ازدواجانتخاب همسر

هدف از ازدواج در اسلام چیست؟

هدف از ازدواج در اسلام که در قرآن و احادیث بیان شده را به طور کلی می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • امنیت و آرامش جامعه

اولین هدف از ازدواج در اسلام، تشکیل خانواده و برقراری امنیت و آرامش در جامعه است. از نظر اسلام دختر و پسری که به سن بلوغ رسیده اما هنوز ازدواج نکرده‌اند؛ دینشان کامل نشده است و در معرض لغزش و گناهان متعدد قرار دارند که آنها را از رسیدن به معنویات روح متعالی انسانی دور می‌کند. ازدواج به عنوان پناهگاهی از لحاظ روحی و جسمی برای افراد در نظر گرفته می شود که می توانند شادی و غم خود را در تمام لحظات با یکدیگر شریک شوند و به تکامل برسند.

“بشری از جنس خودتان خلق کردیم تا در کنار او به آرامش برسید.” آیه ۱۸۹ سوره اعراف

  • ارضای غرایز جنسی

هدف دیگر ازدواج در اسلام، ارضای غرایض جنسی از طریق شرعی و قانونی با درنظرگرفتن حقوقی برای زنان است که در معرض آسیبهای جدی روحی و جسمی هنگام برقراری روابط غیر رسمی قرار دارند. همانطور که در قرآن بیان شده زن و مرد برای به آرامش رساندن یک دیگر خلق شده اند و باید نیازها و غرایز جنسی خود را از طریق ازدواج کردن برطرف نمایند.

ازدواج کردن، دختر و پسر را از ارتکاب گناه بازمی‌دارد و جامعه‌ای سالم تر پویاتر پایدار تر را نتیجه می دهد. از نظر اسلام زمانی که زن و شوهر به یکدیگر ابراز محبت میکنند؛ درحال عبادت هستند و خداوند از آنها راضی می شود و ثواب بسیاری برای شان نوشته خواهد شد. در اسلام تاکید زیادی به مهربانی، عدالت و خوش رفتاری با همسر شده است.

این راه هم بخوانید بدنیست:  ازدواج موقت برای چه کسانی مناسب است؟

امام علی می‌فرماید:” زن وفادار برای مرد، نعمتی است که هرگاه به او نگاه می کند؛ شاد می شود.”

  • رعایت حقوق زنان

در اسلام تمام حقوق زنان هنگام ازدواج کردن با درنظر گرفتن مهریه و نفقه به طور کامل رعایت شده است. به این ترتیب مردان نمیتوانند فقط از روی هوا و هوس با هر زنی ازدواج کنند و پس از مدتی به راحتی او را رها کنند. بلکه باید حقوق زن را در تشکیل خانواده در نظر بگیرند. اسلام دستورالعمل های مشخصی به عنوان وظایف زن و مرد بعد از ازدواج در خانواده مطرح کرده است که با رعایت آنها، ازدواج کردن در جامعه و ثبات در خانواده ها افزایش می یابد.

  • بچه دار شدن

بچه دار شدن را نیز می توان از مهمترین اهداف ازدواج در اسلام بر شمرد. از نظر اسلام فرزندان ثمره ازدواج هستند که برای پایداری و دوام خانواده و اجتماع نقش بسیار مهمی ایفا می کنند.

به گفته پیامبر اسلام: “کسی که از سنت من پیروی می کند باید ازدواج کند و فرزندانی به دنیا بیاورد تا جمعیت مسلمانان زیاد شود.” (وسائل شیعه)

از نظر اسلام، بقای نسل یکی از اهداف مهم ازدواج است و زن و مرد باید هنگام انتخاب همسر خود، معیارهایی مانند ایمان، مال حلال، راستگویی و غیره را در نظر بگیرند تا این خصوصیات رفتاری مثبت به نسل بعدی و فرزندانشان نیز منتقل شود. از نظر اسلام فرزند صالح یکی از نعمت هایی است که خداوند به بندگان مومن خود اعطا می کند.

کسب اعتبار در جامعه که از دیدگاه اسلام نام افراد متاهل قابل اعتماد عمارت اعتباری بیشترین بر جامعه دارد معمولاً افراد جامعه نیز در هر صنف و کسب و کاری برای افراد ازدواج کرده اند احترام بیشتر قائل می شود و همین امر موجب پیشرفت بیشتر آنها در در شغل و زندگی آینده آنها خواهد شد از طرف دیگر ازدواج کردن برای زن و مرد انگیزه ایجاد می کند زندگی بهتر سالم تر و مرفه تری برای خود و همسرشان بسازند

این راه هم بخوانید بدنیست:  چطور باید اختلاف بر سر نوع پوشش همسر در ازدواج را حل کرد؟

در نهایت می توان گفت از نظر اسلام نیت در ازدواج کردن اهمیت بسیار زیادی دارد دختر و پسر هدف از ازدواج در اسلام را باید باید رسیدن به تکامل مادی و معنوی در راستای تعالیم اسلام قرار دهند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا