کودککودک و نوجوان

پرسش های کودکانه و پاسخ دادن به آنها

پرسش های کودکانه و نحوه پاسخ گویی به آن ها یکی از دغدغه های شیرین والدین به شمار می رود. این موضوع برای همه ی کسانی که بچه هایی دارند که به تازگی صحبت کردن و تفکر در پدیده های اطراف خود را شروع کرده اند از اهمیت بالایی برخوردار است.

به همین دلیل قصد داریم در این نوشته پرسش های کودکانه را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم.

دلایل مطرح شدن پرسش های کودکانه

انسان ها موجوداتی هستند که نسبت به سایر جانوران از توانایی های بالقوه ای برخوردارند. توانایی کاوش و درک پدیده ها و هم چنین دارا بودن هوش کلامی مواردی  هستند که باعث شده اند انسان ها اساسا نسبت به محیط پیرامون خود کنجکاوی به خرج بدهند. در این بین کودکان که بسیاری از دغدغه های افراد بزرگسال را ندارند و همچنین تا الان در مورد بسیاری از پدیده های پیرامون خود به تفکر عمیق نپرداخته اند از کنجکاوی بیشتری برخوردار هستند.

آن ها دوست دارند در مورد همه چیز بدانند و از نظر آنان والدین و افراد پیرامون شان افراد دانایی به شمار می روند؛ همچنین برخلاف بسیاری از بزرگسالان، ندانستن و پرسیدن را کاری از روی ضعف و نادانی به حساب نمی آورند. در نتیجه همه ی این موارد باعث بروز پرسش های کودکانه می شوند.

پرسش های کودکانه دردسرساز!!!

چالش اصلی در مواجهه با این مشکل زمانی برای والدین و اطرافیان ایجاد می شود که وقتی افراد بزرگسال بر اثر فشار زندگی روزانه خستگی شدید احساس کنند، کودکان با پرسش های مکرر آنها را کلافه و عصبی کنند؛ سوالاتی پرسیده شوند که والدین جواب آنها را ندانند و یا اینکه پاسخ یکی از این پرسش ها با سن کودکان متناسب نباشد و به نحوی این پرسش در محدوده ی خط قرمز های بین فردی مطرح شود.

این راه هم بخوانید بدنیست:  یک مهد کودک خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

خواه یک سوال عقیدتی یا مذهبی باشد؟ و یا یک سوال که به مباحث جنسی مرتبط باشد؟

هرچه باشد ممکن است والدین قصد تفره رفتن و تغییر بحث را داشته باشد اما در چنین مواقعی ممکن است کودک با عزم راسخ سوال خود را تکرار نماید. در این هنگام پدر یا مادر می داند که اگر به کودک خود پاسخی نگوید، به احتمال زیاد این موضوع را پی گیری خواهند کرد و ممکن است مطرح کردن این پرسش های کودکانه  در یک مهمانی یا جلسه ای رسمی باعث سر افکندگی آنان شود.

هم چنین هیچ فردی دوست ندارد ذهن کودک خود را با مسائلی درگیر کند که مناسب سن او نیستند و ممکن است او را به بلوغ زودرس برسانند و یا اگر پرسش مطرح شده در زمینه های عقیدتی و دینی باشد باعث برداشت اشتباه آنها  از این بعد شود.در نتیجه ممکن است مواجه با این گونه پرسش های کودکانه باعث سردرگمی و حیرانی والدین شود.

راه های مواجهه صحیح با پرسش های کودکانه

باید به این نکته توجه کرد که علوم تربیتی یکی از اساسی ترین شاخه های علوم انسانی است که تربیت صحیح کودکان توسط والدین یا مربیان را در برمی گیرد. اصل اول در این علم این است که اساسی ترین ویژگی در برخورد با کودکان صبر و شکیبایی است. همچنین  در برخورد با ندانستن پاسخ ویا نامتناسب بودن با سن آن ها این جله یادآوری می شود:

<<جز راست نباید گفت و هر راست نشاید گفت>>

یعنی نه به آنان دروغ هایی بگوییم که در آینده به سایر حرف های ما شک داشته باشند و نه اینکه اطلاعات نامتناسب با شرایط را به آنها بدهیم. اهمیت این مسئله به حدی است که چندین کتاب با این موضوع نوشته شده اند که می توان به پرسش های کودکانه نوشته میریم استاپارد اشاره کرد.

این راه هم بخوانید بدنیست:  اموزش مدیریت پول تو جیبی به کودکان

نتیجه گیری

در این نوشتار به پرسش های کودکانه، دلایل آن ها و راه های مواجهه صحیح با این مسئله پرداختیم. درپایان نیز یک منبع علمی ارزشمند در برخورد با این موضوع به شما عزیزان معرفی نمودیم. امیدواریم این مطالب برای شما مفید واقع شده باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا