساسات دوره نوجوانی مثل هیجان، غرور، حسادت و شهوت باید با سرگرم کردن نوجوان به اموری مانند ورزش، درس ، هنر و تفریحات سالم کنترل شود. داشتن الگوی مناسب به نوجوان کمک می کند که مسیر زندگی و خط فکری و اعتقادی خود را انتخاب کند. اسلام تاکید بسیاری روی رفتار والدین نسبت به فرزندان دارد. اولین الگوی هر فرزندی، پدر و مادر او هستند. بنابراین اگر والدین رفتار های سالم و درستی داشته باشند؛ نوجوان نیز با الگوبرداری از آنها صالح و سالم رشد خواهد کرد.

مهمترین ویژگی های نوجوان سالم از دیدگاه اسلام

هدفمند

اولین تاکید اسلام بر رشد معنوی انسان از دوران نوجوانی است. خانواده ها در این زمینه نقش بسیار مهمی ایفا می کنند، آنها باید روح نوجوان را با آموزه های دینی و قران آشنا کنند تا تربیت سالمی داشته باشد و مسیر خود را در اینده به درستی انتخاب کند. نوجوان دیندار، تحت تاثیر دوستان ناباب قرار نمیگیرد و با مشخص کردن هدف زندگی خود به تلاش در جهت رسیدن به اهداف خود ادامه می دهد.

معتدل

نوجوان سالم از نظر اسلام در هرکاری تعادل را حفظ می کند. برنامه ریزی درستی برای زندگی خود دارد و تمام جنبه های مثبت از جمله درس خواندن، ورزش کردن، تفریحات سالم را همراه با هم انجام می دهد. نوجوان سالم در کارهای خود افراط و تفریط ندارد و هر کاری را در زمان مناسب خود انجام می دهد.

این راه هم بخوانید بدنیست:  ایده هایی برای بازی با کودک در ایام عید و تعطیلات

متعهد

نوجوان سالم از دیدگاه اسلام باید متعهد و مسئولیت پذیر باشد. اسلام تاکید زیادی بر اعتماد به جوانان کرده است. نوجوانان باید یاد بگیرند وظایف محول شده را به موقع انجام دهند و به تعهدی که داده اند وفادار بمانند. تعهد به انجام وظایف در آینده شغلی و خانوادگی آنها نیز موثر است.

“اى کسانى که ایمان آورده‏اید به قراردادها[ى خود] وفا کنید… ” ( سوره مائده آیه اول)

خانواده دوست

نوجوان سالم باید تمام کارهایش را با مشورت خانواده و در راستای آموزش هایی که خانواده به او داده انجام دهد. از نظر اسلام، نوجوانانی که در خانواده دیندار تربیت می شوند آینده درخشنتر و موفقتری دارند. نوجوانی که یاد می گیرد با خانواده خود خوشرفتاری کرده و به پدر و مادر خود نیکی کنند؛ الگوی رفتاری ایده الی برای فرزندان اینده خود نیز خواهد بود و خانواده پایدارتری تشکیل خواهد داد.

امانت دار

امانت داری از دیگر ویژگی های نوجوان سالم از دیدگاه اسلام است. نوجوانان باید امانت داری را عادت زندگی خود کند تا بتوانند در اینده نسبت به خانواده، همکاران و دوستان خود نیز امانت دار باشند. امانت داری از ویژگی هایی است که به جلب اعتماد دیگران کمک می کند.

صداقت

صداقت و راستگویی از دیگر ویژگیهای نوجوان سالم از دید اسلام است که درباره آن آیات و احادیث بسیاری وجود دارد. از نظر اسلام خصلت راستگویی روی زندگی اجتماعی نوجوان نیز تاثیر بسیاری دار دارد و نوجوان سالم باید انقدر شهامت داشته باشند که در هر مرحله از زندگی و تحت هر شرایطی صداقت داشته باشد و از راستگویی نترسد.

این راه هم بخوانید بدنیست:  چطور اعتماد به نفس کودکان را پرورش دهیم؟

 “تا خدا راستگویان را به [پاداش] راستى‏شان پاداش دهد” (سوره احزاب، آیه ۲۴)

شاد

شاد بودن از نظر اسلام برای نوجوانان امری ضروری است. نوجوان باید پرشور و نشاط باشد و از انرژی جوانی خود جهت رسیدن به اهداف مثبت بهره ببرد. اسلام خمودگی و بی حوصلگی را در نوجوانان نمی پسندد و تاکید دارد که نوجوانان به جای بیکار بودن و اتلاف وقت، سرگرمی های شاد و آموزنده ای داشته باشند که برای سلامت روح و جسم آنها مفید باشد.

به درستی که مزّاح بودن و شوخ طبعی از حسن خلق است (نهج البلاغه، خطبه ۸۴)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا